Zoals waarschijnlijk alle ondernemers reeds weten is er een wet die heet werken aan winst. Mocht dit geheel aan jou zijn ontgaan, bekijk dan eens de informatie die de beroepsorganisatie SRA heeft opgesteld: http://www.sra.nl/index.cfm/site/SRA%20Home/pageid/EE598F04-3048-72E9-F9333B2FD8D9265A/index.cfm of google eens op "werken aan winst" en er zal vast de folder in PDF formaat tussen staan.
De opening van de tekst is nogal misleidend, want niet alle ondernemers zijn vennootschapsbelastingplichtig. Wel is het zo dat door deze herziening er ook een aantal zaken zijn gewijzigd voor IB-ondernemers en wel op het gebied van fiscaal geaccepteerde afschrijvingen.
Bedrijfseconomisch wordt vaak afschreven met als grondslag een vast percentage van de verkrijgingsprijs c.q aanschafwaarde, rekening houdend met de geschatte levensduur en minus een eventuele restwaarde.
Voor veel ondernemers is de bedrijfseconomische afschrijving gelijk aan de fiscale afschrijving. Echter vanaf 1 januari 2007 worden bepaalde afschrijvingstermijnen niet meer geaccepteerd. Kort gezegd dienen alle bedrijfsmiddelen (computers, inventaris en bijvoorbeeld auto's) minimaal over 5 jaren te worden afgeschreven.
Dit kan betekenen dat sommige ondernemers 2 jaarrekeningen gaan opstellen, namelijk één bedrijfseconomische en één fiscale, maar dat wil ik nu eigenlijk niet vertellen. Ik zie regelmatig tussentijdse cijfers voorbij komen en moet helaas constateren dat de afschrijving niet juist bepaald is, vandaar dit draadje.
Nieuwe investeringen zijn niet moeilijk. Die ga je gewoon in minimaal 5 jaren fiscaal afschrijven. Het probleem zit hem in de reeds aanwezige bedrijfsmiddelen. Een computer schrijf je vaak af in 3 jaren. Stel je hebt de computer gekocht op 1 januari 2006 voor EUR 1.200, oftewel op 1 januari 2007 heb je al EUR 400 afgeschreven. De overige EUR 800 moet je nu gaan afschrijven over een periode van 4 jaren, oftwel slechts EUR 200 per jaar vanaf 1 januari 2007. Het eerste jaar plus de overige 4 jaren = 5 jaren en conform de nieuwe regels. Mocht de computer eerder verkocht worden, vervangen, weggegooid of iets anders, dan zul je het boekverlies direct in de kosten moeten verantwoorden.
Mocht je dus tussentijdse cijfers opstellen, controleer dan even of je de juiste afschrijvingstermijnen nu gebruikt en pas deze anders aan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
smart4u
smart4u
Zoals waarschijnlijk alle ondernemers reeds weten is er een wet die heet werken aan winst. Mocht dit geheel aan jou zijn ontgaan, bekijk dan eens de informatie die de beroepsorganisatie SRA heeft opgesteld: http://www.sra.nl/index.cfm/site/SRA%20Home/pageid/EE598F04-3048-72E9-F9333B2FD8D9265A/index.cfm of google eens op "werken aan winst" en er zal vast de folder in PDF formaat tussen staan.
De opening van de tekst is nogal misleidend, want niet alle ondernemers zijn vennootschapsbelastingplichtig. Wel is het zo dat door deze herziening er ook een aantal zaken zijn gewijzigd voor IB-ondernemers en wel op het gebied van fiscaal geaccepteerde afschrijvingen.
Bedrijfseconomisch wordt vaak afschreven met als grondslag een vast percentage van de verkrijgingsprijs c.q aanschafwaarde, rekening houdend met de geschatte levensduur en minus een eventuele restwaarde.
Voor veel ondernemers is de bedrijfseconomische afschrijving gelijk aan de fiscale afschrijving. Echter vanaf 1 januari 2007 worden bepaalde afschrijvingstermijnen niet meer geaccepteerd. Kort gezegd dienen alle bedrijfsmiddelen (computers, inventaris en bijvoorbeeld auto's) minimaal over 5 jaren te worden afgeschreven.
Dit kan betekenen dat sommige ondernemers 2 jaarrekeningen gaan opstellen, namelijk één bedrijfseconomische en één fiscale, maar dat wil ik nu eigenlijk niet vertellen. Ik zie regelmatig tussentijdse cijfers voorbij komen en moet helaas constateren dat de afschrijving niet juist bepaald is, vandaar dit draadje.
Nieuwe investeringen zijn niet moeilijk. Die ga je gewoon in minimaal 5 jaren fiscaal afschrijven. Het probleem zit hem in de reeds aanwezige bedrijfsmiddelen. Een computer schrijf je vaak af in 3 jaren. Stel je hebt de computer gekocht op 1 januari 2006 voor EUR 1.200, oftewel op 1 januari 2007 heb je al EUR 400 afgeschreven. De overige EUR 800 moet je nu gaan afschrijven over een periode van 4 jaren, oftwel slechts EUR 200 per jaar vanaf 1 januari 2007. Het eerste jaar plus de overige 4 jaren = 5 jaren en conform de nieuwe regels. Mocht de computer eerder verkocht worden, vervangen, weggegooid of iets anders, dan zul je het boekverlies direct in de kosten moeten verantwoorden.
Mocht je dus tussentijdse cijfers opstellen, controleer dan even of je de juiste afschrijvingstermijnen nu gebruikt en pas deze anders aan.
Succes met ondernemen!
http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/12576-afschrijving-vanaf-1-januari-2007/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag