• 0

naamsvermelding op beoordelingssites - mag dat zomaar?

Mag een commercieelbedrijf zomaar jouw bedrijfsnaam vermelden, en daarmee geld verdienen? In dit geval gaat het over www.zoover.nl . Ze vermelden hier accommodaties en mensen kunnen daar dan hun (vaak) negatieve en positieve waardering uitspreken.

Mag zoover.nl zomaar een bedrijf opnemen op hun site zonder de toestemming van de accommodatie en heeft een accommodatie het recht zich hier vanaf te laten halen?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Mag een commercieelbedrijf zomaar jouw bedrijfsnaam vermelden, en daarmee geld verdienen? In dit geval gaat het over www.zoover.nl . Ze vermelden hier accommodaties en mensen kunnen daar dan hun (vaak) negatieve en positieve waardering uitspreken.

 

Ja, dat mag. Sterker nog: het is harstikke goed als klanten hun ervaring ergens kwijt kunnen. En ze hoeven jou niks te vragen. Je zal als ondernemer regelmatig moeten Googlen en reageren op goed en slecht nieuws. Hoort er gewoon bij.

 

Kreeg je een goeie recensie?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bij Zoover kun je als hotelier denk ik geen reactie geven.

 

Nadeel vind ik bij zulke waarderingen dat mensen bijv. een goedkoop hotelletje* boeken en op zo'n site zitten zeuren dat er geen zeep en shampoo op de badkamer ligt ::)

Dus ik neem zulke recensie altijd met een flinke korrel zout.

 

Maar ja, het is de macht van de consument nu...

Link naar reactie
  • 0

Er staan goede en slechte bij. Het probleem bij dit soort sites is, dat de tevreden mensen niet snel iets plaatsen, maar ontevreden mensen juist wel. Wij krijgen per jaar +/- 2000 verschillende gasten. Hiervan plaatsen er +/- 5 een slechte en +/- 8 een goede. Mensen lezen altijd alleen de slechte.

Maar waarom plaatsen mensen een slechts reactie? Mensen zien de prijs/kwaliteitsveerhouden tegenwoordig niet meer. Ze willen zo luxe mogelijk, maar ze willen er niks voor betalen. En vaak overtreden de gast de huisregels (bij het ontbijt ongevraagd een lunchpakket maken, water uit de kraan op het toilet halen en in de bar opdrinken).

Link naar reactie
  • 0

In plaats van hopen dat je een positieve reactie krijgt, kan je het natuurlijk ook aantrekkelijk maken om een reactie te plaatsen op bijv. hotels of zoover. Stel een PC ter beschikking in de lobby en vraag mensen bij het uitchecken om een recensie te schrijven. Geef ze daarvoor een leuke attentie. Als ze niet zo een goede ervaring hadden, zeg er dan bij dat ze dit óók mogen publiceren, samen met een tip hoe jullie je service kunnen verbeteren. Geef je daarvoor iets extra's. Mijn punt: buig de toegenomen mondigheid van de consument om tot iets waarmee je je onderscheidt van andere aanbieders én waarmee je je dienstverlening kunt verbeteren.

Link naar reactie
  • 0

bij sites als booking.com en hotels.nl kan men alleen een reactie plaatsen als je echt geboekt hebt bij dat hotel. Bij zoover.nl kan mijn buurman/vijand ook reageren.

Om de mensen bij uitchecken op de site te wijzen is inderdaad een leuke optie.

 

Helaas zijn veel nederlanders steeds afzeikeriger aan het worden.

Link naar reactie
  • 0

Maar ja, het is de macht van de consument nu...

 

Het tijdperk van de mopperende middenstanders is voorbij. Zelfs als consumenten eerder negatief dan positief reageren, treft dat alle aanbieders gelijk. Tenzij jouw zaak meer zeurpieten krijgt dan die van je buurman. Moet je toch eens over je aanbod gaan nadenken. Of je nou een bloemenzaak, restaurant of hotel hebt: je zal de verwachtingen moeten managen. Dus niet teveel suggereren, meer leveren dan verwacht en zorgen dat de basis goed is.

 

En als de klanten naar het toilet gaan om water te halen, waarom biedt je dan geen gratis kraanwater aan? Huisregels: pffff! Ondernemers kunnen ook zeikerds zijn. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een glas water gratis? Voor medicijnen wel. Maar jij gaat je product toch ook niet gratis weggeven?

 

Net las ik eerder gezegt heb, mensen zien de prijs kwalilteitsverhouding niet meer! En bij alles ikke, ikke en nog eens ikke ...

Link naar reactie
  • 0

De vraag is... wat is je product en wat niet. Is drank verkopen je product?.... Als je product bijvoorbeeld is hotelovernachtingen mét ontbijt, dan lijkt het mij verstandig om bijv. het ontbijt altijd de verwachtingen van de klant te laten overtreffen, bijvoorbeeld echt vers geperste sappen, vers brood, heelijk fruit.... Onderscheidend vermogen en toegevoegde waarde, daar gaat het om... dat was al van alle tijden, maar nu kunnen ondernemers niet meer de gok nemen... zo vanne oh het zal wel loslopen...

Link naar reactie
  • -1

Ben ik het niet mee eens. Als hotel heb je toch ook een bar. Daar drink je toch niet je eigen drankjes.

Als je bv € 60,00 per nacht per kamer betaald, mag je voor dat geld verse jus d'orange en vers fruit verwachten.

Als ik een 4* hotel boek voor € 100,00 per nacht dan wel.

Jij ziet dus ook geen prijs/kwaliteitsverhouding.

