• 0

Holding bv interesant om te starten?

Hallo,

Ik heb momenteel een eenmanszaak (welke binnenkort mogelijk overgaat in een CV).

Nu heb ik echter nog een aantal concepten in mijn hoofd die helemaal niks met mijn huidige activiteiten te maken hebben en ik wil gaan verkopen.

Ik heb hierover al contact gehad met een partij voor 1 concept en die is redelijk geintereseerd maar wil dat ik ook een aandeel krijg daarin (in plaats van financiele vergoeding).

 

Daarnaast nog andere concepten die mogelijk in samenwerking met andere partijen uitgewerkt zullen worden.

 

Nu wil ik graag de boel gescheiden houden en ook enige bescherming inbouwen voor mijn hoofd activiteiten.

 

Ik heb echter nog niet voldoende winst om een BV te rechtvaardigen.

Kan het dan evengoed nuttig zijn om een holding bv te starten van waaruit de verschillende activiteiten beheert worden?

Ook zodat ik winsten van het ene bedrijf kan gebruiken in het andere zonder dat je direct met de beslatingdienst moet afrekennen.

 

Wat zou jullie advies hiervoor zijn?

En wat zou je ongeveer kwijt zijn aan het oprichten van zo een holding BV en wat aan jaarlijkse kosten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Vossie

 

Als je inderdaad meerdere concepten hebt en die wilt beschermen en dan ook nog een aandeel daarin wilt hebben, dan is het raadzaam op per concept een werk BV met je zakenpartner op te richten. Daar moet dus een holding boven.

 

Dit heeft meerdere voordelen:

- per werk BV kan een concept vermarkt worden. Als het succesvol is dan kun je de BV als geheel verkopen (desgewenst). De winst daaruit komt belastingvrij in jouw holding.

 

- gaat het niet, dan is alleen de werk BV aansprakelijk voor onbetaalde schulden.

 

- in die holding kun je pensioen in eigen beheer opbouwen en zelf 'spelen' met je salaris (naar fiscaal gunstige hoogte), mits binnen de fiscale kaders.

 

- fiscale verrekening van resultaten tussen BV's kan alleen als de BV's voor de VPB in een fiscale eenheid zitten. Daarvoor moet je minimaal 95% aandeelhouder zijn. Dus een werk BV delen met een andere zakenpartner die meer dan 5% heeft, staat de FE in de weg. Dan is verrekening van verliezen tussen die werk BV en de dochter niet meer aan de orde. Daar valt dus weinig aan te doen.

 

Uiteraard kun je verliezen op een dochter BV bij afstoting wel in de holding BV in aanmerking nemen.

 

Een holding kost je ongeveer € 700 voor de notaris en ik adviseer je om deze constructie door te laten lichten door een fiscalist. Die kan dan meteen alles contractueel verzorgen. Een holding van A tm Z opgericht hebben (incl. contracten, fiscale waarborgen etc) kost je ongeveer € 1.500 ex BTW. Samen dus € 2.200.

 

Jaarlijkse kosten lopen van € 800 voor een erg kleine en stille holding tot € 2.500 of meer afhankelijk van het aantal dochters en de omvang van de administratie.

 

groet

Joost

 

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De prijzen van de BV oprichting schrik ik een beetje van.

 

Mijn eerste holding BV heb ik inclusief werk BV op laten richten bij een notaris in Rotterdam waarbij ik rond de 3200 euro kwijt was.

 

Vervolgens heb ik voor een partner een Holding BV met werk BV laten oprichten waarbij we om precies te zijn 540 euro excl. BTW per BV kwijt waren (incl. kosten justitie e.d.)! Het verschil zit hem in de regio, in de randstad betaal je echt vele malen meer voor de oprichting. Roep even op MSN voor het adres die zal ik je dan even toesturen ;)

 

Desmond

w3Media BV

Link naar reactie
  • 0

@Robin en Desmond.

 

Die goedkope BV's betrof zeker alleen de notariskosten?

 

Mijn genoemde 700 is inclusief BTW en verschotten. Dus ongeveer even duur als jullie BV's qua notaris.

 

Ik ben er overigens een groot voorstander van om ook contractueel alles goed geregeld te hebben en fiscaal de BV optimaal aan te laten sluiten bij de privé situatie (denk hoogte inkomen, pensioen, managementfee, evt. gevolgen bij koop of verhuur bedrijfsruimte). Daar is de BV immers bij uitstek geschikt voor.

 

Denk contractueel aan:

- arbeidsovereenkomst (verplicht);

- pensioenovereenkomst (optie);

- managementovereenkomst (m.i. verplicht);

- rekening courant (optie).

- etc.

 

Je wilt nl. te allen tijden voorkomen dat de fiscus zelf beloningen en rente kan vaststellen omdat je niet zakelijk hebt gehandeld. Dat is de 1500 extra beslist waard.

 

Salut

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.