• 0

7 vragen over privé auto en eenmanszaak

quote van belastingdienst.nl:

 

"Als uw auto privévermogen vormt, kunt u geen btw aftrekken bij de aankoop. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Daarbij kunt u uitgaan van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het totaal aantal gereden kilometers op jaarbasis. Als het zakelijk gebruik niet uit uw administratie is af te leiden, mag u 75% van de voorbelasting op die kosten aftrekken."

 

Mijn vragen/stellingen:

 

1) Dus als ik 5 km per jaar zakelijk rijd en dit niet aan kan tonen, mag ik sowieso 75% van de btw op onderhoud, reparatie gebruikskosten aftrekken. (Niet dat dat zo is, maar hypothetisch gesteld)

 

2) Gebruikskosten, bedoelt men benzine daarmee?

 

3) Moeten de facturen van onderhoud en reparatie nog op naam van de eenmanszaak staan?

 

4) Additioneel op het bovenstaande mag ik nog 0,19 cent per gereden km als kosten opvoeren (drukt IB winst) en moet dan dus wel een kmregistratie hebben.

 

5) Stel dat ik toch besluit om de auto als ondernemingsvermogen (eenmanszaak) te etiketteren.

Dan mag ik dus alle kosten en BTW aftrekken van de zaak.

 

- ik kan dus alle BTW aftrekken

- ik kan de kosten opvoeren

 

Echter, moeten de alle facturen dan ook op naam van de eenmanszaak staan. Verzekering bijv. gaat niet lukken op naam van de eenmanszaak.

En, moet ik nog een BTW correctie doorvoeren?

 

6) Als ik mijn auto als ondernemingsvermogen ettiketeer. Tegen welke waarde breng ik deze dan in. Is bijv. een vergelijking met ANWB voldoende.

 

7) Punt 6 betekent dus dat de eenmanszaak een schuld krijgt tov van mij? Hoe verwerk ik punt 6 boekhoudtechnisch.

 

 

o ja, nog een 8e (later toegevoegd):

 

- als ik de auto privé houd en geen km registratie bijhoud, dan kan ik de 19 cent niet opvoeren, maar wel 75% terugvorderen. auto wordt zakelijk gebruikt.

 

Alvast bedankt voor jullie input!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Joost,

 

Dat klopt. Heb een hoop terug kunnen lezen, ook jouw bijdrage hierin heeft mij veel fiscale wijsheid doen toekomen.

 

Ik zal dan ook even zelf de antwoorden neerzetten voor zover ik die al heb (fouten voorbehouden):

 

1. Je kunt 75% BTW aftrekken indien je niet expliciet kunt aantonen hoeveel zakelijke km's je hebt gereden.

 

2. Ja, ook BTW van benzine. Een tip is bijv. mkbtankpas.nl

 

3. Onderhoud- en reparatiebonnen krijg je makkelijk op naam. Benzine niet, dus moet de bon traceerbaar zijn naar jou. Evt. de link bij punt 2 checken.

 

4. Ik weet niet zeker of je voor dit punt een kmregistratie moet hebben of dat je op een briefje de gereden km's op kunt schrijven en op kunt nemen als kostenfactuur in je administratie.

 

5. Zie punt 3. Aangezien de auto nooit op de bedrijfsnaam gezet kan worden, zal de verzekering ook op privé naam zijn. Volgens mij moet de BD hier niet al te moeilijk doen. Dus BTW en kosten zijn aftrekbaar.

 

6. Weet ik ook niet zeker. Volgens mij moet ANWB.nl voldoende zijn om de waarde te onderbouwen.

 

7. Weet ik nog steeds niet.

 

8. Weet ik ook nog steeds niet.

 

Hoop dat medelezers hier iets verder mee komen of dat anderen dit aan kunnen vullen.

 

Is toch weer even wat informatie compact bij elkaar.

 

Groeten,

Deno

Link naar reactie
  • 1

Hoi Deno

 

Het doet me deugd dat je de moeite hebt genomen. In reactie op jouw twijfels:

 

4. Nee, alleen het bijhouden van de zakelijke KM's is voldoende. Ook dan valt er dus wel een verhouding vast te stellen, denk aan de hand van de garagenota's. Dus niet blind varen op 75%.

 

Als je op 10-1 bij de garage een reparatie laat uitvoeren en zij registreren 10.000 op de teller en op 20-12 een beurt met 20.000 op de teller, dan heb je dus +- 10.000 KM gereden. Als jouw zakelijke KM's 5.000 zijn volgens jouw overzicht dan is dus weldegelijk aantoonbaar dat de verhouding zakelijk/privé 50/50 is en dus maar 50% BTW aftrek.

 

Tip: je hoeft als particulier de garagebonnen niet te bewaren, zolang je de BTW op die bonnen niet terugvraagt! Weeg dus af of het de moeite is om die BTW op de garagebonnen af te trekken als de verhouding privé/zakelijke KM's daardoor ongunstig wordt t.o.v. de 75% regeling.

 

6. Bij de aanschaf maak je de keuze. Als je een privé auto inbrengt, dan kan dat alleen bij de start van de zaak. ANWB koerslijst is prima!

 

7.

Vervoersmiddelen (materiële vaste activa op de balans)

Aan prive stortingen (ten gunste van jouw kapitaalrekening of eigen vermogen)

 

8. zie eerst punt 4. Als je vast kunt houden aan de 75% regeling, dan mag je nog steeds 19 cent per KM ten laste van de winst brengen. De 75% is immers BTW en de 19 cent is IB.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Door een beroep te doen op de 75 % btw-aftrek geeft u aan dat u geen kilometeradministratie hebt. U mag de kilometeradministratie dan dus ook niet voor andere doeleinden (bijvoorbeeld voor de inkomstenbelasting) gebruiken. De hierboven beschreven regels (volledige aftrek + forfaitaire correctie) gelden voor zowel personenauto’s als voor bestelauto’s. Maar niet voor de bestelauto die (nagenoeg) uitsluitend geschikt blijkt te zijn voor vervoer van goederen. Als deze bestelauto per jaar toch voor meer dan 500 kilometer voor privé wordt gebruikt, moet u aan de hand van een kilometeradministratie het aantal privékilometers bepalen. Voor het aandeel van de privékilometers bestaat dan geen recht op BTW-aftrek.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar niet voor de bestelauto die (nagenoeg) uitsluitend geschikt blijkt te zijn voor vervoer van goederen. Als deze bestelauto per jaar toch voor meer dan 500 kilometer voor privé wordt gebruikt, moet u aan de hand van een kilometeradministratie het aantal privékilometers bepalen. Voor het aandeel van de privékilometers bestaat dan geen recht op BTW-aftrek.

 

 

Volgens mij verwar je nu een bestelauto op naam van de zaak (wat doet anders die grens van 500 km ertoe?) met een privé auto die zakelijk gebruikt wordt.....

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 50 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.