• 0

Verkoop buiten officiele distributeur

Hoi,

 

Een vraagje:

 

Stel je verkoopt een product in Nederland via een webwinkel en je betrekt het product (import) uit het buitenland (een ander EU-land) en dus buiten de officiele distributeur van Ned om, kun je dan problemen verwachten?

 

of moet je dan kenbaar maken aan je klanten dat het bv. eigen import is ofzo, dus dat ze geen associatie gaan maken dat je een erkende Ned. dealer bent?

 

Iemand ervaring hiermee?

 

Mij lijkt het eenmaal een product in de EU op de markt, dan mag een ieder dat vrij doorverkopen

 

gr

Joey

 

[witregels verwijderd - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

Een vraagje:

 

Stel je verkoopt een product in Nederland via een webwinkel en je betrekt het

product (import)

uit het buitenland (een ander EU-land) en dus buiten de officiele distributeur van

Ned om, kun

je dan problemen verwachten?

 

of moet je dan kenbaar maken aan je klanten dat het bv. eigen import is ofzo, dus

dat ze geen

associatie gaan maken dat je een erkende Ned. dealer bent?

 

Iemand ervaring hiermee?

 

Mij lijkt het eenmaal een product in de EU op de markt, dan mag een ieder dat vrij

doorverkopen

 

gr

Joey

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat de officiele distributeur je dan kan verbieden het product te adverteren/naam en merk gebruik op de website/plaatjes verwijderen/links verwijderen etc,

 

Dat je dus uiteindelijk wel mag verkopen (EU) maar niet gebruik mag maken van bovengenoemde middelen? Of kunnen ze verkoop ook verbieden binnen de EU als je geen contract met ze hebt?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Twa,

 

bedankt voor het antwoord, wist ik om en bij, maar waar het mij meer om gaat is dit dus:

 

"Dat de officiele distributeur je dan kan verbieden het product te adverteren/naam en merk gebruik op de website/plaatjes verwijderen/links verwijderen etc, "

 

hiermee bekend?

 

Bedankt

Joey

Link naar reactie
  • 0

Hmmm stiekum toch een hele interessante vraag...

 

In beginsel is het merkenrecht nmm bedoeld teneinde verwarring te voorkomen en dat jouw product/dienst indentificeerbaar is. Stel je verkoopt een PC van XYZ. XYZ is een geregistreerd merk/handelsnaam. Mag je dit merk dat publiceren op je website? Hmmm... Er is geen sprake van 'verwarring' als zodanig, je verkoopt tenslotte producten van XYZ... auteursrecht misschien? Er is geen sprake van een uniek werk oid... maar slechts een woord of beeldmerk...

 

Kijk, je zal hier op het forum geen uitsluitsel krijgen... Het punt wat je aanstipt is iets dat veel webshops zal treffen als het inderdaad effectief zou zijn, ik heb daarom de titel veranderd. Dit is echt iets voor een Merken-specialist om iets over te zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Hmm ik ben er nog niet uit. De genoemde zaken gaan nmm over betrekking buiten de officiële kanalen om. Uit deze zaken volgt nmm dat er wel sprake is van inbreuk tenzij er actief toestemming is verleend (en er dus niet alleen sprake is van stilzwijgen van de merkhouder).

 

Als je naar jouw situatie kijkt, dan is denk ik de vraag of jouw leverancier een officiële merk-wederverkoper is. Zo nee, dan heb je mogelijk een probleem. Ik kan niet beoordelen of 'in het kader van 'vrij verkeer van kapitaal en goederen' dit merk-issue oplost en/of dat je een onderzoeksplicht hebt...

Link naar reactie
  • 0

 

Ok, Maar als je het product dus nu betrekt van gewoon een winkel in een ander EU-land die opzich zelf wel weer van de officiele distributeur voor zijn regio het product betrekt?

 

ook zelfde antwoord? want je mag toch doorverkopen in de EU?

Link naar reactie
  • 0

Nou dat is niet helemaal juist...

 

Je wordt distributeur omdat je dan een contract met de producent hebt om zijn/haar product EXCLUSIEF te mogen importeren.

 

buiten de officiele distributeur om verkopen is dus niet juist, anders had dat contract van de distributeur geen nut he ::)

Link naar reactie
  • 0

Wat Apple doet, komt per saldo op hetzelfde neer als wat Philips wil... ooit wel eens een échte stunt met Apple producten gezien? Consumenten kunnen uiteindelijk met hun portemonee stemmen, m.a.w. je kan het Philips-product ook niet kopen maar voor die van een concurrent gaan. In het artikel wordt gesproken over vrije handel - en hier maak ik even een kritische opmerking - wellicht gaat het in er de toekomst vooral over wie innovaties kan bedenken en in de markt kan zetten (wederom zoals Apple nu al met veel succes doet). Het is in dat kader niet meer dan normaal dat een fabrikant in staat wordt gesteld om een gedifferentieerd prijsbeleid te voeren zonder daarmee zijn eigen markt stuk te maken. Zie ook deze link:

 

http://www.elsevierretail.nl/1062726/RetailHome/Nieuws/Elektronica/Electronica-nieuwsbericht/AppleTrektPrijzenITunesInEuropaGelijk.htm

Link naar reactie
  • 0

Je wordt distributeur omdat je dan een contract met de producent hebt om zijn/haar product EXCLUSIEF te mogen importeren.

 

buiten de officiele distributeur om verkopen is dus niet juist, anders had dat contract van de distributeur geen nut he ::)

 

De wet is sterker dan een overeenkomst tussen twee partijen. Er wordt al decennia geknokt tussen parallel-importeurs (grijze import) en fabrikanten/groothandels die hun markten willen afschermen. Bij mijn weten geldt nu dat een product dat in de EU/EER verkocht wordt binnen de EU/EER vrijelijk verhandeld mag worden. Als jij dus een partij inkoopt in een EU-land om te verkopen in een ander EU-land, mag dat gewoon. Ook al heeft de lokale distributeur een exclusief contract. Dat contract kan de vrije mededinging immers niet beperken. En als je eenmaal legaal inkoopt, mag je ook gewoon reclame maken.

 

Maar uiteraard blijven fabrikanten/importeurs proberen hun markt te beschermen, dus de rechtszaken blijven elkaar opvolgen. Parallelimporteurs hebben overigens sterke medestanders (lees maar eens over Tesco versus Levi's, of zoek anders eens naar de zaak tussen Mars en Unilever over ijskasten bij tankstations).

 

Het onderliggende principe is echter vrij verkeer van goederen binnen de EU en vrije mededinging.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Apple heeft een ijzeren greep op zijn resellers. Net als TomTom. Een reseller die betrapt wordt op dumping in andere markten, kan het waarschijnlijk verder wel schudden. Dat is een luxe positie, want de meeste fabrikanten verkopen zo graag dat er overschotten ontstaan, die dan hun weg vinden naar andere markten. Een fabrikant die exclusief/selectief wil distribueren, zal zijn hele supply chain dan ook strak moeten regisseren...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.