Link naar reactie
  • 0

Het zit m in de kleine zaken... Als alle hoteliers bij een prijsniveau van eur 60 geen verse jus schenken, dan kan je je daar toch juist mee onderscheiden? Onderscheiden is niet alleen mooie presentatie, maar het is ook slimme inkoop én iets toevoegen dat anderen niet hebben... namelijk jou als ondernemer. Loop eens door het hotel (of wat je ook hebt), maak eens een praatje met de mensen hoe ze het hebben, de ervaring an sich zal al geweldig zijn... de feedback kwalitatief hoogwaardig.

 

Wat nou als ik de minibar gewoon kan leegmaken zonder dat me dat iets extra's kost? Wat kosten een paar flesjes fris en een paar pinda's nou? Hoeveel mensen gaan nu echt in het hotel aan de bar zitten? Zit daar je omzet? Maak een deal met de leukste kroeg/het leukste restaurant uit de stad, geef ze een coupon mee, voor 5 of 10% korting op de rekening... krijg je een kickback van de kroeg, kan jij je pinda's mee betalen..

 

Suc6 ermee.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Zowel consumenten als ondernemers kennen geen standaard prijs/kwaliteitsverhouding toe. Nergens staat omschreven dat ik overal waar ik een minimum bedrag betaal kan rekenen op een vers glas sap. Het gevolg is dat de consument gaat rekenen op een basisniveau aan service, kwaliteit en mogelijkheden. Hoe klein het bedrag ook is. Wat er minstens verwacht wordt zal de ondernemer steeds moeten uitzoeken. Ga dus actief en goed om met (slechte) feedback. Al is dat anoniem gegeven op een internetsite.

 

Gaan roepen dat er altijd zeurpieten zijn die klagen helpt niet. Iedere ondernemer heeft wel eens te maken met een ontevreden klant. Het wordt pas problematisch als uw organisatie meer slechte recensies ontvangt dan concurrenten. Verder gaat het ook om de toon van de recensie. Klaagt iemand over het gebrek aan verse sap, dan is dat nogal wat anders dan wanneer 3 verschillende mensen ratten hebben zien lopen door het restaurant.

 

Ook wordt het probleem vaak verergert door ondernemers zelf die gaan inloggen op de betreffende website en het keihard gaan ontkennen. Zeker als de recensie een goed onderbouwd betoog is haalt de ondernemer zich daar anderen mee op de hals. Klachten zijn niet te voorkomen, maar een goede afhandeling voorkomt escalatie.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind de beoordelingssites een positief iets, het is ook niet zelden dat ik er gebruik van maak voordat ik een restaurant of hotel bezoek. O.a. iens.nl is een populaire en grote 'beoordeelingssite'.

 

Wat jammer is dat de beoordelingen te vaak 'plat' zijn; persoon A. vond het slecht omdat het 'te duur' geweest zou zijn. Zowel voor klant als eigenaar is het interessant als een beoordelingssite wat specifieker is. Dit verhoogt tevens de drempel voor mensen om te reageren, in de hoop dat enkel nuttige en opbouwende toevoegingen verschijnen.

 

Wel geloof ik dat veel ondernemers de knelpunten niet willen erkennen en het botweg ontkennen. Ik vind het altijd vrij genânt als er weer een ondernemer zijn product verdedigt op een beoordelingssite.

 

 

"A witty saying proves nothing."

- Voltaire

Link naar reactie
  • 0

Ben het met Joekl eens over dat de beoordelingen vaak plat zijn. Echt afzeikerig, en niet opbouwend.

 

 

Twalevel: het is toch niet de bodoeling dat een hele bar water uit het toilet gaat halen? Als jij met een groepje in en cafe/terras zit, bestel je toch ook een drankje bij de ober, en ga je het toch niet op het toilet halen. Hier wordt echt wel at van gezegt hoor!

Link naar reactie
  • 1

 

Tuurlijk bestellen we wat bij de ober. En als iemand een glas water wil, vraagt die ober netjes of het bronwater of kraanwater moet zijn. In Amerika is het zelfs verplicht gratis kraanwater aan te bieden. De goeie restaurants doen daar nog citroen en ijs in bovendien.

 

Dàt is de bedoeling. Niet de hotel/restaurant/bareigenaar bepaalt wat de bedoeling is, dat doet de klant namelijk al. Jij praat over je gasten alsof het lastige kinderen zijn. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Sommige gasten zijn ook lastige kleine kinderen 8) Die komen in elke bedrijfstak voor, dus ook in de horeca.

 

De horeca = gastvrijheid. Dit is een heel moeilijk begrip. Wat verstaat iemand onder gastvrijheid. Dat is voor elk persoon verschillend. De ene vindt dat alles kan en mag de bij de ander houdt het eerder op.

Link naar reactie
  • 0

 

Tuurlijk bestellen we wat bij de ober. En als iemand een glas water wil, vraagt die ober netjes of het bronwater of kraanwater moet zijn. In Amerika is het zelfs verplicht gratis kraanwater aan te bieden. De goeie restaurants doen daar nog citroen en ijs in bovendien.

 

Maar in Amerika besteld ook iedereen bij zijn gratis water frisdrank of bier/wijn. Het is niet de bedoeling dat je alleen maar het gratis water drinkt.

Maar ja, Amerika en Europa vergelijken - dat is appels met peren vergelijken. (Ik ben helemaal gek op Amerika als vakantieland omdat de service geweldig is en je als klant overal in de watten wordt gelegd.)

 

 

 

 

Dàt is de bedoeling. Niet de hotel/restaurant/bareigenaar bepaalt wat de bedoeling is, dat doet de klant namelijk al. Jij praat over je gasten alsof het lastige kinderen zijn. 8)

 

Nou, dat weet ik niet. Je bent tenslotte GAST. Een hotel/restaurant heeft ook zijn eigen (huis)regels waar je je als gast aan moet houden.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.