• 0

Deel van de factuur als lening geven

Helaas bieden de belastingdienst en KvK websites geen soelaas en kon ik een vergelijkbare situatie op Higherlevel niet vinden.

 

Ik heb een eenmanszaak en ga mijn projectmanagement diensten verlenen aan een VOF, die een bio-energie installatie gaat realiseren.

 

Op termijn wil ik ook gaan participeren in dat bedrijf. Echter eerst willen we bekijken of de samenwerking bevalt. Om toch deels nu al risicovol te participeren heb ik de volgende constructie bedacht.

 

Ik verleen mijn dienst en 60% is direct facturabel en 40% is een renteloze lening. Elke dag die ik besteed, wordt de lening dus hoger.

Als de samenwerking bevalt, wordt de lening omgezet in een aandeel in de dan op te richten BV. Als het niet bevalt, wordt de lening afgelost.

 

Voorbeeld: 1 dag werken is 500 euro waard. 300 euro daarvan factureer ik en 200 euro is opbouw van de lening.

 

Vragen:

A: moet ik over die 40% lening, dus 200 euro per dag, toch BTW rekenen?

B: Zo ja, dan is ook die 200 euro inkomen, waarover ik belasting moet betalen. Is er een andere, fiscaal vriendelijkere manier om met gesloten beurzen, een leenbedrag op te bouwen?

C: Is er bij een lening een vergelijkbaar iets als bij schenken. Ik schenk bv. het huis aan mijn kind, maar blijf er nog wel in wonen, zodat het kind als ik overlijd geen schenkingsbelasting hoeft te betalen. Het huis is immers al van hem. Dus ik leen het bedrag aan de VOF, maar houd het geld nog wel in eigen zak tot dat de BV is opgericht.

 

Alvast hartelijk dank voor de reactie(s)

 

Richard Kamsteeg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

als ik dit zo bekijk zou ik het volgende zeggen maar ben er niet helemaal zeker van:

 

A: je hoeft alleen BTW te berekening over facturen die je verstuurd, dus over die 40% hoef je geen BTW te betalen want je stuurt geen factuur.

B: Bij een renteloze lening bestaat er in principe alleen een balanspositie. Alleen de rentekosten en baten komen in de winst en verliesrekening, echter bij een renteloze lening is hier geen sprake van.

In de toekomst ruil je namelijk de lening in voor aandelen en daar ga je dan pas voordelen mee behalen.

C: Geen idee, daar ben ik niet in thuis. Maar ik snap het probleem niet, je bent bang dat je belasting moet betalen.

 

Maar als ik nu nog eens nadenk, je geeft die persoon geen geld maar arbeid, de enige boeking die je moet maken bij deze arbeid zou zijn.

Lening

@ ...

 

waarbij die .. m.i. alleen maar aan opbrengst kan zijn.

 

ik vind het een lastig vraagstuk. Verder zou je deze overeenkomst goed op papier moeten vastleggen iig

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
  • 0

Hoi bio-enrgy

 

A. Uitgangspunt voor de BTW is de levering van de dienst: dus ja, ook BTW rekenen over de 40% lening. Als je op krediet levert, dan moet je ook de BTW afdragen. Moment van betaling is irrelevant. Datum dienst is bepalend.

 

B. geen optie om dit uit te stellen.

 

C: zonder kennis van jouw privé situatie kan ik hier niets over zeggen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Vragen:

A: moet ik over die 40% lening, dus 200 euro per dag, toch BTW rekenen?

B: Zo ja, dan is ook die 200 euro inkomen, waarover ik belasting moet betalen. Is er een andere, fiscaal vriendelijkere manier om met gesloten beurzen, een leenbedrag op te bouwen?

C: Is er bij een lening een vergelijkbaar iets als bij schenken. Ik schenk bv. het huis aan mijn kind, maar blijf er nog wel in wonen, zodat het kind als ik overlijd geen schenkingsbelasting hoeft te betalen. Het huis is immers al van hem. Dus ik leen het bedrag aan de VOF, maar houd het geld nog wel in eigen zak tot dat de BV is opgericht.

 

A. Ja. Het criterium is dat je betaling hebt afgesproken en het dus niet voor niets doet. De BTW kan je wel onderdeel maken van de lening. Jij moet echter wel de BTW over de 200 euro aan de Belastingdienst afdragen.

 

B. Je zou de lening kunnen overslaan en er meteen aandelen voor terugvragen. Daarvoor moet het bedrijf van je klant echter wel een waardering hebben.

 

C. Geen idee.

 

 

Algemeen. Ik denk dat je niet moet focussen op fiscaalvriendelijk. Belangrijker als je wil participeren is dat je goed kan samenwerken.

 

De BTW lijkt me sowieso geen probleem. Jij moet de BTW afdragen aan de Belastingdienst. Als hij jou betaalt, hoeft hij minder BTW aan de Belastingdienst af te dragen. Dat is de regel tenminste. Hier valt niet veel winst te behalen.

 

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.