• 0

Omzetbelasting berekenen na het invoeren

Hallo Allemaal,

 

Ten eerste ik ben hier nieuw, als ik dit bericht op een verkeerde plaats, wil ik alvast mijn excuses aanbieden.

 

Ik begin met mijn eigen onderneming. Ik heb een dooz producten gekocht vanuit Turkije. Bij het invoer moest ik gelijk 19% omzetbelasting betalen van mijn inkoop.

 

Nu weet ik niet hoe ik de verkoopprijs van mijn producten berekenen.

 

Bijvoorbeeld ik heb een product gekocht voor €100. En ik wil hier €100,- winst maken. Hoe moet ik omzetbelasting berekenen?

 

Moet het op deze manier:

 

Inkoopprijs: € 100,-

Omzetbelasting: € 100 * 0.19 = € 19,-

Verkoopprijs: € 119 + €100 = €219,-

Winst: €219 - €119 = €100,-

 

Of op deze manier:

 

Inkoopprijs: € 100,-

Omzetbelasting: €200 * 0.19 = € 38,-

Verkoopprijs: €200 + €38 = € 238,-

Winst: (€238 - €100) - €38 = €100

 

Of op een andere manier??

 

Let op: Omzetbelasting heb ik al betaalt bij het invoer

 

En kan ik dit ook aftrekken van de belastingdienst?

 

Help alstjebelieft !!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom moet je 19% BTW betalen als je vanuit het buitenland importeert? Er wordt dan toch een nul-tarief berekend?

 

Oplossing is ook vrij simpel. Als ondernemer gebruik je alleen maar de ex-btw bedragen. Voor € 100 inkopen en € 100 winst willen maken, betekent dus voor € 200 verkopen. Dit betekent dus inderdaad dat je het product voor € 238 (incl. BTW) verkoopt.

Voor echte besparing ga naar www.handigbesparen.nl

Link naar reactie
  • 0

Waarom moet je 19% BTW betalen als je vanuit het buitenland importeert? Er wordt dan toch een nul-tarief berekend?

 

Bedankt voor de snelle reactie,

 

Het is niet zoals je zegt, Als je producten importeert vanuit het buitenland, moet je ook gelijk 19% btw betalen.

 

Miscshien bij export betaal je null procent BTW maar niet bij import.

 

Dus als je een product inkoopt voor 100 euro, moet je ook gelijk 19% BTW van 100 euro betalen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik koop het ook als bedrijf. Zo is het bij mij gebeurd; Ik heb producten besteld vanuit Turkije. En daar heb ik geen btw betaald. Producten die ik heb besteld zijn bezorgd door DHL. Die regelen volgens mij alle invoerrechten en omzetbelastingen bij de douna. Toen koerier bij mij langs kwam, moest ik ook omzetbelasting betalen.

Ik heb ook kamer van koophandel gebeld en ze hebben ook gezegd dat ik het omzetbelasting niet achteraf maar bij het invoer moest betalen. Ik weet niet hoor, het is eerste keer dat ik producten vanuit een andere land importeer. Mischien doe ik iets fout ofzo???

Link naar reactie
  • 0

Dat je BTW moet betalen bij import klopt.

Je kunt de BTW die op de factuur van DHL staat dus gewoon boeken als voorbelasting.

 

Als je goederen importeerd van buiten de EU naar Nederland (of ander EU land) breng je de goederen in het vrije verkeer en moet er BTW betaald worden. Nu is dit gedaan door DHL, maar DHL kan dit ook eventueel verleggen naar jouw onderneming - zij moeten dan wel je BTW nummer hebben. Dan moet je dit zelf aangeven op je aangifte en in dezelfde aangifte weer als voorbelasting opvoeren.

Link naar reactie
  • 0

Dan moet je dit zelf aangeven op je aangifte en in dezelfde aangifte weer als voorbelasting opvoeren.

Dan moet je dat wel mogen van de belastingdienst. Een vergunning voor aanvragen dus.

 

Even terug naar de TS.

 

Je betaald 100 euro, 19 euro bij import en wilt 100 euro over houden? Dan wordt dat:

 

Inkoop: 100 ex btw

Verkoop: 200 ex btw

 

Btw van de verkoop = 19% van 200 = 38 euro. Totaal verkoop dus 238 inc btw.

 

Via de btw aangifte geef je die 38 euro op als verkopen. De 19 euro bij de import mag je weer aftrekken als voorbelasting dus netto betaal je dan nog 19 euro.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Graag zou ik hierover willen inspringen met een soortgelijke vraag waar ik al een tijdje mee rondloop en maar geen antwoord op kan vinden.

Voor mijn webwinkel zou ik bijvoorbeeld spullen bij Amazon willen bestellen en deze willen doorverkopen. Nu bestel ik daar wel eens spullen voor mezelf die dan via TNT post afgeleverd worden, maar vaak zit daar geen BTW bij. Als dit ook gebeurd bij spullen die ik wil doorverkopen, hoe moet dat dan geregeld worden?

Link naar reactie
  • 0

Als bedrijf?

 

Waarschijnlijk zou je je het erg lastig moeten maken en alsnog aangifte doen en de btw afdragen... Misschien even bellen met de douane.

 

Misschien niet zo netjes, maar als het niet om giga bedragen gaat zou ik waarschijnlijk gewoon de niet bij import betaalde btw dan ook niet als voorbelasting opgeven.... Het resultaat is dan hetzelfde, de staat krijgt z'n btw en je bespaart aan beide kanten een hoop rompslomp.

 

Het lijkt me verdedigbaar, maar ik ben geen fiscaal jurist die je een waterdicht advies geeft...

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je regelmatig invoer dan kun je bij de Belastingdienst om vrijstelling van de btw vragen. Het kan een liquiditeitsvoordeel opleveren.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

In feite wordt bij de invoer de te betalen BTW (omzetbelasting) naar Nederland verlegd, dit omdat je als ondernemer inkoopt. Er is dus NL BTW verschuldigd. Deze dien je aan de belastingdienst te betlaen.

 

Vervolgens, mag je hier rekening mee houden bij vrag 5 van het aangifgtebiljert omzetbelasting en de "boven de streep afgedragen BTWe, onder de streep bij vrag 5 terugvragen.

 

Belangrijk is wel dat de ontvangen factuur aan alle "Nederlandse factureereisen" moet voldoen, want anders wordt de "voorbelasting" niet geaccepteerd. Er is overigens wel onderscheid tussen goederen die uit een EU en uit een niet EU land komen.

 

Fred Londema

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.