• 0

Opdracht laten uitvoeren door particulier

Hallo mensen van Higherlevel,

 

Ik heb een vraag over het laten uitvoeren van werkzaamheden door particulieren.

 

Het betreft het laten ontwerpen van grafische concepten voor websites. De particulier ontwerper stuurt mij (als officieel bedrijf) een factuur zonder BTW.

 

Ik dacht dat dit gewoon kon, maar dat ik dan alleen de BTW niet kan aftrekken, omdat die er niet is.

Maar nu vang ik steeds meer andere geluiden op: dat samenwerken op deze manier fiscaal gezien toch niet handig is en problemen kan opleveren. Bijvoorbeeld dat de belastingdienst zou kunnen denken dat de persoon bij mij in dienst is, terwijl dat niet zo is. De ontwerper heeft een eigen 'bedrijfsnaam', doet freelance werk, maar is alleen niet officieel ingeschreven.

 

Kunnen jullie mij hier meer duidelijkheid over verschaffen en me tips geven over hoe ik het een en ander het beste aan kan pakken?

 

Alvast bedankt!

 

Matthieu

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben ondertussen flink aan het rondneuzen op dit forum en heb een aantal dingen gevonden.

 

Mag ik de volgende conclusie trekken?

 

Zonder btw-nummer mag een particulier wel een factuur sturen, maar geen BTW in rekening brengen. Ik kan die BTW dus ook niet terugvorderen.

Ik mag de particulier voor een maximum bedrag van 1800 euro (?) per jaar opdrachten verstrekken , welke hij zonder btw in rekening mag brengen. Een var is niet nodig.

 

Klopt dit? Kan iemand dit bevestigen of sla ik de plank volledig mis?

En geldt dit ook voor een Belgische particulier (die dus een nederlandse opdracht krijgt)?

 

Alvast bedankt.

 

Matthieu

Link naar reactie
  • 0

Hoi Matthieu

 

Als de 'vermeende' particulier hier echt geld mee verdient, dan mag dat niet zonder BTW! Voor de BTW ben je al erg snel ondernemer en dus verplicht om een OB nummer aan te vragen.

 

Dat stelt jou terecht in staat om de BTW terug te vragen. De grens (?) van 1800 euro (?) is niet van toepassing.

 

Als de Belg hier toegevoegde waarde mee creeert dan is er in de zin van de 6e Europese richtlijn BTW sprake van een belaste dienst. De Belg zal dus een Belgisch BTW nummer moeten hebben. Ook jouw BTW nummer moet op zijn factuur staan!!!

 

Ik laat me even niet uit over de plaats van de dienst en de gevolgen voor de daadwerkelijke afdracht van BTW. Beetje laat nu....

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.