Jump to content

frans74

Legend
  • Content Count

    281
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

45

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    zibb.nl
    insideinfor
  1. @Ewout Klopt. Juist in de huidige tijd waarin het opzetten van een aanbesteding steeds meer uit handen wordt genomen door externe partijen zie je een verregaande vervlakking van de productkennis. De specialisten die bij de inkopende organisatie zelf zitten worden te weinig of helemaal niet betrokken in het proces. De externe partij ontbeert de kennis en focussed op het raamwerk: de regels, milieu, inkoopvoorwaarden, solvabiliteit en andere kerncijfers. Waarom denk je dat de gemiddelde 1e nota van inlichtingen ca. 30-40 vragen van ons bevat om maar de eisen en criteria helder te krijgen. Dit schept wel weer kansen natuurlijk, zie mijn 1e column. Op dit gebied ligt er echt een grote kans voor dit soort externe partijen: Zoek de niche en specialiseer je daarin. Wees het kennisinstituut op het gebied van inkoopprocessen voor een bepaalde productgroep. Voorbeeld: Het NIC, sinds jaar en dag DE specialist in mijn vakgebied, met langdurig dezelfde contactpersonen, continuiteit etc. Ander voorbeeld is in Belgie: Een aanbestedende dienst bezoekt ALLE mogelijke marktpartijen, op eigen kosten, in NL, Belgie, Duitsland, Frankrijk. En kijkt , vraagt, vergelijkt en bezoekt referenties. Dit is alleen nuttig bij de wat grotere contracten. Over kennisvervlakking heb ik 101 voorbeelden voor jke, maar die zet ik hier niet op het net. Dan moeten we maar eens een kop koffie drinken. Vanwaar die interesse trouwens? Frans74 PS. inderdaad, bijvoorbeeld kantoorartikelen lenen zich voor een veiling obv laagste prijs (met een paar mitsen en maren, maar toch). Ander verhaal is de bouwsector waar sinds jaar en dag op laagste prijs geselecteerd wordt. Waarom denk je dat vrijwel iedere begroting daar vervolgens overschreden wordt ;)
  2. Ter aanvulling hierbij even een recent (=vandaag) persberichtje met betrekking tot een partij die wel een kort geding aangespannen heeft. Noren spannen kort geding aan
  3. Hoi Rene, Zal voor veel mensen gelden dat er weinig over te zeggen valt. Het is nu eenmaal geen column a la "keuzestress" zoals onlangs, maar gaat over een vrij specifiek onderdeel van een vrij specifieke discipline. Zie je ook aan de reacties op de vorige, en dit was/is ook geen doel op zich. Als er een van die 20000 meelezers per week wat aan heeft, dan is het het schrijven toch weer waard geweest Frans74
  4. Stel: Je loopt in de stad op een zonnige zaterdagmiddag. Daar staat een aantrekkelijk uitziende vrouw, goed verzorgd en netjes gekleed. Ze heeft pakketjes in haar hand, mooi ingepakt met een lintje erom. Ze zegt dat er mobieltjes inzitten. Je mag niet in het pakketje kijken, maar ze heeft er wel foto's van. De foto's zijn prachtig en het mobieltje dat ze zegt dat erin zit kost maar de helft van wat het in die winkel iets verderop zou moeten kosten. Ondanks enig aandringen mag je niet kijken. Sterker nog: Je moet eerst betalen, en je mag het pas openmaken als je thuisbent. Sorry, maar de mensen die besluiten dat pakketje te kopen van die overtuigende dame noem ik dom. En als ze dat via een internetsite doen met nog minder contact en nog minder informatie noem ik ze heel dom.
  5. Elke postbode zou in geval van overduidelijke oplichting op discrete wijze de postalerecherche, of een afdeling van zijn postbedrijf die er over gaat, moeten inlichten. Die veiligheidsafdeling moet snel en adequaat ingrijpen. Dus de postbode moet zeker niet op eigen houtje bij elk geval van mogelijke oplichting zelf rechercheur spelen. Paul De postbode moet gewoon de post bezorgen. Je kunt toch niet de postbode de schuld geven van, cq. medeschuldig maken aan het feit dat je zelf zo dom bent een baksteen te kopen en af te rekenen? Op het moment dat in het nieuws kwam dat het geen zuivere koffie is had sandd de boel even op z'n verdeelcentrum moeten laten liggen en zich beraden op stappen trouwens. Ze bezorgen toch maar een keer per week, dus plenty tijd daarvoor. Off/topic De postcontrolerende postbode bracht me wel op het idee om een van mijn monteurs postbode te laten worden bij mijn directe concurrenten en even van iedere uitgaande offerte adresgegevens op te schrijven. De grote pakketten met grote offertes wordt onder het mom van 'verdacht pakketje' natuurlijk even vakkundig opengemaak ;D
  6. Zijn die 8 locaties gelijk, of bieden ze verschillende producten? Is het voor de klant van belang dat er acht locaties zijn (bijvoorbeeld omdat je klanten door het hele land werken en dan snel een locatie in de buurt kunnen vinden, zoals bijvoorbeeld Fabory met bevestigingsmaterialen) of is het meer zo dat het verschillende productenaanbod van belang is?
  7. ???, omzet exclusief, dus exclusief BTW, en daar gaat je BTW nog vanaf?
