• 0

Aandeel nieuwe vennoot in VOF?

Ik heb een eenmanszaak en wil een compagnon toevoegen. Het betekent dat de eenmanszaak een VOF wordt.

Nu zal mijn compagnon nog geen geld inbrengen en zal hij slechts 20% van de arbeid verrichten.

Met andere woorden: ik heb het kapitaal ingebracht en verricht 80% van de arbeid. Is het mogelijk om deze verhouding in de VOF tot uitdrukking te brengen? En zo ja hoe moet ik dit vastleggen?

Heeft dit nog fiscale voor- of nadelen voor mij?

 

Met vriendelijke groet, Vincent

 

[titel aangepast - mod]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

VOF contract zal je een eind in de goede richting helpen denk ik.

 

Probeer de volgende keer de zoekfunctie te gebruiken, ik denk dat dit al heel vaak hier de revue is gepasseerd.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Vincent

 

Ja, je kunt in de vof akte bepalen dat de winst 80/20 verdeeld wordt. Om jouw ook eerbeid te geven voor het kapitaal dat je reeds in de onderneming hebt zitten, bepaal je het volgende:

 

Over het batig saldo van jouw kapitaal rekening krijg je uit de winst 5% rente over het saldo per 1-1 van het boekjaar. Daarna wordt de rest van de winst 80/20 verdeeld.

 

Bovendien begint hij met een eigen vermogen van nul omdat hij zonder geld instapt. Pas als hij minder onttrekt dan zijn winstaandeel, begint hij vermogen op te bouwen. Waak er wel voor dat hij niet meer opneemt dan zijn winstaandeel!!

 

Als dat gebeurt, dan moet hij bij vertrek uit de vof geld aan jou betalen en juist dat geeft vaak veel problemen.

 

Laat je ook bijstaan door een adviseur voor de vof akte en vraag duidelijk naar de risico's voor jou, zoals hierboven genoemd.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.