• 0

Aanschaf, aflossing en afschrijving Gebouwen

Als ik het goed begrepen heb heb ik voor de aanschaf, aflossing en afschrijving van gebouwen de volgende rekeningen nodig:

- Aanschaf Gebouwen (B)

- Afschrijving Gebouwen (B)

- Hypotheek (B)

- Aflossing Hypotheek (B)

- Interest (V&W)

en

- Afschrijfkosten Gebouwen (V&W)

Klopt dit?

 

En wie kan mij de journaalposten geven van:

- de aanschaf zelf

- de aflossing

- de interest

en

- de afschrijving

 

Bedankt alvast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt ook rechtstreeks

 

Afschrijvingskosten gebouwen

aan Gebouwen

 

boeken. De rekening Afschrijving gebouwen heb je dan niet nodig.

 

Voor de rest klopt het.

 

Journaalposten:

 

Aanschaf:

Gebouwen

aan Hypotheek

 

(eventueel kun je de hypotheek splitsen in een langlopend deel en kortlopend deel)

 

Aflossing:

Hypotheek

aan Bank

 

Rente:

Interest

aan Bank

 

Succes,

 

Odeon

 

PS Moet jij niet gewoon een goede boekhouder inschakelen die jou op weg kan helpen?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de registratie van vaste activa (gebouwen b.v.) zijn er verschillende mogelijkheden. De beste is de volgende:

(alle boekingen hieronder even afgezien van kosten en evt. btw)

Aanschaf:

Gebouwen

Aan Bank

 

en van de afschrijving:

Afschrijvingskosten gebouwen

Aan Afschrijving gebouwen

 

Waarom?

Ik blijf in de administratie zien:

de aanschafprijs op Gebouwen

de cumulatieve afschrijving op Afschrijving gbouwen

de jaarlijkse afschrijving op Afschrijvingskosten gebouwen

 

terwijl alle drie de rekeningen een zuiver karakter blijven behouden; d.w.z. ze hebben geen gemengd karakter van balansposten en resultaatposten.

 

De hypotheek wordt geboekt met:

Bank

Aan Hypotheek

 

De aflossing met:

Hypotheek

Aan Bank

 

en de rente met

Intrest

Aan Bank

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Oh ja... nog een laatste ding, de eventuele BTW bij aanschaf van een investering, mag je toch gewoon in dat jaar wel in 1 keer terugvorderen?

 

Dus al schrijf je 5 jaar af, de BTW vraag je wel in 1 jaar terug?

 

Correct?

 

Ja. (tenminste als je het pand alleen zakelijk gebruikt, als het gemengd gebruikt wordt, dus ook prive wordt het weer een klein beetje lastiger. Dan kom je prive jaarlijks gedeeltes BTW aan het terugbetalen > staat ook meer over op HL)

 

Voor wat betreft het afschrijven van je gebouw. Dit is onlangs gewijzigd door de Belastingdienst. Van geval tot geval wisselt dus tot welke waarde je mag afschrijven.

 

Hier staat e.e.a. (vrij lastig) omschreven:

 

http://www.minfin.nl/nl/onderwerpen,belastingen/belastingen_op_inkomenx_winst_en_vermogen/vennootschapsbelasting/vpb-2007/Afschrijven.html#a4

 

Google even op afschrijven, Woz dan kom je wellicht nog beter leesbaardere berichten tegen.

 

Succes met bouwen en afschrijven. Ard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.