Beste HL,

Op een andere gedeelte van het forum heb ik al een aanverwante post gedaan en erg bedankt voor de positieve reacties.

Ik heb een aanverwante vraag, kort samengevat, ik ga waarschijnlijk uit een onderneming stappen met een relatief nieuw product/idee dat grote marktpotentie heeft. In mijn vorige onderneming (samenwerking met 2 partners) is succesvol geweest, zowel in (personele) groei als financieel opzicht.

Ik ben bezig een nieuw businessplan te schrijven om naast een evt. uitkoopsom ook nog verder startkapitaal bij de bank te kunnen lenen. Ik heb de volgende vragen, welke ik hier op het forum nog niet terugvind;

- Als ik nu een businessplan schrijf, heb ik natuurlijk al een heleboel ervaring in alle onderdelen van het businessplan (marketing, bedrijfsvoering, financieel plan, etc). Hoe verwerk ik deze ervaringen in het businessplan. Wie heeft hier ervaring mee? Kan ik dit bijv. inleiding met een extra deel over mijn vorige onderneming? Of bij elk hoofdstuk aangeven wat mijn ervaringen in het vorige bedrijf waren? Of en ... en...

In feite ga ik namelijk dezelfde producten/diensten regelen, (bijna) zelfde bedrijfsopzet, marketingsstrategie, etc.

Via internet en dit forum kan ik hier

- Met een accountant ben ik aan het overleggen wat de uitkoopsom is. Graag zou ik voor het uitstappen al naar de bank toe stappen voor financieren, alleen is nog niet bekend wat een eventuele uitkoopsom is.

Is het wijsheid om gewoon 'open kaart' bij de bank te spelen en dit gedeelte eigen vermogen in het financieel plan nog open te laten of een schatting te geven? Wie heeft hier ervaring mee?

Het is voor mij de eerste keer dat ik uberhaupt een ondernemingsplan ga schrijven, dus hierin zijn alle tips en trics welkom.

Ook de accountant zal vast een stap mee kunnen helpen en hoor het graag van meerdere kanten ;-)

Alvast bedankt!

Constantino

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/15721-ondernemersplan-maken/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

In een businessplan staat meestal een (hoofd)stuk over de ondernemer (in spé) zelf. In dat hoofdstuk kun je vertellen over je ervaring en waarom jij de geschikte persoon bent om dit product/dienst in de markt te zetten.

Het gedeelte over de uitkoopsom snap ik niet helemaal. Je moet jezelf uit je huidige toko kopen? Door je andere partners een bepaald bedrag te geven? Staat dit niet dan al op papier (bedragen?)? Wat willen ze van je hebben? Je kunt dit toch het beste met hun bespreken?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

• 0

Hoi Constantino,

Voor een handleiding bij het schrijven van een businessplan nodig ik je uit mijn columns hier op higherlevel te lezen (in het hoofdmenu onder extra en dan columns). Hier is deel 1. Op mijn website heb de verschillende columns gebundeld in één document (onder news en dan articles).

Je businessplan zou trouwens trouwens al je kennis en ervaring moet weergeven. Een businessplan is jouw visie op de toekomst van je bedrijf. Niets meer niets minder.

Tot op zekere hoogte is het altijd goed om open kaart te spelen met een bank tenminste als je een lening van ze wil. In dat geval is het belangrijk is dat je vertrouwen opbouwt met de account manager van de bank. Dat kan alleen als je open en eerlijk bent.

NB. Startkapitaal krijg je niet bij een bank. Startkapitaal (= eigen vermogen = aandelenkapitaal) breng je zelf in al dan niet met hulp van investeerders. Banken lenen je geld al dan niet met zekerheden.

Succes en met vriendelijke groet,

Ties

• 0

Bedankt voor jullie reacties en kom zo stapje voor stapje dichter bij mijn doel en snap steeds meer van financiering. Heb het boek 'gids voor startkapitaal' besteld en in een ruk uitgelezen. Mogelijk ook op zoek naar een informal investor inderdaad.

Ik was alleen in de veronderstelling dat als ik cijfers kon laten zien aan de bank van afgelopen twee jaar in de huidige onderneming, dat een bank misschien ook wel bereid was een kapitaal te verschaffen. Dat is dus niet zo over het algemeen?

Het businessplan is ondertussen bijna af en ga hem binnenkort door een bureau laten 'checken' en dan volgende stappen ondernemen... Bedankt voor de reacties en de tip voor het artikel.

En wat betreft de uitkoopsom, ik heb het wat onduidelijk geschreven, ik krijg (waarschijnlijk) geld mee als ik uit mijn huidige onderneming stap. (Er zijn de laatste tijd veel strubbelingen, zie een andere post).

En het is nog niet duidelijk hoeveel, dit maakt het wat minder makkelijk om voor mezelf helder te hebben wat ik nodig heb.

En wou kijken of ik nu alvast naar bank (of informal investor) kon, zonder te weten wat de hoogte hiervan is.

Ik ben in ieder geval weer wat wijzer...Dank

• 0

Ik was alleen in de veronderstelling dat als ik cijfers kon laten zien aan de bank van afgelopen twee jaar in de huidige onderneming, dat een bank misschien ook wel bereid was een kapitaal te verschaffen. Dat is dus niet zo over het algemeen?

Over het algemeen is de bank geinteresseerd in 2 dingen: jij als ondernemer, dus je ervaringen, je doorzettingsvermogen enz enz. dit wordt doorgaans in het eerste hoofdstuk vermeld. Je kan hier een SWOT analyse op los laten, ( je sterke, zwakke punten en de kansen en bedreigingen) Zo kun je een beetje een beeld scheppen van jou als ondernemer. Vermeld je ervaringen die je al hebt ook in dit hoofdstuk.

Als 2e punt is de bank natuurlijk erg geintereseerd in het financiele plaatje. Maak een begroting voor de komende 3 jaren.

Marketing is ook erg belangrijk en mag zeken niet ontbreken in je plan, alhoewel je dit vooral voor jezelf schrijft en niet voor de bank. Het schrijven van een ondernemersplan is sowieso goed om later even terug te kijken en veel zaken die in het financiele plan moeten hebben verband met andere onderdelen. je zal bijvoorbeeld toch tot bepaalde kosten moeten komen voor marketing die je aan de hand van je marketingplan hebt begroot.

Veel succes!

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar