Jump to content
Ed
Verberg

Foto's gepikt en op eigen website gezet!

vraag

Ik vertegenwoordig een grote europese speler op het gebied van projectinrichting. We hebben een aantal standaard modellen en produceren custom made.

Een (nederlandse) nieuwkomer op de markt heeft foto's van onze modellen op zijn eigen site geplaatst. Er staat verder niets bij over de oorsprong van de foto's; ze staan in een menu "fotoboek" maar de indruk wordt wel gewekt dat het zijn producten zijn.

Deze foto's zijn afkomstig uit enkele van onze brochures, staan niet op Internet.

 

Uiteraard ga ik hem daarover aanspreken, het zijn immers onze eigen foto's in onze showroom gemaakt, maar hoe sterk staan we normaliter. Kunnen we hem (in het uiterste geval) dwingen die foto's te verwijderen?

 

 


Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link to post
Share on other sites

14 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ja natuurlijk kan dat. Als je een beetje met artikelen uit het wetboek strooit in een mooie brief zijn gerechtelijke stappen vrijwel nooit nodig bij dit soort zaken heb ik gemerkt.


Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Edraket,

 

Je staat enorm sterk! Ga maar eens zoeken op auterswet en portretrecht en je zult snel verder geholpen worden.

 

Met vriendelijke groet,

Ruud Menting

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Je kunt het ook als kans gebruiken en ze opbellen: "men heeft blijkbaar een gezonde interesse in jullie producten, dus ze zullen vast en zeker dealer willen worden".

 

Het is ook een compliment (het is maar net hoe je het ziet)

 

Pas als je horlogemerk wordt nagemaakt stel je eigenlijk pas iets voor ....

etc etc

 

Succes!! Ard

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
hoe sterk staan we normaliter. Kunnen we hem (in het uiterste geval) dwingen die foto's te verwijderen?

 

Als jullie de auteursrechthouder van die foto's zijn dan sta je sterk en kun je op grond van de auteurswet verwijdering afdwingen en schadevergoeding vorderen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik snap de reactie dat Edraket meteen met auteursrechten e.d. moet gaan strooien maar Edraket, heb je gewoon als eens gebeld naar die nieuwkomer en gezegd dat dit toch echt niet kan en dat je eist dat jouw foto's van zijn site gehaald worden? Wie weet heeft die man (of zijn webdesigner!!) gedacht, "ik zet ze op de site, hoor ik niets, dan is het mooi, maakt hij (Edraket dus) problemen dan haal ik ze er gewoon vanaf"

 

Lijkt me de meest simpele oplossing. Lukt dit niet dan pas dan bovenstaande adviezen toe zou ik zeggen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Ik snap de reactie dat Edraket meteen met auteursrechten e.d. moet gaan strooien maar Edraket, heb je gewoon als eens gebeld naar die nieuwkomer en gezegd dat dit toch echt niet kan en dat je eist dat jouw foto's van zijn site gehaald worden?

 

Ja, en dat kun je (o.a.) op het auteursrecht baseren. Dat is niet "met rechten strooien", dat is een rechtsgrond hebben voor wat je eist.

 

Een rechtsgrond hebben is niet alleen een kwestie van beschaving, maar ook een praktische garantie dat je je doel kunt bereiken.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik zou niet eens bellen. Dit is zo'n grove schending van een heel eenvoudig recht, dat je meteen een schadeclain kan indienen.


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik snap de reactie dat Edraket meteen met auteursrechten e.d. moet gaan strooien maar Edraket, heb je gewoon als eens gebeld naar die nieuwkomer en gezegd dat dit toch echt niet kan en dat je eist dat jouw foto's van zijn site gehaald worden? Wie weet heeft die man (of zijn webdesigner!!) gedacht, "ik zet ze op de site, hoor ik niets, dan is het mooi, maakt hij (Edraket dus) problemen dan haal ik ze er gewoon vanaf"

 

Lijkt me de meest simpele oplossing. Lukt dit niet dan pas dan bovenstaande adviezen toe zou ik zeggen.

