• 0

Simpele webshop: bijverdiensten of onderneming?

Beste mensen,

 

Mijn eerste post hier, mij is namelijk iets niet helemaal duidelijk.

 

Ik wil een webshop gaan openen. Het enige wat ik daarvoor doe is de website maken en onderhouden en de diverse producten vormgeven. Dit zal ik gaan doen met een partnerbedrijf dat de volledige productie, verzending en andersoortige afhandeling voor zijn rekening neemt.

 

Ik hoop natuurlijk dat het een goed lopend webshopje wordt maar heb hier natuurlijk niet al mijn hoop op ingezet. Zo nu en dan een beetje geld verdienen is goed genoeg om deze hobby gaande te houden.

 

Maar juist omdat ik het hobbyachtig wil houden heb ik geen zin in een KVK-inschrijving en aanvraag van BTW-nummer. Gewoon als bijverdiensten opgeven bij de belastingdienst lijkt me voldoende. Maar ik ben natuurlijk een leek, wellicht weten jullie er meer van?

 

Alvast ontzettend bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag nounou

 

Hier moet je wel voorzichtig mee zijn. Vooral geen BTW-nummer aanvragen zou ik niet doen. Je bent voor de BTW al snel ondernemer (bijdragen aan het economisch verkeer) en dus moet je een BTW nummer hebben. Temeer daar jouw afnemers (als dat bedrijven zijn) die BTW terug moeten kunnen vragen.

 

Ook ben je als webshop niet vrijgesteld van aanmelding bij de KvK.

 

Regel deze formaliteiten dus wel, maar hanteer gewoon de optie nevenwerkzaamheden in de IB aangifte.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Maar juist omdat ik het hobbyachtig wil houden

 

Een winkel wordt i.h.a. niet als hobby gezien. Aan een hobby geef je geld uit omdat je het leuk vindt om te doen, een winkel run je neem ik aan om er geld mee te verdienen. Dat het voorlopig om weinig geld gaat doet niets af aan de aard van het beestje.

 

KvK en BTW zijn daarom vrijwel zeker verplicht. Daarnaast heb je je nog aan allerlei wetgeving te houden die geldt voor ondernemingen en websites, voor de persoonsgegevens die je verzamelt, administratie die je voert etc.

Link naar reactie
  • 0

Als je al niet aan de verplichting wil voldoen om je in te schrijven bij KvK en een BTW-nummer aanvragen, heb ik mijn twijvels of je je wel aan alle andere (moeilijkere) verplichtingen wenst te houden.

 

Mijn advies is dan ook: niet doen!

 

Wil je je toch goed inlezen, ga dan eens zoeken op "wet kopen op afstand".

 

Daarin is onder meer te lezen dat je als webshop verplicht bent je KvK-nummer te vermelden en ook je adres en e-mailadres en/of telefoonnummer.

Denk ook aan het verplicht retournemen van verkochte producten tijdens de "bedenktermijn".

 

Als je via een webshop wil verkopen ben je ondernemer, anders kan je het altijd via marktplaats, ebay, kapazaa en "weet ik wel niet hoe ze allemaal heten" websites doen.

Link naar reactie
  • 0

Een beetje geld bijverdienen is niets mis mee, dat doe ik af en toe ook wel. Echter de constructie die je hier aanhoud is niet al te handig op die manier. Vergeet meteen dat ik dat gezegd heb, want ik wil je juist onthouden van die wijze en je van het idee af helpen dat btw gelijk heel veel werk betekend ;)

 

Het werkelijk verkopen via een webshop kan wel, maar er komt dan wel een hobby bij, namelijk btw aangifte. Echt moeilijk is het niet en een geautomatiseerde webshop zorgt er voor dat je cijfers makkelijk inzichtelijk zijn dus je aangifte makkelijker wordt gemaakt.

 

Weet je, ik zou er gewoon niet tegenop zien en gewoon een BTW nummer aanvragen. Rompslomp is het wel, maar de eerste zet om van je hobby je werk te maken. Een tip dus, sla hier nooit de formaliteiten over en zorg dat je direct in het begin goed en volgens de wet op pad gaat.

Op zoek naar een webdesigner? - Martijn Wessels Webdesign

Link naar reactie
  • 0

Gaat het hier toevallig om T-shirts? In dat geval zou het kunnen zijn dat de partner waarmee jij werkt jou commissie uitkeert. In principe kun je dan volstaan met het opgeven van je ontvangen comissie bij "inkomsten uit overige werkzaamheden" en ben je verder niets verplicht. Je berekent dan ook zelf helemaal geen BTW, je ontvangt alleen de comissie.

Link naar reactie
  • 0

Gaat het hier toevallig om T-shirts? In dat geval zou het kunnen zijn dat de partner waarmee jij werkt jou commissie uitkeert. In principe kun je dan volstaan met het opgeven van je ontvangen comissie bij "inkomsten uit overige werkzaamheden" en ben je verder niets verplicht. Je berekent dan ook zelf helemaal geen BTW, je ontvangt alleen de comissie.

Maar waarom heb je dan een webshop nodig? Met een webshop verkoop je toch die T-shirts/designs? En met het verkopen van T-shirts/designs ontvang je geen comissie maar harde pegels dus lever je een bijdrage aan de waarde zeg maar. Ik ben het even kwijt waar de webshop in het geheel past? Kun je het nog een keer helemaal uitleggen?

Op zoek naar een webdesigner? - Martijn Wessels Webdesign

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.