• 0

Uit VoF stappen

Hallo Allemaal,

 

Wegens emigratie wil ik uit een vof stappen. Nu vraag ik me af wat een redelijke prijs is om me te laten uitkopen?

 

Het bedrijf is een goedlopende ambachtelijke dienstverlener, welke 8 jaar bestaat en in de laatste 5 jaar van 1 naar 3 personeelsleden is gegaan. De naam is redelijk beter bekend in vergelijking met even grote concurenten. Er is geen Onroerend goed in bezit.

Verder nog wat cijfers om de verhoudingen duidelijk te maken;

Omzet 300.000

Totale winst 80.000

voorraden 8000

inboedel/wagenpark 50.000

Er zijn geen schulden.

Het aktieve klantenbestand is ongeveer 200 stuks en de klanten zijn bijna allemaal net zo bekent met mij als met mijn compagnon. Veel klantenverlies is dan ook onwaarschijnlijk.

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen wat een eerlijke prijs is om te vragen van mijn compagnon, zodat we dit in goede harmonie kunnen afsluiten!

 

Bij voorbaat dank, Brit

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Brit,

 

Ik mis in jouw overzicht de stand van de kapitaalrekening.

 

Ik neem aan dat € 80k de winst is van de v.o.f. en dat jouw winstaandeel € 40k is. Na aftrek van de normale ondernemersbeloning en rentevergoeding over het kapitaal zal er nagenoeg geen overwinst meer zijn. Dat betekent dat er in jullie onderneming nagenoeg geen goodwill zit. Een reëele overnameprijs lijkt me het bedrag van jouw kapitaalrekening en een klein bedrag voor de goodwill van circa € 10.000.

 

Denk je eraan dat je bij emigratie met de fiscus moet afrekenen, bv over de fiscale oudedagsreserve.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Odeon,

 

Die 80.000 is idd de totale winst, al vergiste ik me in het feit dat dat cijfers zijn van in het begin, en dat het nu 100.000 hoort te zijn. Ik weet niet of dat veel uitmaakt, maar ik zeg het nog maar ff.

 

Een over de FOR e.d.! Ik weet dat ik er niet rijk van ga worden, dat doet de belastingdienst wel voor me...... ???

Link naar reactie
  • 0

Hoi Brit

 

Odeon vraagt naar jouw aandeel in het eigen vermogen van de vof. Dat is immers waar je sowieso recht op hebt. Dit staat gesplitst aangegeven in de jaarrekening onder bedrijfs- of eigen vermogen. Als je bijvoorbeeld elk jaar 40.000 winstaandeel had, maar je nam elk jaar 45.000 op aan privé-onttrekkingen, dan is dat saldo negatief en moet je dus betalen om eruit te kunnen.

 

Over goodwill valt weinig te zeggen. Op welke grond denk je recht te hebben op goodwill? Oftewel, wat laat jij achter dat een meerwaarde vormt voor de vof die niet in de boeken staat?

 

Je vertrekt, geeft daarmee jouw verbondenheid op (wat veelal een subjectieve goodwill is), wellicht vertrekken jouw cliënten....

 

Vraag gerust verder.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in de loop van de jaren er veel minder uit gehaald dan mijn winstdeel, maar dat ik daar recht op heb bij uittreding wist ik al.

 

Wat alleen veel lastiger te achterhalen is, is hoeveel daarboven op te vragen is in een reeele situatie?

Ik heb zelf in een redelijk gelijke situatie gezeten, alleen was ik de blijvende vennoot en vroeg mijn ex-compagnon geen extra bedrag boven zijn aandeel. Ik ben toen alleen voor de zekerheid gaan kijken wat ik kon verwachten mocht hij daarover van gedachte veranderen. Ik kwam toen alles tegen tussen 3x de omzet en 3x de bedrijfs economische winst, en wist toen dus nog eigenlijk niks ::)

 

Om nog even terug te komen op het klantenverhaal, er zijn bijna geen klanten die aan een persoon binnen het bedrijf gebonden zijn, dus mochten er klanten weggaan, dan zal dat naar mijn idee niet meer dan 1 a 2 procent omzet kosten.

 

Ik heb ook eens nagedacht over wat ik ervoor over zou hebben in het omgekeerde geval. Dat zou neerkomen op 100.000 tot 150.000, er van uitgaande dat z n bedrag als kosten is te nemen in het bedrijf! Dan helpt de belastingdienst teminste nog mee in het begin! ;)

 

Ik hoop hier alleen erachter te komen waarbinnen we moeten denken bij een ambachtelijke vof.....?

