Jump to content
TwaBla
Verberg

gratis marketingadvies - Think Digital

vraag

3 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Te algemeen denk ik zo...

 

Ik ben trouwens ook van mening dat de marketingaanpak van bedrijf A niet direct past bij bedrijf B..

 

 

Al die boeken en documtatie over marketing enz. richtlijnenen voorbeelden zijn altijd goed, maar echt specifieke marketing moet je van bedrijf tot bedrijf zien...

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Jullie zijn blijkbaar overladen met al die humbug die overal over marketing geschreven wordt.

 

Wunderman observeert dat marketing als aparte discipline ontstaan is in de jaren zestig, tegelijkertijd met de opkomst van TV. Marketing betekent voor veel (grote) bedrijven dan ook tv-reclame maken. Die tv-reclame op zijn beurt is weer gebaseerd op print: een idee, een kopregel en een payoff. Daarmee werd in de jaren zestig de massa benaderd.

 

De markt is sindsdien echter gefragmenteerd (ultrasegmentatie) terwijl bereik enorm duur geworden is. Via digitale media is veel beter te targeten (vandaar nu de opkomst van behavioral en andere targetingmodellen), maar opnieuw worden nieuwe media met oude regels ingezet: banners op internet = televisie. Het ouwe model dient eerst afgebroken te worden om ruimte te maken voor nieuwe modellen.

 

Het oude model bestaat uit bekendheid opbouwen (herhaling is de kracht van reclame), reputatie (brand image) en zachtjes-aan verkopen (soft sell) - wat vooral aan retailers overgelaten werd. Digitale media bieden echter de mogelijkheid veel directer te verkopen en vervolgens relaties met klanten aan te gaan. Een merkreputatie wordt niet meer zorgvuldig in jaren opgebouwd, dat gaat nu veel sneller.

 

Marketers are all about getting people to think things, in order for them to do things.They do this because that’s the way analog media worked:

 

1. You showed people an ad

 

2. You hoped that they then thought differently about the product

 

3. You hoped they then might go out and buy it.

 

But it is weak psychology. If you really want people to think differently, it is usually much more effective to get them to do

something, and watch their minds follow in line.

 

Door de fragmentering van de markt, worden grote gevestigde merken vanuit de niches aangevallen door snelle nieuwkomers (dat verhaal van die piranha's): Apple dat Sony, Philips en Samsung het nakijken geeft, TomTom idem.

 

Enfin, het is vooral een verhaal voor grote gevestigde marketing-afdelingen, maar voor starters is het interessant omdat die vaak de klassieke marketingregels van de grote jongens op kleine schaal vertalen. Eeuwenlang met een logo bezig zijn, bijvoorbeeld. Terwijl die juist snel en digitaal kunnen opereren.

 

Branding by doing!

 

PS - ook in dit boekwerkje staat de nodige humbug over Wunderman zelluf... ::)


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 14 leden online en 232 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept