• 0

Familie of bank?

M'n business plan krijgt steeds meer diepgang en daardoor krijg ik een steeds beter zicht op de benodigde centjes voor mijn onderneming.

Hierdoor blijkt dat een reeds eerder besproken lening met familie niet helemaal toereikend is voor het realiseren van de plannen.

 

Nu heb ik twee opties:

* het restant ook bij familie lenen

* naar de bank stappen

 

Bij de Bizner bank kan ik binnen één minuut het benodigde bedrag regelen, echter de rente is aanzienlijk. (heb ik gechecked, dit zou in één klap het 'probleem' oplossen)

 

Echter, onlangs op een netwerkbijeenkomst heb ik een hele tijd met een hoge bobo van de plaatselijke Rabobank staan praten. Deze was erg geinteresseerd in mijn business en bood z'n hulp ook aan.

Dus mijn opties...

* Lekker makkelijk via Bizner, maar onpersoonlijk

* Of relatie opbouwen met Rabo en de daaraan gekoppelde extra service...

* Of nog eens dat familielid benaderen

 

Ik vind het, ondanks de klaarblijkelijke eenvoud en luxe (drie opties!), een lastige keuze.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Optie 1 heb je in de pocket. Kan altijd (heb je dat gechecked?)

Optie 2 is absoluut de moeite van het onderzoeken waard

Optie 3 kan, is afhankelijk van de "exposure" die je familieleden nu al lopen. Is het voor hen verstandig extra risico te lopen? Je moet altijd goed nadenken voor je familieleden. Omdat ze van je houden zullen ze niet zo snel nee zeggen en als ze dat wel moeten zeggen zullen ze het je aanrekenen dat je ze in verlegenheid hebt gebracht.

 

Dus als het niet hoeft, liever geen familie.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bij familierelaties spelen altijd emotionele aspecten en als het met je onderneming mis gaat, zul je in je familie geen vrienden maken. Maar afgezien daarvan. Aan een familielening zitten interessante fiscale aspecten, zeker als je de familielening combineert met een schenkingsconstructie. Onder bepaalde voorwaarden is de familielening vrijgesteld van belastingheffing, bestaat recht op een extra heffingskorting en als het mis gaat kan het familielid de lening ten laste van zijn inkomen brengen. Dit verzacht de pijn dan weer enigzins.

 

Een alternatief is om een familielid toe te laten treden als commanditair vennoot in jouw bedrijf tegen een winstrecht.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank zover! Ja, Bizner heb ik gechecked en het maximum dat ik kan lenen is meer dan toereikend (bijna het dubbele zelfs).

 

Familie: het betreft geen schenking! Slechts een lening.

 

Ik heb er lang over gedaan om deze vraag te stellen hier, maar ben nu al blij dat ik het toch gedaan heb!

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Afspraak met Rabo 'bobo' is gemaakt. Ze vonden m'n Excelletje er goed uitzien (de inhoud hoop ik dan) en komen volgende week langs.

 

Heb ze alvast voorbereid dat we aan de keukentafel zitten... En laarzen meenemen om naar de bouwput te gaan kijken, als daar interesse in is.

 

Ik kan hier een vraag voor advies plaatsen, maar ik ga het lekker op 'eigen inzicht en gevoel' afhandelen volgende week... :P

 

Wel bedankt voor het advies om in ieder geval de Rabo te vragen!

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

De bank wil wel met mij in zee.

Uiteraard met een stuk overwaarde van de hypotheek als onderpand voor 't bedrag.

 

Mij werd aangeraden een kredietrekening ipv een lening, gezien fluctueren van de 'behoefte aan geld'. (momenteel ben ik bezig met een order van 5000 modelletjes, daar ga ik een hoop geld voor nodig hebben, zij het dat dit maar kortstondig is, hooguit een maand/zes weken)

 

Nu heb ik wel even advies nodig...:

Wat zijn de voor- en nadelen tov een lening bij bijvoorbeeld de Bizner bank? (afgezien van een lager rente percentage..)

 

Privé en werk worden nu wel heel erg met elkaar verweven... Heb hier nu even koud watervrees voor...

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

 

Nu heb ik wel even advies nodig...:

Wat zijn de voor- en nadelen tov een lening bij bijvoorbeeld de Bizner bank? (afgezien van een lager rente percentage..)

 

Privé en werk worden nu wel heel erg met elkaar verweven... Heb hier nu even koud watervrees voor...

 

 

Een lening kent afspraken waarin vastligt, over welke termijn afgelost moet worden. Eerder aflossen is niet altijd mogelijk/eenvoudig. Voordeel kan zijn vaste rente voor langere periode.

Voorbeeld: inventarisauto die in 5 jaar wordt afgeschreven financier je in maximaal 5 jaar.

 

Een rekeningcourantkrediet kent alleen de afspraak, van een maximaal op te nemen bedrag. Rente is variabel. Voordeel van deze constructie is dat je slechts rente betaalt over het bedrag dat je gebruikt, de ene keer is dat nihil en de andere keer voor het gehele kredietbedrag.

Dus als je voorraden of debiteuren moet financieren doe je dat met een rekening courant krediet, vanwege het variabele karakter van die voorraden/debiteuren.

Je geeft zelf al aan dat je maar kortstondig van het krediet gebruik gaat maken, vul de rest maar in.

 

Je kunt privé en werk niet altijd scheiden. Een goede administratie behoudt overzicht. Ondernemen is risico nemen en jij bepaalt hoe groot dat risico mag zijn .

Link naar reactie
  • 0

Je geeft zelf al aan dat je maar kortstondig van het krediet gebruik gaat maken, vul de rest maar in.

Hmm... gedeeltelijk, ik wil hiermee ook de nieuw te kopen voorraad fiancieren.

 

Je kunt privé en werk niet altijd scheiden. Een goede administratie behoudt overzicht. Ondernemen is risico nemen en jij bepaalt hoe groot dat risico mag zijn .

Yep, ik hoop hier, door meningen van anderen te lezen, hoe aanvaarbaar het risico van dergelijke constructies is. In mijn familie/vriendenkring kan ik niet terecht met deze vragen, laat staan advies ontvangen.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.