• 0

Prive eigendom zakelijk verkopen

Ik heb recent zakelijk twee nieuwe monitoren gekocht en nu wil ik mijn oude monitoren (die ik ooit prive heb aangeschaft) via mijn bedrijf verkopen.

De oude monitoren hebben ongeveer een waarde van nog 150 euro, maar ik weet niet zo goed hoe ik ze moet opvoeren voor mijn boekhouding.

 

Mijn idee was om de monitoren in de zaak te brengen onder inventaris (€150 debiteren) en mijn eigen vermogen met €150 te crediteren. (Allebei ophogen dus)

Alleen het verkopen is wat lastiger aangezien ik prive de BTW al betaald heb over de oorspronkelijke aanschaf. Moet ik nu een factuur maken voor de koper zonder BTW, of moet ik dit sowieso op een andere manier doorvoeren in mijn boekhouding?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag awenger

 

Waarom wil je de monitoren zakelijk verkopen? Jij hebt daar geen belang bij, aangezien verkoop in privé belastingvrij geschiedt.

 

Als het je te doen is om de BTW aftrek voor de koper, dan heeft dit ook geen nut. De koper kan dan weliswaar de BTW terugvragen, maar jij moet die afdragen. Dus als je 150 euro vraagt, dan houdt jij netto 126 euro over. Dat kan toch ook de bedoeling niet zijn....

 

De koper wil waarschijnlijk wel een factuur hebben.

 

Als je het per se via jouw onderneming wilt doen, dan werkt het als volgt:

 

Opvoeren als inventaris voor 150 (ex BTW)

EV stijgt inderdaad met 150.

 

Privé ingebrachte goederen gaan altijd zonder BTW!

 

Verkoop: je schrijft een factuur uit incl. BTW. Boek dan het volgende:

 

debet: Bank 178,50

--- credit: inventaris 150

--- credit: af te dragen BTW 28,50.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het doel van de zakelijke verkoop is om voldoende liquide middelen te houden binnen het bedrijf en inderdaad de BTW aftrek voor de koper.

 

Ik heb even gelezen over de margeregeling maar daarbij wordt als voorwaarde gesteld dat ik ook zonder BTW zou moeten inkopen.

Uit voorgaande reacties blijkt dat ik de monitoren beter prive kan verkopen en daarna een prive storting doe om mijn liquide middelen op peil te houden.

Link naar reactie
  • 0

Verkoop: je schrijft een factuur uit incl. BTW. Boek dan het volgende:

 

debet: Bank 178,50

--- credit: inventaris 150

--- credit: af te dragen BTW 28,50.

 

Groet

Joost

 

Kan dit dan niet onder de margeregeling?

 

Nee, dan moet de onderneming zelf al onder de margeregeling vallen en dat lijkt mij niet het geval, anders had hij dat zelf wel geweten.

 

De margeregeling is niet incidenteel toepasbaar.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Nee, dan moet de onderneming zelf al onder de margeregeling vallen en dat lijkt mij niet het geval, anders had hij dat zelf wel geweten.

 

De margeregeling is niet incidenteel toepasbaar.

 

Groet

Joost

Huh ? Toepassing van de margeregeling is toch niet aan het bedrijf gebonden, maar aan de wijze waarop handelswaar ingekocht is?

 

Voorwaarde is wel dat de handel waar het om gaat onderdeel uitmaakt van de primaire business van het bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Precies mijn punt Steven. Ik had iets duidelijker kunnen zijn zie ik nu:

Als de core business onder de margeregeling valt, dan kan de ondernemer kiezen om die al dan niet toe te passen (veelal afhankelijk of zijn afnemer de BTW wil terugvragen).

 

Als je geen core business onder de margeregeling hebt, kun je de regeling dus niet incidenteel toepassen als je dat goed uitkomt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.