Ga naar inhoud

Recht en zoekwoorden in Google

Geplaatst:

Jan25

Een zoekwoord die ik gebruikt in Google adwords komt overeen met de merknaam van een concurrent. Echter het gaat hier om een werkwoord die in het normale taalgebruik gebruikelijk is en is opgenomen in de Van Dale. Het is vergelijkbaar met de werkwoord feesten of eten, maar ik kan de werkwoord hier niet opnoemen mocht deze bedrijf hier toevallig ook aanwezig zijn.

Het bedrijf heeft nu mij een boze email gestuurd met dreiging van een rechtszaak tenzij ik de zoekterm uit adwords verwijder.

 

Heeft iemand hier een soortgelijke ervaring gehad en weet iemand wat mijn rechten zijn?

 

Featured Replies

Geplaatst:

GJ Bramer

Hallo,

 

Het wil zowiezo wel lonen om een combinatie van zoekwoorden te gebruiken om

- de conversie op je site te vergroten

- de kosten naar beneden te halen

dus in dit geval zou ik overwegen een passende combinatie te vinden en daardoor sla je 2 vliegen in een klap en het lijkt me dus goed mogelijk daarmee alle dreiging weg te nemen.

 

GJ

Geplaatst:

Jan25

  • Auteur

Bedankt voor je reactie. Of het gaan om 1 of een combinatie van woorden. Probleem blijft hetzelfde.

Geplaatst:

GJ Bramer

Als jouw combinatie van zoekwoorden verder van de naam van je concurrent komt te liggen lijkt het me stug dat zij veel kans maken in een rechtszaak, maar zonder meer info is dat natuurlijk lastig in te schatten ; )

Je mag me best per mail je ' case' voorleggen, kan ik wat beter inschatten hoe en wat. Benader anders een jurist in je omgeving.

Hoe dan ook: succes.

 

GJ

Geplaatst:

Tonino

Flauw

Maak voor jezelf de inschatting, gaat het bedrijf echt duizenden euro's spenderen om jouw adword daar weg te krijgen? Ik neem aan dat het werkwoord wel iets met jouw product te maken heeft?

 

Beetje taal claimen... tsk.

Geplaatst:

R.I.P. - Benm

Ik denk dat de kansen van je concurrent niet zo groot zijn in deze. Zeker als het een gangbaar woord betreft denk ik niet dat ze er iets tegen kunnen doen. Overigens vraag ik me dan wel weer af hoe je concurrent een gangbaar woord als merk heeft weten te registeren...

Geplaatst:

GJ Bramer

dit kwam ik nog tegen:

 

"De Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) sleept Google voor de rechter vanwege het feit dat een AdWords-adverteerder de naam van een concurrerend bedrijf in de titel van haar advertentie had geplaatst.

 

Dat de betreffende adverteerder wordt aangeklaagd vanwege schending van een handelsmerk is goed voor te stellen. Het is echter wel verbazingwekkend dat ook Google wordt aangeklaagd, omdat het de mogelijkheid biedt om te adverteren op merknamen van derden.

 

Google geeft namelijk duidelijk aan dat adverteerders zelf verantwoordelijk zijn voor hun zoekwoorden en teksten en raadt adverteerders en eigenaren van handelsmerken aan om eventuele geschillen zelf onderling op te lossen.

 

Om te voorkomen dat concurrenten gebruik maken van een handelsmerk (zowel als zoekwoord of als tekst in de advertentie) kan de desbetreffende adverteerder een fax sturen naar Google Ierland met daarin het verzoek dit misbruik van het handelsmerk te stoppen.

 

Hiervoor komen overigens alleen handelsmerken (woordmerk) in aanmerking die zijn geregistreerd bij het Merkenbureau BeNeLux. De hele te volgen procedure is op de site van Google te lezen. Google zal vervolgens bepalen of het verzoek wordt gehonoreerd.

 

Het adverteren op de merknaam van concurrenten wordt door de meeste bedrijven als 'not done' beschouwd, maar toch is iedere adverteerder vrij om deze keuze voor zichzelf te maken. Mocht de Australische rechtbank echter anders beslissen dan zal dat ongetwijfeld gevolgen hebben voor het beleid van Google op dit punt."

 

GJ

 

 

Geplaatst:

Micha van Veen

Aan G.J. Bramer.

 

Hoe zou het dan zitten met handelsmerken welke ingeburgerd zijn, of ook een typerende omschrijving zijn van een bepaalde branche. Bijvoorbeeld Ipod welke tegenwoordig toch synoniem is aan een mp3 speler.

 

Of een onderneming welke zijn product voicerecorder noemt, terwijl dit een veel bredere zoekactie omvat.

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Geplaatst:

GJ Bramer

Als een handelsnaam is ' verworden ' tot soortnaam oid wordt de discussie natuurlijk wel lastig. Als die naam is vastgelegd bij het merkenbureau zul je een harde dobber hebben om die naam te gebruiken in je marketing, maar zoals al gezegd kun je natuurlijk ook een combinatie van woorden gebruiken waardoor het lastig wordt aan te tonen dat je naam wordt misbruikt.

Ik denk dat het hoe dan ook wel handig is bij twijfel een jurist aan te spreken om zeker te zijn van het uitblijven van claims e.d.

 

GJ

Geplaatst:

wim1978

Beste GJ

 

Je hoeft hier jezelf absoluut geen zorgen over te maken! Niemand kan en mag normale gangbare woorden claimen. Kijk als jij je bedrijfsnaam Philips zou gaan voeren en je produceert electronische apparatuur, dan heb je wel een probleem!

 

Maar nogmaals dit kan niemand claimen, als dat zou kunnen zou google geen bestaansrecht hebben, want dan zou er slechts een persoon recht hebben op bepaalde bewoordingen!

 

Dus niet bang zijn en niet reageren op de dreigementen!

 

Groeten Wim

Vraag je niet af waarom, vraag je af waarom niet!

Geplaatst:

GJ Bramer

Wim,

 

Dank voor je bezorgdheid, maar ik maak me geen zorgen...........ik reageerde op een post van jan25.

 

@jan25: lees in t vorige mailtje dus jouw naam ; )

 

GJ

Geplaatst:

TwaBla

Je hoeft hier jezelf absoluut geen zorgen over te maken! Niemand kan en mag normale gangbare woorden claimen.

 

We hebben daar vorig jaar ook al eens een vraag over gehad. Misschien moet je je toch enige zorgen maken...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.