• 0

Urenregistratie - hoe doe je dat?

Dag!

 

Het is droevig maar waar, ik ben al 1,5 jaar bezig met mijn eenmanszaak (combi van journalistiek en PR), maar ik heb nog altijd mijn uren niet in een simpel bestandje geregistreerd. Het staat op me op een of andere manier erg tegen. In 2006 had ik nog onvoldoende uren gemaakt om in aanmerking te komen voor de zelfstandigenaftrek etc. Maar in 2007 wel, dus dan zal ik moeten kunnen 'bewijzen' dat ik aan dat urencriterium van 1225 (ofzoiets) voldoe.

 

Het is voor mij makkelijk tellen: ik schrijf uurtje-factuurtje uit, dus ik weet mijn externe uren te achterhalen en besteed laten we zeggen gemiddeld 4 uur per week aan interne uren. Hoe leg ik dit zo makkelijk mogelijk vast voor de Belastingdienst, mochten ze me willen checken? Hoe doen jullie dat?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb hier zelf geen ervaring mee in het licht van een eigen ondernerming, maar heb wel ervaring met accountants i.r.t. urenregistratie.

Kun je bewijzen, goed aannemelijk maken wat jouw interne normtijd is per opdracht? Zo ja, dan lijkt mij het ok om die normtijd te vermenigvuldigen met het aantal geschreven facturen. En daarbij je externe uren.

 

Misschien kun je op de site van KvK of belastingdienst achterhalen wat de eisen zijn aan de urenregistratie.

 

Ik neem aan dat je nu wel van plan bent iets op te zetten voor 2008?

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Oja, aannemlijk kan bijv zijn: voor iedere opdracht moet je een mail ergens naartoe sturen. In die mail moet je bijv. een half A4-tje aan tekst schrijven, dan is dat al snel 15 minuten. Door dit 1 keer aan te tonen en aan te tonen dat dit standaard is, dan zou ik als belastinginspecteur het acceptabel vinden als je die 15 min meetelt voor alle opdrachten.

 

Ben alleen geen inspecteur.

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik ga niet mieren over minuten. Als ik om 8:00 mijn computer aanzet om iets voor een klant te doen waar ik om 11:00 mee klaar ben, dan noteer ik dat ik 3 uren met activiteit A voor klant B bezig ben geweest. Gaat tussentijds de telefoon en maak ik een afspraak met een andere klant, dan tel ik de uren op het moment dat ik naar de klant ga. Door af te ronden komt die 10 minuten voor dat gesprek gewoon bij de afspraak.

 

Achteraf aannemelijk maken is niet zo moeilijk als het niet te extreem is. Voor een reactie als deze 3 uur opschrijven is verdacht, maar als het om een artikel gaat waar heel wat research en bronnenwerk achterzit is het prima te verdedigen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Liz,

 

Deel jouw omzet eens op jouw uurtarief en kijk dan hoeveel uren je dan hebt. Veelal is dat genoeg, maar tel dan de uren voor administratie, acquisitie, overleg accountant, inkopen etc erbij op.

 

Zul je zien dat je het makkelijk redt. Een spreadsheet met de uren zegt ook niet alles, maar het gaat om het aannemelijk maken en niet bewijzen. Overigens kun je altijd achteraf (hoewel een flinke klus) op basis van de agenda, facturen en schattingen een goed overizicht opstellen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.