• 0

ontbinden VOF geen contract

Gast Verwijderd account

 

beste mensen,

 

mijn vrouw is enkele jaren geleden een VOF gestart samen met een vriendin. Nu blijkt dat mijn vrouw graag uit de VOF wil treden.

 

probleem is dat er nooit een VOF-contract is opgesteld.

gelukkig zijn er geen schulden, maar toch zal alles goed geregeld moeten worden.

 

Ik heb al veel op internet gezocht,. maar krijg niet de juiste info.

overal wordt er gezegd ''zorg dat je een VOF-contract hebt', maar dit is dus nooit opgesteld.

 

wie kan mij advies geven wat te doen ?

 

alvast dank voor de reacties !

 

groeten M

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

 

beste mensen,

 

mijn vrouw is enkele jaren geleden een VOF gestart samen met een vriendin. Nu blijkt dat mijn vrouw graag uit de VOF wil treden.

 

probleem is dat er nooit een VOF-contract is opgesteld.

gelukkig zijn er geen schulden, maar toch zal alles goed geregeld moeten worden.

 

Ik heb al veel op internet gezocht,. maar krijg niet de juiste info.

overal wordt er gezegd ''zorg dat je een VOF-contract hebt', maar dit is dus nooit opgesteld.

 

wie kan mij advies geven wat te doen ?

 

alvast dank voor de reacties !

 

groeten M

Belangrijkste is eerst te beoordelen of het mogelijk is dit in goed overleg te bereiken.

 

Als dat mogelijk is, dan is het, onder andere vanwege de fiscale aspecten, van belang, goed om de afspraken op schrift te stellen.

 

Let hierbij ook specifiek op dat de voortzettende vennoot de uitttredende vennoot niet alleen vrijwaart van eventuele risico's, maar ook dat deze er voor tekent eventuele aanspraken van derden die op de onderneming betrekking hebben te vergoeden.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

Uiteraard is de intentie om het in goed overleg op te lossen, echter de andere vennoot is (nog) niet op de hoogte van het voornemen van mijn vrouw en de verwachting is dat zij hier behoorlijk tegengas zal gaan geven. naar alle waarschijnlijkheid zal zij namelijk de huidige bedrijven niet alleen voort willen / kunnen zetten.

 

mijn vrouw zal bv uitgekocht dienen te worden, we praten ook nog over een post goodwill.

 

wat voor ons belangrijk is; hoe we ons het beste kunnen voorbereiden

Link naar reactie
  • 0

Dag MvK

 

Zonder overeenkomst is het een kwestie van onderhandelen. Uiteraard spreken er wel een aantal zaken in het voordeel van jouw vrouw:

 

De winstverdeling zoals deze tot op heden gehanteerd werd, is leidend voor ieders aandeel in de vof. Daarbij blijkt ook uit de jaarrekening hoeveel het eigen vermogen van jouw vrouw in de vof bedraagt. Daar heeft zij simpelweg recht op. Het eigen vermogen (bezit minus schuld) van de vof is immers verdeeld per vennoot.

 

Dat kan wel tot problemen leiden als de vof niet voldoende liquide heeft om jouw vrouws aandeel in het eigen vermogen te betalen! Dan is een betalingsregeling de enige optie.

 

Goodwill lijkt me lastig! Als in de vof al sprake is van goodwill, dan wordt het lastig om die te individualiseren. Je moet immers in redelijkheid kunnen aantonen wat de meerwaarde is van jouw vrouws aandeel in de vof. Als zij vertrekt, dan valt dat deel uit de vof weg. Of die vof zonder haar aandeel dan überhaupt nog goodwill heeft, is maar zeer de vraag.

 

Als je als uittredende vennoot al recht hebt op goodwill, dan betekent dat dat je een meerwaarde in de vof achterlaat. Ik kan me indenken dat er bij het vertrek van jouw vrouw eerder 'badwill' ontstaat. Haar naam, werkzaamheden en wellicht cliënten verdwijnen. Je geeft zelf al aan dat de andere vennoot de zaak niet eens alleen kan runnen.

 

Kun je aangeven wat het dan is dat zij als goodwill achterlaat in de vof?

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.