• 0

Octrooi zonder technische onderbouwing

Beste lezers,

Stel, ik bedenk een produkt wat er nog niet is, maar eigenlijk ben ik helemaal niet werkzaam in de branche waar het produkt in toebehoord.

Ik kan derhalve het idee niet technisch onderbouwen, ik heb daar een gespecialseerde engineer voor nodig.

Is het dus mogelijk om dit idee vast te leggen dmv een octrooi, zonder dat ik in al te technische details treed?

Wel heb ik tekeningen gemaakt en op het internet ontzettend veel informatie gezocht en gevonden over die branche en varianten van mijn idee.

Tot op heden ben ik nog geen informatie tegen gekomen dat mijn idee onderuithaalt.

En ik ben dus van plan de juiste mensen om me heen te verzamelen en het produkt te realiseren.

 

Bvd FERRIE

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De juiste mensen moet je toch kunnen vertrouwen, anders kun je toch nooit samenwerken? Dus je moet ze ook kunnen vertrouwen terwijl je nog niet het octrooi in je handen hebt lijkt mij? Volgens mij is het niet mogelijk om een niet-onderbouwd product voor octrooi in te dienen, dan zou toch nooit een goede omschrijving geschreven kunnen worden en goed onderzoek naar het al dan niet verlenen van een octrooi gedaan kunnen worden?

Link naar reactie
  • 0
Is het dus mogelijk om dit idee vast te leggen dmv een octrooi, zonder dat ik in al te technische details treed?

De wet vereist dat je de uitvinding op zodanige manier uitlegt dat een gemiddelde vakman deze na kan maken en toe kan passen. Hierbij mag enig uitproberen en routinewerk te pas komen, maar dat moet echt minimaal en simpel zijn. Als de vakman moet uitvinden om jouw uitvinding na te bouwen, dan klopt er iets niet!

 

Wel mag je veronderstellen dat de vakman enige kennis heeft. Je kunt vaak volstaan met een specificatie van de belangrijkste onderdelen, bijvoorbeeld de constructie van jouw autolamp en dan zeggen "dit gaat dus in de koplamp van een auto". Je hoeft niet uit te leggen hoe je een auto bouwt, of zelfs maar hoe die koplamp in de auto hangt.

 

Technische input lijkt me dus handig, al is de kans groot -als ik jou zo hoor- dat die techneut dan mede-uitvinder gaat worden. Dus wel even goede afspraken maken over wie aan mag vragen en hoe eventuele royalty's gedeeld gaan worden. Raadpleeg anders een octrooigemachtigde, eerste consult is gratis.

 

Groeten,

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.