 

Zo ga ik het ook ongeveer aanpakken. Eerst maar eens vragen hoe hij aan de foto's komt en openstaan voor een dialoog. Wie weet vind 'ie onze producten wel zo mooi dat 'ie wil samenwerken. Maar dan had 'ie ook al contact kunnen zoeken. Verzoek om de foto's te verwijderen zal eerst op een vriendelijke, doch dringende wijze zijn.

We zijn marktleider en zitten niet te wachten op nieuwelingen die zichzelf gaan promoten met onze producten!


Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik zou niet eens bellen. Dit is zo'n grove schending van een heel eenvoudig recht, dat je meteen een schadeclain kan indienen.

 

Mwa, de soep wordt niet zo heet gegeten......

Hij heeft op z'n site een "fotoboek" gemaakt met circa 30 sfeerbeelden, daarvan zijn 5 foto's van ons. Een argeloze bezoeker van de site zou de indruk kunnen krijgen dat hij al die sfeerbeelden heeft ontworpen.

Maar er staat nergens letterlijk dat dat zo is, (of juist niet zo is).

Tja, schadeclaim.....geen flauw idee wat/hoeveel ik zou moeten claimen.

En om d'r nou meteen een advocaat bij te halen wordt ook weer een dure grap.


Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Vriendelijk telefoontje gepleegd en gezellig gebabbeld.

Foto's worden eraf gehaald.

 


Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Vriendelijk telefoontje gepleegd en gezellig gebabbeld.

Foto's worden eraf gehaald.

 

Blij te lezen Edraket. Zo zouden meer mensen moeten reageren ipv meteen met rechten en advocaten te schermen. Let wel, in dit geval dan. Er zijn natuurlijk genoeg voorbeelden waarbij je wel naar die middelen moet grijpen maar had al een vermoeden dat dat hier niet van toepassing was.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Vriendelijk telefoontje gepleegd en gezellig gebabbeld.

Foto's worden eraf gehaald.

 

Blij te lezen Edraket. Zo zouden meer mensen moeten reageren ipv meteen met rechten en advocaten te schermen. Let wel, in dit geval dan. Er zijn natuurlijk genoeg voorbeelden waarbij je wel naar die middelen moet grijpen maar had al een vermoeden dat dat hier niet van toepassing was.

 

Zelf zou ik het ook zo oplossen, daar niet van. Maar aan de andere kant, foto's pikken mag niet. Je bent er bij toeval achter gekomen. "Die ander" heeft zich willens en wetens jouw eigendom toegeeigend. Logisch dat hij het weghaald.

 

Ik heb aan aantal jaar geleden een artikel op mijn internetserver gezet, dat met mijn medewerking tot stand was gekomen (mijn research) maar ik had het niet geschreven. Kreeg ik plomverlopen een claim aan mijn broek van vele duizenden euro's. Het artikel stond in een archief en was niet eens gelinked. Ik kon zien dat er in een jaar 5 mensen naar gekeken hadden (waarschijnlijk de journalist en de advocaat). Niks aan te doen, ik kon hoog en laag springen, ik moest betalen (van de rechter) . Balen natuurlijk, maar ik zet nooit meer een artikel van een ander op mijn server en zo hoort het ook.

 

De opmerking dat je zou moeten samen werken met iemand die je spullen pikt vind ik raar. Als iemand er nadrukkelijk blijk van geeftgeen onderscheid te kunnen maken tussen het mijn en dijn, dan zou ik er nooit mee willen samenwerken.


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De opmerking dat je zou moeten samen werken met iemand die je spullen pikt vind ik raar. Als iemand er nadrukkelijk blijk van geeftgeen onderscheid te kunnen maken tussen het mijn en dijn, dan zou ik er nooit mee willen samenwerken.

 

Die opmerking was schertsend bedoeld, in de trant van: "hij vind onze producten zo mooi, dan wil hij ze vast wel kopen"

Maar hij wil inderdaad samenwerken :o

Gaan we maar niet doen!


Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 141 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept