• 0

Leveringsproblemen Importeur, maar wij draaien ervoor op??

Even kort de situatie:

Klant heeft iets besteld, en wij dit uiteraard besteld bij onze leverancier. Maar na 3 weken blijkt het produkt nog niet geleverd te kunnen worden, de leverdatum is onbekend. bijkomend is dat een concurrent van mijn leverancier het produkt heeft liggen en ik hem daar (nagenoeg voor dezelfde prijs) direct mee kan nemen. Ik wilde dus de bestelling annuleren bij de eerste leverancier (die tijdens het bestellen zei dat het produkt eind van de week,toen weer binnenkort, toen weer etc etc zou komen). Maar leverancier zegt dit "special besteld te hebben". In hun voorwaarden staat wel iets vermeld over annuleren, bijkomende kosten etc..maar nu mijn vraag:

 

In hoeverre kan de 1e leverancier mij aan het lijntje houden? is er geen aanvullende wet voor b2b zoals er wel is bij b2c (daar schijnt de wet verkoop of afstand oid te bepalen wat de max levertijd kan zijn voordat annulering mogelijk is), is hiervoor ook een wet, of heb ik simpelweg pech en moet ik wachten totdat mijn zogenaamde speciale bestelling er is? (en dus de klant ook!!!!!!!!!!!!!!)

 

De 1e leverancier heeft zelfs op dit moment al problemen met levering van veel meer produkten,op sommige zit ik al 1,5 maand te wachten, terwijl ik steeds hoor "binnenkort moet hij er komen". Maar als ik de bestellingen aanhoudt dan ben ik m'n klanten kwijt (logisch want ik zou ook geen 5 weken wachten op iets) en zit met produkten zie ik niet zo snel meer kwijt raak (of helemaal niet)

 

hopelijk kan iemand me hiermee helpen,

groet

Tim

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst zou ik proberen deze leverancier te vervangen door eentje die het wel beter voor elkaar heeft qua leveringen enzo! Maar dat ter zijde...

 

Volgens mij spreek je een datum van levering af (of de standaardlevertijden gelden). Wordt er van deze afgesproken datum afgeweken door de leverancier, dan mag je ten alle tijde annuleren!

 

Ik ben ook geen jurist ofzo, maar dit is volgens mij wel mogelijk. Confronteer hem ermee, bestel / koop het bij een ander en hou je klanten tevreden!!

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

het nadeel is dat mijn importeur de enige is voor een bepaald produkt hier in Nederland, maar idd voor de andere ben ik druk bezig om toch anderen te vinden, maar dat is nog behoorlijk moeilijk want op internet kan ik moeilijk iets vinden,of zou ik dus simpelweg de goudengids ofzo open moeten slaan??

 

Vandaag weer bellen met de importeur want de klanten kunnen echt niet langer wachten, dan maar even op een andere manier. Alleen heb ik kans dat ik dan alsnog het produkt van ze krijg (over 10 jaar:)) en dan zit ik ermee, maar ik zal ze idd is confronteren met de levertermijn en kijken wat ze erop zeggen

 

Link naar reactie
  • 0

Das jammer, volgende keer zou ik toch met de fax en handtekeningen gaan werken (al weet ik niet hoe rechtsgeldig een fax is). Vertrouwen is heel fijn en dat gaat vaak ook erg ver, alleen op het moment dat je afspraken maakt moet je zo veel mogelijk op papier proberen te krijgen.

 

Je zou aan de leverancier kunnen voorstellen dat je de volgende afspraken op papier wilt, ik ben erg benieuwd hoe hij reageerd.

 

En als je leverancier het kan leveren, dan moet jij het ook ergens anders vandaan kunnen toveren :D

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

En voor next time:

De ALV's goed lezen. Als er iets van de toeleverancier niet in zijn ALV staat, en jij wenst dat wel. Dan een documentje maken met "ik ga accoord, mits voorwaarde ...!...". Dit moet dan wel door beide partijen (leverancier en jezelf) voor goedkeuring ondertekend worden.

 

Want motto voor mijzelf is altijd geweest "learning all the time". En vaak leer je meer als er een keer iets mis is gegaan. Dan denk je live sucks, maar so be it.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

avl's goed doorlezen heb je gelijk in ,alleen hun fout want ik kan ze nergens vinden, ik heb ze zelfs gemaild of ze die toe wilden mailen, ook niks.. dus uiteindelijk heb ik ze tegen betaling via de kvk ontvangen, die waren snel en vriendelijk ,eerst via fax,toen volgende dag netjes via de post nog een versie.

 

maar de importeur is nu deels overstag, leveringen die al weken (zeg 4,5 weken )duren, die gaan we in overleg schrappen van de bestellijsten, helaas wat ontevreden klanten, of minder tevreden,ze krijgen hun produkt gewoon niet. Maar gelukkig nog een deel bij een andere (duurdere) leverancier kunnen halen, voor zover dat kon. Dus deels eind goed al goed, helaas zal ik hierdoor wel klanten (gaan) verliezen..maarja..

 

thx voor de antwoorden trouwens!!

Link naar reactie
  • 0

Timmio,

 

Als er niks op papier staat en je dus geen levertijd afgesproken hebt, kan je ook ontkennen de bestelling gedaan te hebben.

 

Dat je afhankelijk bent voor één product hoeft geen punt te zijn. Maak ze duidelijk dat je om zakelijk redenen niet wil afnemen en in ze in de toekomst best een kans wil gunnen om te bewijzen dat ze het wel kunnen. Als ze er geld op verdienen blijven ze heus wel leveren...

 

Een getekende fax is overigens rechtsgeldig, volgens mij is email dat ook tegenwoordig.

 

Succes.

May the wind always be at your back and the sun upon your face.

And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben pas op de hoogte gesteld van hun AVL toen ik de eerste factuur kreeg waar onderaan stond onder welk nummer de voorwaarden gedeponeerd waren, nergens anders heb ik kunnen vinden wat de voorwaarden waren.

 

Even over de leverancier, hoe vind je nou makkelijk een leverancier of distributeur,(of is dit meer voor een nieuw topic?), want de huidige was al knap lastig te vinden, maar aangezien ik best een newbie ben hierin, zou ik echt niet weten hoe ik verder moet zoeken, ik heb simpele dingen zoals de gouden gids en bijvoorbeeld google al gehad,maar verder kom ik niet. Iemand hiervoor misschien een idee of suggestie?

Link naar reactie
  • 0

Dat leek mij ook, avl is verplicht, ze moeten gemakkelijk te vinden zijn en op aanvraag gratis verstrekt worden door de verkoper. Hier zijn ze dus in gebreke. Ik heb net contact gehad met ze, de produkten waar ik het in het begin over had zijn geannuleerd ,zonder kosten.

 

1-0 voor mij dus:)

maar nu even afwachten hoe het in de toekomst gaat, ondertussen ga ik zeker is hier en daar wat op zoek naar andere (buitenlandse) importeurs.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Timmio,

 

Als ik alles zo goed begrijp is er een overeenkomst tot standgekomen zonder dat daarbij (ten tijde dat jij akkoord ging met de offere) de ALV van de leverancier van toepassing zijn verklaard. Is dit juist en heb je ook niet vaker met deze leverancier zaken gedaan, onder werking van zijn ALV, dan zijn ze nu niet van toepassing. De ALV worden niet van toepassing door bijvoorbeeld deze later te sturen of door een verwijzing op de factuur.

 

Indien de ALV niet van toepassing zijn en je geen vaste of duidelijke levertijd hebt afgesproken dan dien je de leverancier een laatste redelijke termijn te gunnen (de zgn. ingebrekestelling) om alsnog te leveren, bij gebreke waarvan de overeenkomst eindigt en je zo nodig de leverancier aansprakelijk kan stellen voor zijn wanprestatie, zoals de meerprijs die je bij een alternatieve leverancier moet betalen (bijvoorbeeld omdat in de tussentijd de prijzen zijn gestegen).

 

Deze zgn. ingebrekestelling in niet nodig, aldus artikel 83 boek 6 van het Burgerlijk Wetboek (i) wanneer een voor de voldoening bepaalde termijn verstrijkt zonder dat de verbintenis is nagekomen, tenzij blijkt dat de termijn een andere strekking heeft, of (ii) de schuldeiser (jij) uit een mededeling van de schuldenaar moet afleiden dat deze in de nakoming van de verbintenis zal tekortschieten. In deze gevallen is het verstandig de leverancier (aangetekend) mede te delen dat vanwege zijn verzuim de overeenkomst (met onmiddelijke ingang) wordt opgezegd, zijn nakoming niet langer nodig is en hij (desgewenst) aansprakelijk wordt gehouden voor de door zijn wanprestatie geleden en nog te lijden schade. Als verweer tegen de schadeclaim (niet tegen de opzegging) kan hij zicg eventueel nog beroepen op overmacht.

 

Kortom, als je je zaken gewoon goed regelt (en geregeld hebt) kan je zonder veel omhaal van je leverancier af en draai je er niet voor op!

 

Lawman

Legal Capital advocaten en ondernemingsrechtadviseurs

 

 

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.