  8. Een uitgebreide offerte is in mijn branche gebruikelijk, aangezien het iedere keer andere projecten zijn, en niet een standaardproduct. Mijn doel is enerzijds te bereiken dat er een bepaalde consistentie zit in de indruk die men van mijn bedrijf krijgt op de website, en de manier waarop ik mij in mijn verdere correspondentie profileer. Ofwel: Laat een gelikte website volgen door een gelikte offerte, en bevestig het beeld dat de klant van je heeft. Dit wekt (onbewust) toch meer vertrouwen in je bedrijf. Daarnaast wordt er zoveel onderzoek gedaan naar usability en de manier waarop we website moeten optimaliseren dat ik me afvraag of je een deel van die kennis (herhalen, kort en bondig, visuele ondersteuning van je tekst, niet breder kunt toepassen, bijvoorbeeld in je offerte. Ik pas trouwens ook niet alles toe hoor, maar mijn gedachten gaan wel richting die digitale offerteomgeving, al is het alleen maar om weer een tijdje onderscheidend te zijn tov mijn concurrenten. Frans
  9. Hoi Ewout, Leuk dat er ook iemand 'aan de andere kant' zit. Ik heb het even nagezocht via de website van TED, maar (correct me if i'm wrong) van de 12000 gepubliceerde aanbestedingen de afgelopen 2 jaar zijn er een stuk minder dan 100 gebaseerd op een electronische veiling. Algemeen bekend is het gebeuren dus niet, en vaker met het bijltje hakken komt vrijwel niet voor. Vandaar dat ik vanuit mijn persoonlijke perspectief daar een column aan gewijd heb. Daarnaast is het gros van de veilingen toegepast bij een aanbesteding op 'laagste prijs' waarbij ik me die veiling nog wel iets meer kan voorstellen, dan ingeval er sprake is van een 'economisch meest voordelige aanbieding' waar ik me meer op richt en waarbij zaken als kwaliteit, service, aanbiedingsomvang, soort produkt en dergelijke meer van belang zijn. Aangezien veel leveranciers (in mijn branche althans) huiverig zijn voor het principe maak ik mee dat ze ervoor kiezen niet in te schrijven waardoor je wellicht goedkoper inkoopt, maar ook een groot gedeelte van de markt mist. Zo'n 1,5 jaar geleden heb ik er als leverancier aan meegedaan. 4 percelen, waarvan ik bij 3 heb meegedaan om ervaring met het fenomeen op te doen, en had niet de illusie de opdracht te krijgen voor die 3 percelen omdat er minimaal 10 leveranciers zijn die in die producten beter zijn dan ik. Wat blijkt? Was de enige inschrijver voor die drie percelen. Klant baalt omdat ze niet de producten aangeboden krijgen die ze hadden verwacht, en omdat er niets te veilen valt, terwijl ik had ingeschreven met nog wat marge om weg te kunnen geven in de veiling. Het andere perceel, mijn core-bussiness, gaat naar mijn concurrent die een slechter product heeft aangeboden maar zijn inschrijving kan compenseren door de prijs sterk te laten zakken tijdens de veiling. Vervolgens heeft de klant kapitalen uitgegeven om de levering zodanig compleet te maken dat ze weer aan de eigen wensen voldoet. Service en levertijden waren slecht (terwijl dat normaal het sterke punt van mijn concurrent is) en alles kostte geld. Natuurlijk komen dit soort situaties ook voor bij normale aanbestedingen (zie vorige column), echter ik denk dat de veiling dit soort situaties versterkt. Het wordt in dat geval steeds belangrijker alles in je bestek voor te schrijven, eenduidig te omschrijven, volledig te omschrijven en steeds meer verantwoordelijkheid bij de leverancier neer te leggen, om te voorkomen dat je achteraf met hoge kosten geconfronteerd wordt. En juist aan die kwaliteiten schort het schromelijk. Als we dan toch de 'economisch meest voordelige aanbieding' willen gaan veilen, laat dan niet alleen de prijs een variabel punt zijn, maar ook de andere beoordelingscriteria. Bijvoorbeeld niet alleen sturen op prijs, maar ook een hogere beoordeling ontvangen als je de garantie verlengt, de levertijden verkort, de montagetijden verkort etc. Zodat je echt de kwalitatief beste aanbieding krijgt
  10. Eerst maar even 3 vragen: [*]Wat is de aard van het werk dat ze doen [*]Hoe is de ploeg georganiseerd [*]Wat is de reden dat je het wilt loslaten. Je zult toch een bepaald doel voor ogen hebben neem ik aan Frans
  11. Brescia - Italy visit the duomo vecchio wenn posible!
  12. Is inderdaad een relevante vraag: Wat zijn je eigen wensen en in hoeverre voldoen ze daaraan? Daarnaast de vraag of de afmetingen (vrijwel) gelijk zijn. De ene afbeelding (super dallas 2) lijkt me niet overeenkomen met het door jou genoemde typenummer (De super dallas 2 1875 heeft namelijk een lengte van 1875 mm...)
  13. Heb de SD 2 1875 wel gevonden om eens te kijken, maar waar haal je de SD/3 vandaan (vind maar 1 hit, waarbij het eigenlijk een combinatie is van SD 2's) Zelfs Arneg heeft geen SD3 op z'n website...
  14. @Hanskramer. Nog net geen kneus voor het spammen omdat het verder een inhoudelijke post betreft. Maar dat laatste zinnetje he... Op zich zou een continue inbreng van de visie van een mediator hier natuurlijk van harte welkom zijn.
  15. nog even een krantenberichtje (de gelderlander) hier uit de regio citeren: OT: Een versoepeling van het ontslagrecht in het algemeen ben ik niet voor. Wel zijn er specifieke situaties die om een eenvoudiger methode schreeuwen. Personeel dat je besteelt bijvoorbeeld is, naar mijn ervaring, extreem moeilijk eruit te werken. en zo zullen er nog wel meer voorbeelden zijn denk ik
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept