• 0

Website en vof of bv

Goedenavond, mijn eerste post als leek op deze site.

 

Ik ben één van de beheerders van een site die ongetwijfeld een enorm succes zal worden, net als alle andere internetinitiatieven ;-)

 

Samen met een vennoot zitten we in een vof. En deze vof heeft weer een gedeelte van de aandelen van een bv die eigenaar is van de site.

 

Uit de site verwachten we twee soorten inkomsten:

- Winst uit de bedrijfsvoering (bannerverkoop)

- Eenmalige inkomsten uit de verkoop van de site aan een andere partij.

 

Nu hoor ik verschillende verhalen hoe één en ander belastingtechnisch zit met de inkomsten. De ene keer wordt me verteld dat bij verkoop en wij blijven vof er gelijk tig procent afgaat en dat dat bij een bv ook zo is maar minder. De andere keer dat het eigenlijk niet uitmaakt.

 

Kan iemand me vertellen hoe het "precies" zit?

 

Alvast bedankt,

Luuk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Yepyep

 

Er kunnen zich (ruwweg) 3 situaties voordoen:

 

1. De aandelen maken deel uit van het ondernemingsvermogen van de v.o.f. In dat geval valt de verkoopopbrengst van de aandelen in de winst van de v.o.f en is deze progressief belast (maximaal 52%). Als de aandelen de functie van bedrifjsmiddel hebben, kunt u de verkoopwinst eventueel omzetten in een herinvesteringsreserve.

2. De aandelen maken geen deel uit van het ondernemingsvermogen en u heeft (al dan niet samen met uw partner en minderjarige kinderen) een belang van (meer dan) 5%. In dat geval is de verkoopwinst belast tegen 25% (box 2).

3, De aandelen maken geen deel uit van het ondernemingsvermogen en u heeft een belang van minder dan 5%. In dat geval zijn het box 3 aandelen en is de verkoopwinst onbelast. U moet wel elk jaar de waarde van de aandelen opgeven in box 3.

 

Mijn antwoord is slechts een indicatie. Het juiste antwoord hangt sterk af van de feiten en omstandigheden en ik zou er altijd een fiscalist naar laten kijken, wilt u achteraf niet voor verrassingen komen te staan.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Er gebeuren inderdaad meerdere dingen in de vof.

 

We ontwikkelen ook websites en huisstijlen voor derden. Daarnaast hebben we ook nog een webwinkel waar we artikelen verkopen en we zullen voor onszelf nog andere websites gaan exploiteren.

 

In ieder geval alvast bedankt voor de gegeven informatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.