• 0

Wat kan je allemaal aftrekken?

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

De boekhouding zelf doen is niet zo'n probleem, de omzetbelastingaangifte is ook niet ingewikkeld, maar de aangifte voor ondernemers (inkomstenbelasting) is niet iets wat je er even bij doet al je geen ervaring hebt in boekhouding oid. Ik sluit me aan bij RedGeo, ga ook eens met een boekhouder praten. In het eerste jaar dat ik ondernemer was had een betrekkelijk kleine boekhouding en de kosten voor een boekhouder waren dan ook maar 500 euro. Als je een bekhouder gaat zoeken: let er op dat je geen accountant vindt. Die zijn voor kleine bedrijven te duur.

Link naar reactie
  • 1
Ik begin deze maand een eenmanszaak partime, hoe weet ik wat ik allemaal kan aftrekken

 

Op precies die vraag hebben we in het Lancelots-forum al eens een inventarisatie gehouden. Het resultaat is dit overzicht van bedrijfskosten.

 

Dat wil zeggen, ik neem aan dat je met "aftrekken" de kosten bedoelt. De fiscale aftrekposten is een ander verhaal.

Link naar reactie
  • 0

Weet iemand een boekhouder in de omgeving van maastricht die een niet al te duur tarief heeft, en wat is een normale prijs voor een beginner als ik?

 

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=maastricht+administratiekantoor&btnG=Google+zoeken&meta=

 

Niet duur is afhankelijk van je administratie, hoeveel werk zit erin.

Bel een paar kantoren voor info en maak daar een keuze uit. Het gevoel moet ook goed zijn, de goedkoopste kan wel een heel vervelend iemand zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sjeng

 

Bedrijfskosten zijn eigenlijk alle uitgaven waarvan je denkt of aannemelijk kunt maken dat die op jouw onderneming betrekking hebben.

 

Een goede adviseur vereist meer dan alleen inzage in zijn kosten. In mijn visie moet een adviseur niet alleen de cijfers produceren. Dat is vaak abc werk. Je hebt een goede adviseur als hij in een kennismakingsgesprek vraagt naar hoe het privé gaat met de centen. Hoe jij aankijkt tegen ondernemen, wat jouw visie is, hoe jij de toekomst ziet en bovenal: hoe vaak hij jou spreekt over de voortgang van jouw onderneming.

 

Minstens 4 x per jaar een afspraak met jouw adviseur is een 'must'. Zo ben je elke drie maanden op de hoogte van de stand van zaken en kun je erop vertrouwen dat jouw adviseur tijdig in kan spelen op veranderingen en nieuwe wetgeving.

 

Het gaat om aandacht! Zodra je een nummer bent, is de adviseur geen stuiver meer waard. Ik heb helaas geen adressen voor je, maar stel bovenstaande vragen aan de adviseurs die je spreekt en hopelijk vind je iemand die dit profiel past.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Minstens 4 x per jaar een afspraak met jouw adviseur is een 'must'.

 

Ik zou dat toch laten afhangen van de adviesbehoefte.

 

en kun je erop vertrouwen dat jouw adviseur tijdig in kan spelen op veranderingen en nieuwe wetgeving.

 

Zo vaak verandert de wetgeving niet. Bovendien is het handiger dat de adviseur een seintje geeft als er iets wezenlijks verandert, daar hoef je niet een kwartaallijkse checkup te doen.

 

Straks komen alle garagehouders hier ons nog vertellen dat we elk kwartaal een APK moeten doen ;)

Link naar reactie
  • 0

Minstens 4 x per jaar een afspraak met jouw adviseur is een 'must'.

 

Ik zou dat toch laten afhangen van de adviesbehoefte.

 

en kun je erop vertrouwen dat jouw adviseur tijdig in kan spelen op veranderingen en nieuwe wetgeving.

 

Zo vaak verandert de wetgeving niet. Bovendien is het handiger dat de adviseur een seintje geeft als er iets wezenlijks verandert, daar hoef je niet een kwartaallijkse checkup te doen.

 

Straks komen alle garagehouders hier ons nog vertellen dat we elk kwartaal een APK moeten doen ;)

 

verschillen we over van inzicht Renep, maar ik heb het niet alleen over advisering. Ik vind dat je als ondernemer juist cijfermatig op de hoogte moet zijn en dan is 4x per jaar geen overbodige luxe.

 

Wetswijzigingen zijn er elk jaar uiteraard en ook doorlopende jurisprudentie biedt mogelijkheden. Je kunt als adviseur het niet verkopen dat je bijv. niet inspeelt op vraagstukken als BTW op gemengd gebruikte panden (Charles/Tijmens arrest), DGA uit de LB, DGA geen BTW ondernemer meer. Zomaar erg ingrijpende zaken die recent zijn.

 

Maar ook iets simpels als de BTW op privé gehouden auto wel zakelijk in aanmerking nemen, wordt maar al te vaak vergeten.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.