• 0

VOF als bijzaak - belastinggevolgen?

Beste mensen,

 

Met veel interesse lees ik al een tijdje dit forum. Er komen regelmatig voor mij interessante topics langs.

Maar nu heb ik zelf een vraag:

 

Ik ben voornemens om samen met een collega een VOF op te zetten.

 

Dit is de huidige situatie:

* We zijn beide fulltime in loondienst en dit zal voorlopig ook nog zo blijven.

* Derhalve dus verzekerd voor ziektekosten en gaan alle premies via de werkgever.

 

We willen nu een VOF opzetten, we verwachten dat de inkomsten voorlopig nog niet gigantisch veel zullen zijn. We willen het er ook alleen maar "bij" doen, maar wie weet wat de toekomst gaan brengen.

 

Nu komt tie:

 

Wanneer wij naar de KvK stappen om een VOF op te richten, welke consequenties heeft dit bijvoorbeeld m.b.t. belastingaanslagen voor inkomensafhankelijk bijdrage etc.

Krijgen we deze aanslag pas wanneer er voor het eerst aangifte gedaan is van een periode zodat er bekend is wat de omzet was of werkt dit andersom. Jullie zullen begrijpen dat we er niet op zitten te wachten dat we zonder dat er inkomsten geweest zijn een aanslag opgelegd krijgen door de belastingdienst.

 

Graag hoor ik van jullie wat wijsheid is. Gewoon een VOF opzetten of er toch nog maar eens over nadenken omdat er meer nadelen aan kleven dan voordelen.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

hmm. Ik ben geen fiscalist maar m.i. kunnen jullie in het eerste jaar een lage of nihil-schatting doen, er vindt dan niet of nauwelijks voorbelasting plaats.

 

En de inkomensafhankelijke bijdragen ziektekosten sec (dus nog afgezien van voorlopige aanslagen daarvan) zijn gemaximeerd: daarbij wordt eerst gekeken naar het deel dat al over het salaris in loondienst is geheven.

 

Het maximum inkomen (salaris uit loondienst + winstdeel per persoon) waarover deze bijdrage wordt geheven is € 30.015. Over het salaris in loondienst betaal je 6,5%, over de winst 4,4%.

Verdien je in loondienst dus al € 30.015,- of meer dan ben je over de winst geen bijdrage ziektekosten meer verschuldigd.

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.