• 0

Verkopen en versturen

Verkopen en versturen.

 

Stel: Een ondernemer wil een artikel via internet verkopen, de prijzen voor inkoop en verkoop van dit artikel zijn gebonden aan landelijk afgesproken bedragen en in elke provincie is er een soortgelijke ondernemer die het artikel ook kan leveren.

Het versturen van dit artikel is een dure aangelegenheid omdat het vaak nogal zwaar is.

Behalve de service die hij ermee verleent kan hij er geen winst mee maken en verliest er eerder op.

Vraag: zijn er mogelijkheden voor deze ondernemer om toch winst te maken?

(goedkopere manier van versturen?? O.i.d)

 

Greetz,

Tirza :)

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om maar even te brainstormen (niet alles is misschien reeel of zinnig):

 

- vast contract met expres/pakket diensten. Misschien vaste klant korting?

 

- De bezorging zelf "in huis" nemen. Lease bestelwagentje. Chauffeur (jezelf? studenten? vaste chauffeur? Iets als gesubsidieerde arbeidskracht?)

Meer zendingen tegelijk: hoe lang wil de klant wachten? Nekt dat de voordeel van 24/7 beschikbaarheid van internet?

 

- Indien zwaar, maar beneden zeg: 10 kilo en niet groot. OV d.m.v. studenten?

 

Ik roep maar wat hoor.

 

Hoe groter de afstand wordt, des te moeilijker zullen dit soort oplossingen worden, denk ik.

 

 

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ben altijd wel in voor goede ideeën. Maar ben het deze keer eens met zrski.

Daar komt nog bij dat als ik het toch zelf kan kopen ik geen dag vrij hoef te nemen of naar het postkantoor moet sjeezen om het pakket (wat wellicht niet door de brievenbus kan) op te halen.

Maar om toch een beetje mee te denken.

Goedkopere manier van versturen: misschien dat hij het direct door de leverancier waar hij het besteld (voordat hij het naar de klant stuurt) door kan laten sturen naar de klant. Want de leverancier is de verzendksten sowieso kwijt als hij het naar de ondernemer moet sturen. De ondernemer kan dan misschien onderhalen over een bemiddelingsfee?

Anders zit er echt niets anders op dan zijn prijs te verhogen. Er is een kleine groep (die volgens nieuwsberichten groeiende is), die liever alles thuis laat bezorgen (bijv. boodschappen), dan zelf hiervoor te gaan winkelen (ondanks dat dit goedkoper is).

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

In de geschetste situatie blijft het onduidelijk wat de waarde is, die de onderneming toevoegd. De producten worden ingekocht en daarna direct via internet verkocht aan de klant (B2C leveringen). Als je het bezorgen dan uitbesteed, voeg je dus niets toe. Aangezien dit product ook al gewoon in de winkels te koop is, kan er geen marge op de verkoopprijs genomen worden. Dus je zal je winst ergens anders uit moeten halen. Omdat het bezorgen, de service is (ofwel de dienst) die je levert is dat de core-business van de onderneming.

 

Even een voorbeeld dat Kermie al aangehaald heeft, de levensmiddelensector. Online foodretailers zoals Max Foodmarket halen hun winst uit efficientie en niet uit een marge op de prijzen. Je betaald er als consument geen kosten voor het thuisbezorgen. Het verschil zit in de kosten: De online retailer heeft aan B2C distributie een hoge kostenpost. Maar de traditionele retailer heeft winkel- en hogere personeelskosten. De winst is dus te behalen door een efficiente distributie.

 

Als we nu even kijken naar onze situatie, zie je dat hier het zelfde verhaal voor op gaat. Het verschil en daarmee het probleem zit in de efficiente distributie, want op dit gebied zijn levensmiddelen een beter product (hoge bestel frequentie, minimaal 1 wekelijks per klant en veel orderregels). Ik kan dus ook tot geen andere conclusie komen dat zrski gelijk heeft.

 

Zelf ben ik ook bezig met een concept, omdat ik van mening ben dat er een markt is voor B2C leveringen en dat de optimale oplossing (op levensmiddelen na dan) nog niet is gevonden. Zo wordt er nu nog veel met afhaalpunten (http://www.viacollect.nl) gewerkt, die toch niet helemaal aan de consumenteneisen voldoen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

hallo allemaal,

 

Bedankt voor het meedenken!

 

Nog even een toelichting, het gaat hierbij om een boekhandel die zich gespecialiseerd heeft in boeken voor een bepaalde doelgroep.

 

(even brainstormen)

Als je leest dat steeds meer consumenten via internet dingen kopen, is mijn vraag:

Zijn de bestaande bezorg diensten wel voorbereid op veel kleine bestellingen, en hoe hou je die kosten zo laag mogelijk. Kan de hele distributie efficienter.

Kunnen ondernemers in dezelfde sector iets gezamelijks doen. Of krijgen de groothandels hierin een taak,(zij moeten immers de artikelen leveren aan de ondernemer, waarom dan niet direkt naar de klant. de ondernemer waarbij het artikel gekocht/besteld is kan dan via de groothandel wellicht een bonus krijgen).

Want hoe meer mensen betrokken zijn bij de bezorging hoe meer geld het gaat kosten, denk ik.

 

Ik ben erg nieuwschierig hoe het concept van ridler er uit ziet voor de B2C markt.

 

Wil je het met ons delen of op de hoogte houden van de ontwikkelingen hierin?

 

Greetz,

Tirza

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Een van de eigenschappen van B2C leveringen is dat de keten uit minder schakels bestaat. In dit voorbeeld zou dit dus betekenen dat de boekhandel buiten spel wordt gezet, want waarom zou dit via de boekhandel moeten lopen? Iedereen kan een site opzetten. Het gaat om de logistieke organisatie er achter en die is voor de groothandel inderdaad efficienter te realiseren. Dit levert wel spanningen op tussen de partijen, want de groothandel kan nu als concurrent gezien worden van haar eigen klanten!

Wil je het met ons delen of op de hoogte houden van de ontwikkelingen hierin?
Als het een concretere vorm aan neemt zal ik dit zeker doen, maar dit is nu nog niet aan de orde.

 

Aangezien dit verhaal een beetje meer de E-commerce kant opgaat ipv commercie & marketing, zal ik op het ICT Forum een threat aan E-commerce & E-business wijden.

 

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Moeilijk, Moeilijk, Moeilijk?

 

Nee.

 

Een hele simpele maar wel doeltreffende oplossing:

ga joint ventures aan met de concurenten/ collega´s die in andere provincies actief zijn.

 

Maak de afspraak dat je voor iedere klant die product x via jou besteld wordt geleverd door de jv partner in de desbereffende regio.

 

Om zelf het minste risico te lopen is het handig om een provisie te ontvangen over het door de jv partner geleverde product.

 

Waarom dit voor de jv partner interessant is?

Als hij levert (afhankelijk van de levensduur van de klant) en dit naar tevredenheid doet zal de kalnt uiteraard andere aankopen doen via de jv partner.

 

Maak dat dan ook duidelijk naar de jv partner toe.

 

Nils Luyt

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.