• 0

Welke overeenkomsten voor oprichten BV?

Ik heb besloten om een Werk BV en een Holding BV op te richten voor mijn bedrijf waar alleen ik werkzaam ben.

 

Om accountants-kosten te besparen, wil ik graag weten welke overeenkomsten wel en niet nodig zijn.

 

Graag zou ik deze overeenkomsten zelf opstellen (eventueel op basis van wat standaard ovk's van internet). Weet iemand deze ergens te staan?

 

Ik heb gehoord van de volgende ovk's, maar zijn ze verplicht en waarom zijn ze nodig?

- arbeids overeenkomst

- pensioen overeenkomst

- management overeenkomst

- rekening courant overeenkomst

 

Is er nog meer nodig om een BV op te richten, kan ik hier zelf al voorbereidingen aan treffen?

 

Ik kijk uit naar reacties.

 

Bedankt,

Willem

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Willem

 

Om je een idee te geven:

 

- arbeidsovereenkomst (verplicht, je bent immers in loondienst van de holding BV)

- pensioen overeenkomst (alleen als je pensioen in eigen beheer wilt opbouwen, liquiditeitsvoordeel en minder vennootschapsbelasting)

- management overeenkomst (jouw holding voert het management over de werk BV, dus ook verplicht)

- rekening courant overeenkomst (als de BV's van elkaar willen lenen, ook verplicht. Als jij als DGA van jouw holding wilt lenen, dan komt er nog een RC bij).

 

Je moet het zo zien:

Als DGA van de holding BV ben je verplicht zakelijk te handelen. Tussen de BV's onderling evenzo. Dus moet alles verankerd liggen in overeenkomsten op zakelijke grondslag.

 

Laat je dit na, dan heeft de fiscus vrij spel. Denk aan een rekening courant met 9% ipv 5%. Geen arbeidsovereenkomst, dan stelt de fiscus jouw salaris vast. Geen pensioenovereenkomst, dan geen opbouw in de holding. Geen managementovereenkomst, dan stelt de fiscus jouw managementfee vast. Voldoende bewijs voor de noodzaak?!

 

Ga dus niet rommelen met internetovereenkomsten en vraag gewoon deskundig advies. De oprichting kost je sowieso al 2000 euro (schatting).

 

Bovendien betalen ons adviseurs zich dubbel en dwars terug. Fiscaal is alles ingedekt en juridisch klopt alles ook. Bovenal wordt de BV afgestemd op jouw privé situatie (iets wat je zonder deskundig advies zelf echt niet kunt).

 

Echt, je zult verbaasd zijn van wat er mogelijk is met een eigen BV!!

 

Nog vragen? PM of reageer hieronder.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.