Ga naar inhoud
  • 0

Afschrijving vanaf 1 januari 2007

Legend     436 11

Zoals waarschijnlijk alle ondernemers reeds weten is er een wet die heet werken aan winst. Mocht dit geheel aan jou zijn ontgaan, bekijk dan eens de informatie die de beroepsorganisatie SRA heeft opgesteld: http://www.sra.nl/index.cfm/site/SRA%20Home/pageid/EE598F04-3048-72E9-F9333B2FD8D9265A/index.cfm of google eens op "werken aan winst" en er zal vast de folder in PDF formaat tussen staan.

 

De opening van de tekst is nogal misleidend, want niet alle ondernemers zijn vennootschapsbelastingplichtig. Wel is het zo dat door deze herziening er ook een aantal zaken zijn gewijzigd voor IB-ondernemers en wel op het gebied van fiscaal geaccepteerde afschrijvingen.

 

Bedrijfseconomisch wordt vaak afschreven met als grondslag een vast percentage van de verkrijgingsprijs c.q aanschafwaarde, rekening houdend met de geschatte levensduur en minus een eventuele restwaarde.

 

Voor veel ondernemers is de bedrijfseconomische afschrijving gelijk aan de fiscale afschrijving. Echter vanaf 1 januari 2007 worden bepaalde afschrijvingstermijnen niet meer geaccepteerd. Kort gezegd dienen alle bedrijfsmiddelen (computers, inventaris en bijvoorbeeld auto's) minimaal over 5 jaren te worden afgeschreven.

 

Dit kan betekenen dat sommige ondernemers 2 jaarrekeningen gaan opstellen, namelijk één bedrijfseconomische en één fiscale, maar dat wil ik nu eigenlijk niet vertellen. Ik zie regelmatig tussentijdse cijfers voorbij komen en moet helaas constateren dat de afschrijving niet juist bepaald is, vandaar dit draadje.

 

Nieuwe investeringen zijn niet moeilijk. Die ga je gewoon in minimaal 5 jaren fiscaal afschrijven. Het probleem zit hem in de reeds aanwezige bedrijfsmiddelen. Een computer schrijf je vaak af in 3 jaren. Stel je hebt de computer gekocht op 1 januari 2006 voor EUR 1.200, oftewel op 1 januari 2007 heb je al EUR 400 afgeschreven. De overige EUR 800 moet je nu gaan afschrijven over een periode van 4 jaren, oftwel slechts EUR 200 per jaar vanaf 1 januari 2007. Het eerste jaar plus de overige 4 jaren = 5 jaren en conform de nieuwe regels. Mocht de computer eerder verkocht worden, vervangen, weggegooid of iets anders, dan zul je het boekverlies direct in de kosten moeten verantwoorden.

 

Mocht je dus tussentijdse cijfers opstellen, controleer dan even of je de juiste afschrijvingstermijnen nu gebruikt en pas deze anders aan.

 

Succes met ondernemen!

 


Edit: link naar site verbeterd


http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Super Senior     195 1

Als het om kleine bedragen gaat, is het inderdaad niet verkeerd om de afschrijvingen aan te gaan passen.

 

Maar als de investeringen fors zijn, wil je in de tussentijdse cijfers toch zien hoe je bedrijfseconomisch ervoor staat? Allerlei andere fiscale vereisten en faciliteiten ga je toch ook niet in tussentijdse cijfers verwerken?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Legend     436 11

Dit ben ik helaas slechts gedeeltelijk met jou eens. Heel veel ondernemers willen geen verschil hebben tussen de bedrijfseconomische en fiscale jaarrekening uit kosten overweging. Dus zij moeten zowieso de afschrijvingstermijnen gaan corrigeren. Hierbij is het geen issue of het nu gaat om kleine bedragen of juist hele grote bedragen.

 

Voor de fiscale planning is dit ook van belang, want binnenkorrt moeten ondernemers weer het schattingsformulier indienen en de winstverwachting is mede afhankelijk van de afschrijvingen. Wanneer je dan pas de afschrijvingen gaat aanpassen aan het einde van het jaar, kun je voor een verrassing komen te staan en om dat nu te voorkomen, heb ik dit draadje opgestart.

 

Daarnaast zijn er ook nog ondernemers met gebroken boekjaren, die hier mee te maken zullen krijgen.


http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0
Legend     3,8k 295

Het is te kort door de bocht om te stellen dat de afschrijvingstermijn minimaal 5 (of 10) jaar is. Dit is alleen het geval als er geen restwaarde is en tot nihil wordt afgeschreven. De wet voorziet in een maximum afschrijving van 20% per jaar.

 

Bij een investering van 5.000 met een restwaarde van 1000 kun je dus in 4 jaar afschrijven.

 

Bij bedrijfsmiddelen die op 1/1/07 al in bezit waren (en waarop al is afgeschreven geldt overgangsrecht in de vorm van een formule. De maximum afschrijving is dan 12/(60-V) * boekwaarde op 1/1/07. V is hierbij het aantal maanden dat voor 1/1/07 al is afgeschreven.

 

In veel publicaties wordt deze restwaarde problematiek niet aangekaart, maar het is zeker iets om wel rekening mee te houden. In de media wordt consequent gesproken over minimaal 5 jaar afschrijven en dat werkt nog al verwarrend. Niet alleen ondernemers, maar ook veel accountants hebben hier moeite mee!

 

(Wie leest er nou nog een wettekst, tegenwoordig ;D)


Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Legend     436 11

In reactie tot de opmerkingen van RONALDINHO.

 

De fiscaal geaccepteerde afschrijving is de (verkrijgingsprijs - restwaarde) / afschrijvingstermijn. Immers de restwaarde is niets anders dan de waarde van het activum na de geschatte economische levensduur.

 

Hierdoor is de afschrijving, zoals gesteld in jouw voorbeeld geen 4 jaar, maar toch 5 jaren minimaal en moet je dus die EUR 4.000 delen door die 5 jaren of meer.

 

Zo staat het ook in de wettekst, echter is deze inderdaad wat onleesbaar. Het voorbeeld zoals gesteld op de site van de belastingdienst is overigens wel een keertje heel helder hierover:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_investeren/ondernemen_investeren-04.html#P36_4198


http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 67 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.