Ga naar inhoud

Schipsmotor = investering of kostenpost?

Geplaatst:

rpw

Hallo allemaal,

 

Ik heb de volgende vraag:

 

Wij exploiteren een bedrijf met een aantal werkschepen.

De aanschafwaarde van deze schepen is ongeveer 400.000,- en de boekwaarde ongeveer 150.000.

Afgelopen jaar was een van de motoren kapot en moest worden vervangen, kosten ongeveer 50.000.

 

Nu is mijn vraag: moet ik deze motor activeren en afschrijven in toekomstige boekjaren, of mag ik hem in kosten boeken (ik heb nl. geen

fiscale reserve voor onderhoud opgebouwd)?

 

Wie kan mij verder helpen?

 

 

[titel aangepast - mod]

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

StevenK

Het is een reparatie, dus boeken als kosten moet geen enkel probleem zijn.

 

Enige waar je nog naar zou kunnen kijken is of je iets met investeringsaftrek kunt. Dan zou activeren een optie kunnen zijn (mits het past binnen het bestendig beleid van de onderneming etc)

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

rpw

  • Auteur

Het is een reparatie, dus boeken als kosten moet geen enkel probleem zijn.

 

Enige waar je nog naar zou kunnen kijken is of je iets met investeringsaftrek kunt. Dan zou activeren een optie kunnen zijn (mits het past binnen het bestendig beleid van de onderneming etc)

 

Bedankt voor je reactie! Hier heb ik wel wat aan. Het voordeel van investeren is idd dat je investeringsaftrek kunt claimen. Toch iets om even over na te denken.

Geplaatst:

Nils de Witte

Als de waarde of de levensduur van het hele schip is toegenomen kan je het soieso boeken als een investeering, ongeacht of je hiervoor reserveringen hebt opgenomen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Geplaatst:

msteer

Ben je als het om dergelijke bedragen gaat niet beter af bij een accountant die je administratie controleert, je jaarrekening opstelt en dus ook advies kan geven over dergelijke ingrijpende financiële kwesties?

Geplaatst:

ExTax!

Ik weet dat ik je hiermee niet help, maar van belang is dat je een verdedigbaar standpunt inneemt. Bij kostenaftrek kan je op meer aandacht rekenen van de fiscus dan bij afschrijving (evident omdat de kosten dan feitelijk gespreid ten laste van het belastbare resultaat komen). In principe volgt de fiscus de bedrijfseconomische realiteit. Je zou eens kunnen onderzoeken hoe het met vliegtuigmotoren zit. NB: Denk hier eens over na... je zou het risico van de motoren ook kunnen overdagen aan een leasemaatschappij... Je stuurt daarmee op een hoger niveau... NB: Als alles heel blijft, betaal je natuurlijk wel méér.

Geplaatst:

rpw

  • Auteur

Bedankt voor de info.

 

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.