 

Alvast bedankt voor alle info tot nu toe :D

Link naar reactie
  • 0

Op een ton winst is eenmaal de jaarwinst voor een ambachtelijke vof niet onreeel. 3 keer lijkt me wel erg veel. Dat zie je eerder als je een vof omzet naar een BV-structuur.

 

Dan gaat men uit van 3 x de gewogen jaarwinst, maar dan wel na aftrek van een beloning voor jou als ondernemer. Nu je er helemaal uitstapt, is 1 x de jaarwinst wel maximaal.

 

Je kunt natuurlijk ook een acountant inschakelen voor een waardebepaling.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb ook eens nagedacht over wat ik ervoor over zou hebben in het omgekeerde geval. Dat zou neerkomen op 100.000 tot 150.000, er van uitgaande dat z n bedrag als kosten is te nemen in het bedrijf! Dan helpt de belastingdienst teminste nog mee in het begin! ;)

 

Ik denk niet dat dat zo werkt. Je vennoot koopt je uit, dus zal hij jouw deel van het eigen vermogen moeten betalen, en dat is niet aftrekbaar als kosten. Het volledige eigen vermogen (ipv de helft) wordt van hem daarmee.

 

Daarnaast kun je misschien nog de helft van de goodwill (en die moet je bepalen) vergoed krijgen. In feite is goodwill een bezit, dus ook daar wordt je ex-vennoot dan eigenaar van. Als de goodwill bepaald is, stijgt het eigen vermogen aan de passiva kant met dat bedrag (ervan uitgaand dat de goodwill nu niet is opgenomen in de balans), en komt goodwill er aan de activa kant bij.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Je kunt natuurlijk ook een acountant inschakelen voor een waardebepaling.

 

groet

Joost

 

Dat gaan we ook zeker doen, het is namelijk nogal een complexe zaak waar je makkelijk fouten kan maken.

 

 

Ik denk niet dat dat zo werkt. Je vennoot koopt je uit, dus zal hij jouw deel van het eigen vermogen moeten betalen, en dat is niet aftrekbaar als kosten. Het volledige eigen vermogen (ipv de helft) wordt van hem daarmee.

 

Van mijn eigen aandeel/vermogen wist ik dat al, maar ik bedoelde dan ook alleen de goodwill. Deze is onder afschrijving als kosten te nemen, toch??

 

Kan ik trouwens uit onderstaande concluderen dat er geen standaard is om de goodwill te bepalen van een vof.....?

 

Tot zover wederom dank,

Brit

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Brit,

 

Nee er is geen standaard. Goodwill bij inbreng van een eenmanszaak of VOF in een BV volgt vaak wel een vast stramien, maar bij verkoop of uittreden...

 

Er zijn veel te veel manieren om een onderneming te waarderen. Het gaat zelfs zo ver dat er software is die de keuze biedt uit tientallen methoden om een onderneming te waarderen. Kunst is om de juiste methode te vinden die bij beide vennoten in de smaak valt.

 

Dus benader een accountant (liefst ook mediator, al iemand gevonden?) en bespreek vooral welke onderdelen waarde hebben en welke niet en beargumenteer vooral waarom niet.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Denarius,

 

We hebben al een accountant, die ons vast doorstuurd naar iemand met ervaring, mocht zij dat niet hebben!

 

Ik ben zelf nog ff gaan rekenen, en kwam tot de conclusie dat er na mijn vertrek waarschijnlijk ieder jaar een tiental mille winst overblijft dat mijn compagnon niet meer met mij hoefd te verdelen.

Hoeveel is dat gegeven waard in de onderhandelingen?

 

Groeten Brit

Link naar reactie
  • 0

Hoi Brit

 

10K niet te verdelen winst is in goodwill +- 30K waard. Ik zou je echter aan willen raden omdat gegeven mee te nemen in het advies van de accountant en niet als afzonderlijk feit in de cijfers te presenteren.

 

Daar kun je namelijk altijd nog een beroep op doen, mochten de onderhandelingen over een totale goodwill niet lekker lopen.

 

Kruit achter de hand houden dus.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Brit

 

Echte stelregels zijn er niet. Vaak is het wel een spel waarin je behoedzaam te werk moet gaan. `Vertrekken uit een vof en dan nog geld eisen ook`, komt bij de achterblijver vaak aan als dubbel gepakt worden. Zo voelt het althans vaak voor ze. Houdt rekening met die emotie als je gaat onderhandelen.

 

Als je er niet uitkomt dan kun je natuurlijk altijd een beroep doen op een mediator.

 

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.