het is even een tijdje geleden. Ik was bijna vergeten dat ik hier ook vragen kon stellen in plaats van aan mijn accountant (die de laatste tijd niet zo goed werk levert, vandaar ;-) ).
Ik maak wat aannames in de hierop volgende beredenering, mocht dat onjuist zijn dan hoor ik het graag.
Onze holding heeft na 5 jaar hard ploeteren aandelen in twee werkmaatschappijen. In een daarvan is recentelijk een investering gedaan door een Amerikaanse VC. Hierbij hebben wij (heeft de holdig) een klein stukje kunnen cashen. De werkmaatschappij is een Inc. in Amerika (Delaware, waar anders). Voor en na de verkoop/investering hadden we meer dan 5% procent in de werkmaatschappij (dus deelnemingsvrijstelling?).
Mijn persoonlijke holding (PH) heeft meer ~ong. 40% aandelen in de holding waarin nu dat geld zit (ongeveer 160k euro). We willen interim dividend uitkeren.
(het lijkt wel een tentamenvraag): Stel ik wil het daarna naar prive halen. Bij welke uitkering(en) moet er allemaal belasting betalen:
a) door de holding voor het uitkeren naar de PHs (VPB??)
b) door de holding voor het uitkeren naar PHs (dividendsbelasting)
c) door de PH voor het uitkeren naar prive (VPB??)
d) door de PH voor het uitkeren naar prive (dividendsbelasting)
e) door de persoon (in box 2)
f) anders, nl:
g) belasting??? nee joh! da hoef hemaa nie!
Ik zou zelf alleen e) aankruisen, maar hoor graag van iemand die hier ietsje meer verstand van heeft hoe het echt zit.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Alef Arendsen
Alef Arendsen
Hallo allemaal,
het is even een tijdje geleden. Ik was bijna vergeten dat ik hier ook vragen kon stellen in plaats van aan mijn accountant (die de laatste tijd niet zo goed werk levert, vandaar ;-) ).
Ik maak wat aannames in de hierop volgende beredenering, mocht dat onjuist zijn dan hoor ik het graag.
Onze holding heeft na 5 jaar hard ploeteren aandelen in twee werkmaatschappijen. In een daarvan is recentelijk een investering gedaan door een Amerikaanse VC. Hierbij hebben wij (heeft de holdig) een klein stukje kunnen cashen. De werkmaatschappij is een Inc. in Amerika (Delaware, waar anders). Voor en na de verkoop/investering hadden we meer dan 5% procent in de werkmaatschappij (dus deelnemingsvrijstelling?).
Mijn persoonlijke holding (PH) heeft meer ~ong. 40% aandelen in de holding waarin nu dat geld zit (ongeveer 160k euro). We willen interim dividend uitkeren.
(het lijkt wel een tentamenvraag): Stel ik wil het daarna naar prive halen. Bij welke uitkering(en) moet er allemaal belasting betalen:
a) door de holding voor het uitkeren naar de PHs (VPB??)
b) door de holding voor het uitkeren naar PHs (dividendsbelasting)
c) door de PH voor het uitkeren naar prive (VPB??)
d) door de PH voor het uitkeren naar prive (dividendsbelasting)
e) door de persoon (in box 2)
f) anders, nl:
g) belasting??? nee joh! da hoef hemaa nie!
Ik zou zelf alleen e) aankruisen, maar hoor graag van iemand die hier ietsje meer verstand van heeft hoe het echt zit.
dank!
gr.
Alef
p.s. mochten er vragen zijn, ik hoor het graag!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/12591-dividendsbelasting-ja-nee/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag