• 0

auto van de zaak, verzekering op naam partner?

Hallo allemaal,

 

Ik ben van plan om een auto van de zaak aan te schaffen, deze zal voor 99,9 % puur voor de zaak worden gebruikt, ik heb ondertussen al gevonden waar mijn rittenadministratie aan moet voldoen e.d.

 

Dat aspect is me wel duidelijk.

 

Maar nu komt het, de auto moet natuurlijk ook verzekerd worden.

Op zich geen probleem maar ik heb al heel lang geen auto-verzekering meer afgesloten omdat mijn vriend meer schadevrije jaren had en dus nog altijd heeft. ;)

 

Als ik op naam van mijn bedrijf een autoverzekering af ga sluiten heb ik geen schade vrije jaren en dus ben ik duurder uit dan mijn vriend voor zo'n zelfde verzekering.

 

Het liefst laat ik de auto door hem verzekeren waarbij hij de rekening ervan bij het bedrijf declareert..

 

Kan dat?

Ik heb trouwens een eenmanszaak, mijn vriend maakt hier geen deel van uit en is "wettelijk gezien" ook niets van mij behalve dan dat hij in hetzelfde pand woont. ;D

 

Karen

(voor alle duidelijkheid, de verzekering op zich heb ik al gekozen, het gaat mij puur om het vraagstuk of mijn vriend de verzekering af kan sluiten voor mij.. )

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Karen,

 

Nee dit kan niet. Om meerdere redenen.

- de verzekering moet staan op naam van de feitelijke eigenaar (bij leasen ook mogelijk: op naam van de gebruiker)

- de kosten van de verzekering zijn op deze manier niet als zakelijke kosten op te voeren

- een zakelijke auto particulier verzekeren is onzinnig omdat je dan inclusief btw moet verzekeren terwijl je de btw van schades zakelijk kunt verrekenen. Bij een zakelijke verzekering verzeker je de cataloguswaarde ex btw, daardoor betaal je ook een lagere premie

- je loopt bij diverse particuliere verzekeringen het risico dat zakelijk eigendom van de auto c.q. voornamelijk zakelijk gebruik niet mag, m.a.w. schades niet verzekerd zijn. Vooral bij de goedkopere internetverzekeraars loop je dat risico. Kijk dus goed naar/in de voorwaarden.

 

Kortom, ik zou op zoek gaan naar een goede zakelijke verzekering die - mits jij niet recentelijk schades hebt gereden - een hoge inschaling toepast voor jouw eenmanszaak. Instapkortingen van 65% om meer zijn daarbij geen uitzondering.

 

Los daarvan zeggen al die bonuskortingen uiteraard niets: het gaat immers alleen om de daadwerkelijke premie die je moet betalen. Soms is de ene verzekeraar met 40% korting goedkoper dan een ander met 75%.

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.