• 0

Scholingsaftrek

Hoe zit het met scholingsaftrek?

Ik had begrepen dat kosten voor scholing als een extra aftrekpost van 40% van de winst afgetrokken mag worden. Als scholing betrekking heeft op iemand die 40 jaar of ouder is, bedraagt de aftrek zelfs 80%.

 

Geldt dit ook voor 2003?

 

Geldt dit voor alle ondernemingen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi SG,

 

Als je kosten maakt voor scholing van personen die in je onderneming werkzaam zijn, dan zijn dit zakelijke kosten. Het gaat hier om kosten voor vakcursussen, bedrijfsopleidingen en opleidingen en studies voor een beroep. Alleen op deze manier kom je in aanmerking voor de scholingsaftrek.

 

De scholingsaftrek is een bepaald percentage van de kosten die voor de scholing in 2002 maakt. Je kan de scholingsaftrek extra van de winst aftrekken. Als de scholingskosten niet meer bedragen dan € 124.000, dan is de aftrek 40% over de eerste € 30.000 en 20% over het overige. Zijn de kosten hoger dan €124.000, dan is de aftrek 20%. Er geldt een aanvullende scholingsaftrek van 40% voor personen die in uw onderneming werkzaam zijn en die 40 jaar of ouder zijn. De scholingsaftrek is maximaal €2.390.000.

 

Aan dit bericht heb ik een bijlage gedaan met alle informatie over de scholingsaftrek. Je moet hier wel acrobat reader voor hebben. Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel.

 

Succes!

PERSOON

scholingsaftrek.pdf

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Het kabinet heeft in het kader van 'kenniseconomie' de scholingsaftrek voor ondernemers over 2004 afgeschaft :'(.

De scholing kan je nog altijd als kosten opvoeren maar de fiscale stimulus door minimaal 120% van de kosten op te voeren is verdwenen.

 

Desondanks zie je toch nog een aantal websites van opleiders die pretenderen dat investeringen in personeel anno 2004 onder een fiscaal gunstig regime vallen.

 

Weet iemand of er toch nog praktische mogelijkheden zijn om opleidingskosten fiscaal te begunstigen?

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

zou je mij die pdf file ook willen sturen. Ik zit met een heikel probleem, zie onderstaande tekst, gebaseerd op een gesprek gisteren bij de fiscus.

 

Zakelijk kosten zijn volgens de belasting het op peil houden van je vakbekwaamheid. Dan volgt scholingsaftek in het verlengde hiervan.

Zorgen dat je vakbekwaamheid niet verouderd of het op de hoogte blijven van ontwikkelingen vallen hier dus wel onder.

 

Toevoegingen indien er andere richtingen aan toegevoegd worden, zijn hiervan uitgesloten.

Dus de pedicure die ook een studie voetmassage erbij haalt om meer omzet via crosselling te halen, kan het shaken.

De accountant AA die voor RA gaat, kan het ook vergeten. Dus een deeltijd student aan Nyenrode ook wel, zou je denken.

 

Als het uitbreiding betreft, kan dit niet onder zakelijk maar weer wél onder IB persoonlijke aftrek, met een drempel van 500 euro (dacht ik).

Dan moet het wel betreffen cursussen of studie voor een beroep, waarbij vingerverven e.d. uitgesloten zijn, met de voorwaarde dat er op korte termijn financieel voordeel uit gehaald kan worden. Hier hebben we het over ‘ studie voor een beroep “. Je denkt het dan te hebben over scholingskosten, maar vergis je niet, je hebt het over IB gerelateerde aftrekposten. Dus dat kun je aantonen door voordeel behalen e.d. En juist dat zet je voor de zakelijke aftrekbaarheid van scholingskosten op het verkeerde been, want daar gaat het om bij blijven. Zogauw daar toevoegingen en uitbreiding in beeld komt, valt het af.

 

Link naar reactie
  • 0

Bij het doorlezen van de reacties, zag ik iemand die een master opleiding heeft gedaan ná een sabbical van een jaar. Hier zou dus sprake zijn van het in stand houden van kennis resp. het op peil houden ervan. Denkbaar is dat de opgelopen achterstand wordt bijgewerkt tot het niveau van vóór het vakantiejaar.

 

Zou diegene die dit geplaatst heeft, mij willen contacten i.v.m. de met de inspectie gevoerde discussie hierover. Deze is voor mij uitermate belangrijk omdat het bij mij vanuit een andere invalshoek ook over gaat.

Link naar reactie
  • 0

Moet je in een bepaald jaar omzet hebben gemaakt om scholingskosten af te trekken? Ik wil dit jaar geheel wijden aan scholing en het maken van eigen werk, om er volgend jaar omzet mee te maken. Echter, op het formulier Bezwaar Inkomstenbelasting kan ik bij 'persoonsgebonden aftrekposten' geen hoger bedrag invullen dan bij 'inkomsten'.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In de toelichting van het formulier Bezwaarschrift Inkomstenbelasting staat (bij Persoonsgebonden aftrekposten): "Studiekosten of andere scholingsuitgaven kunt u aftrekken als u een studie volgt voor uw huidige of toekomstige beroep."

 

Echter, ik mag daar geen bedrag neerzetten dat hoger is dan de optelsom van een aantal posten als inkomen en andere aftrekposten. Vandaar mijn conclusie dat ik niet meer mag aftrekken dan ik verdien.

Link naar reactie
  • 0

In de toelichting van het formulier Bezwaarschrift Inkomstenbelasting staat (bij Persoonsgebonden aftrekposten): "Studiekosten of andere scholingsuitgaven kunt u aftrekken als u een studie volgt voor uw huidige of toekomstige beroep."

 

Dat klinkt als iets voor werknemers. Voor zelfstandig ondernemers zijn scholingskosten gewoon bedrijfskosten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.