Even een nieuw draadje aangemaakt vanuit "Onderneem je, of gok je?
Is het niet zoals altijd de contradictie tussen droom en verstand?
Een ondernemer begint met een droom en leeft met een droom terwijl zijn verstand hem in staat moet stellen keuzes te maken die tegen zijn droom ingaan.
Laat je je droom teveel toe dan maak je keuzes op basis van emotie (ontkenning van het probleem, overtuiging dat het allemaal wel goed komt) in plaats van dat je verstand de overhand neemt waardoor je van een afstand je eigen situatie kunt analyseren en grenzen kunt stellen.
Je bepaalt alleen zelf welke gok je wel of niet neemt. Je kunt dus niet zomaar een gok nemen en het dan op pech afschuiven als het niet uitpakt zoals je ghoopt had. Je kunt het succes van je gok voor een deel bepalen door verstandig te kiezen welke gok je wel of niet neemt. Common sense, dus eigenlijk.
Ja, voor die gecalculeerde gok sta ik nu ook. Aanbesteding met een gouden randje voor de klant waar ik al 8 jaar van droom. En ik weet hoe ik hem gegarandeerd kan winnen.....en dan de komende vier jaar de helft van mijn omzet al binnen, maar....
Als ik die op die manier inschrijf is er een risico dat het net anders uitpak dan gepland hetgeen mijn bedrijf op het randje zou brengen...
Laten we zeggen een kans van 10-20%
Mijn droom....of zekerheid.....de keuze laat me voor het eerst slecht slapen moet ik zeggen
Het is wellicht een idee om voor deze ene aanbesteding een aparte CV op te richten (kost niet zoveel) en bij het winnen van de aanbesteding om te zetten in een BV. Mocht de uitvoering niet lopen zoals gedacht, dan kost het niet je hele bedrijf.... Zo doen bouwondernemingen het tenslotte ook.
r.i.p. Ruben van den Oord
r.i.p. Ruben van den Oord
Even een nieuw draadje aangemaakt vanuit "Onderneem je, of gok je?
Het is wellicht een idee om voor deze ene aanbesteding een aparte CV op te richten (kost niet zoveel) en bij het winnen van de aanbesteding om te zetten in een BV. Mocht de uitvoering niet lopen zoals gedacht, dan kost het niet je hele bedrijf.... Zo doen bouwondernemingen het tenslotte ook.
In Memoriam - Ruben van den Oord
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag