Beste lezer

Wat is de minimale verplichte rente die een kennis/familielid moet rekenen wanneer ze mijn onderneming een lening geven?

Heeft het nog enig voordeel om die lening aan mijn onderneming te doen of juist aan mij persoonlijk?

Kan je belasting technisch ook vragen het terugbetalen pas 1 jan. 2009 te laten starten?

Ik hoor het graag van u

Met vriendelijke groet,

Marc Schepper

Voor hoger opgeleid commercieel personeel neem contact op via

www.profilerecruitment.nl

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/15782-rente-voor-familielening/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

De minimale rente is 75% van de fiscale marktrente (U-rendement). Het U-rendement is momenteel circa 4%. Ik vind 3,5% een veilige ondergrens.

Indien de lening aan jouw onderneming wordt verstrekt, kan dit in de vorm van een Tante Agaathlening. Dit levert jouw familielid een extra heffingskorting op en als je je lening niet kunt aflossen, kan het familielid de lening (gedeeltelijk) ten laste van zijn inkomen brengen. Voor een dergelijke lening gelden wel allerlei voorwaarden. Je moet startende ondernemer zijn en de lening moet daadwerkelijk bestemd zijn voor investering in je bedrijf. Afgezien daarvan. In de onderneming kun je de rente aftrekken en dat kan niet bij een persoonlijke lening (m.u.v. eigen woning lening).

De aflossing kan uitgesteld worden. De lening kan zelfs gedeeltelijk aflossingsvrij zijn.

Zorg wel voor een goede leningovereenkomst tussen jou en je familielid/kennis en registreer deze, zodat de fiscus ook niet hoeft te twijfelen over de status van de geldverstrekking.

Succes,

Odeon

• 1
Zorg wel voor een goede leningovereenkomst tussen jou en je familielid/kennis en registreer deze, zodat de fiscus ook niet hoeft te twijfelen over de status van de geldverstrekking.

Bijgaand een concept leningovereenkomst Regeling Durfkapitaal

concept_Agaath.doc

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar