• 0

Aanbesteding met gouden randje

Even een nieuw draadje aangemaakt vanuit "Onderneem je, of gok je?

 

Is het niet zoals altijd de contradictie tussen droom en verstand?

Een ondernemer begint met een droom en leeft met een droom terwijl zijn verstand hem in staat moet stellen keuzes te maken die tegen zijn droom ingaan.

Laat je je droom teveel toe dan maak je keuzes op basis van emotie (ontkenning van het probleem, overtuiging dat het allemaal wel goed komt) in plaats van dat je verstand de overhand neemt waardoor je van een afstand je eigen situatie kunt analyseren en grenzen kunt stellen.

 

Je bepaalt alleen zelf welke gok je wel of niet neemt. Je kunt dus niet zomaar een gok nemen en het dan op pech afschuiven als het niet uitpakt zoals je ghoopt had. Je kunt het succes van je gok voor een deel bepalen door verstandig te kiezen welke gok je wel of niet neemt. Common sense, dus eigenlijk.

 

Ja, voor die gecalculeerde gok sta ik nu ook. Aanbesteding met een gouden randje voor de klant waar ik al 8 jaar van droom. En ik weet hoe ik hem gegarandeerd kan winnen.....en dan de komende vier jaar de helft van mijn omzet al binnen, maar....

Als ik die op die manier inschrijf is er een risico dat het net anders uitpak dan gepland hetgeen mijn bedrijf op het randje zou brengen...

Laten we zeggen een kans van 10-20%

Mijn droom....of zekerheid.....de keuze laat me voor het eerst slecht slapen moet ik zeggen

 

Het is wellicht een idee om voor deze ene aanbesteding een aparte CV op te richten (kost niet zoveel) en bij het winnen van de aanbesteding om te zetten in een BV. Mocht de uitvoering niet lopen zoals gedacht, dan kost het niet je hele bedrijf.... Zo doen bouwondernemingen het tenslotte ook.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat kan je toch in de aanbesteding meenemen? Er worden aan de lopende band nieuwe vennootschappen opgericht voor grote projecten, samenwerkingsverbanden etc. Hoe kan een bouwcombinatie anders een aanbesteding winnen? Volgens mij gaat dan toch om de omzet, solvabiliteit etc van de hele groep.

 

Maar wellicht dat er iemand op het forum is met meer ervaring met aanbestedingen.

Link naar reactie
  • 0

Ja, je kunt het erin meenemen.

Je kunt inschrijven als combinatie van bedirjven, of eventueel als dochteronderneming en de cijfers en ervaring van de moedermaatschappij meenemen

 

In dit geval gaat het helaas niet op want er is al een preselectie geweest op basis waarvan ik geselecteerd ben. Ik moet dus met de BV inschrijven.

 

Wel een hele aardige gedachte trouwens om zo je risico af te dekken.

Mijn verstand (zie oorspronkelijke topic) zegt dat het een optie is, mijn gevoel heeft er meer moeite mee. Mijn wereldje is erg klein, en een dergelijke constructie niet gebruikelijk voor opdrachtgevers en -nemers. Ben bang dat het ten koste gaat van mijn goede naam. Iets wat in tegenstelling tot de bouwwereld voor mij van levensbelang is :)

 

Desondanks een idee om nog eens goed over na te denken, want volgend jaar komt er weer een gelijkwaardige aanbesteding aan.

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet waar hem dat risico van de TS in zit, maar als je hiermee risico's wilt vermijden moet je niet alsnog via een achterdeur je bedrijf wat je wilt beschermen er aan koppelen vermoed ik. Maar dan is het idd zaak om te weten over wat voor risico's we het hebben.

 

Het risico zit in de prijsstelling van de diverse te leveren configuraties, en de bijbehorende waardering.

Een configuratie die de afgelopen 10 jaar vrijwel nooit geleverd is wordt nu even hoog egwaardeerd als de andere.

Door die voor een extreem lage prijs aan te bieden en dat enigszins te compenseren door de andere configuraties wat duurder te maken wordt mijn totaalprijs zeer laag en denk ik de order te krijgen.

 

Als mijn klant toch besluit die specifieke configuratie tegen mijn eigen (en zijn) verwachting in veel te bestellen tegen een prijs die onder mijn kostprijs ligt dan heb ik een probleempje gegeven de omvang van de opdracht

 

Die kans is niet groot, maar toch

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Als je aanbieding extreem veel lager is dan die van de concurrentie maak je over het algemeen weinig kans. Tenzij de aanbesteding expliciet naar de laagste inschrijving gaat, worden de hoogste en de laagste inschrijver uitgesloten van deelname. Opdrachtgevers willen een goede prijs/kwaliteitverhouding, niet perse de laagste prijs betalen. Iedere opdrachtgever weet dat kwaliteit geld kost.

Link naar reactie
  • 0

Als je aanbieding extreem veel lager is dan die van de concurrentie maak je over het algemeen weinig kans. Tenzij de aanbesteding expliciet naar de laagste inschrijving gaat, worden de hoogste en de laagste inschrijver uitgesloten van deelname. Opdrachtgevers willen een goede prijs/kwaliteitverhouding, niet perse de laagste prijs betalen. Iedere opdrachtgever weet dat kwaliteit geld kost.

Mijn aanbieding zal niet extreem veel lager zijn. Daarnaast is hetgeen jij schetst in mijn branche nog nooit voorgekomen (en we hebben er 4-5 per jaar waarvan we er de afgelopen 4 jaar zo'n 60% hebben gewonnen). Altijd economisch meest voordelige aanbieding waarbij prijs ca. 40% van het totaal uitmaakt.

 

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Kleine update.

 

Afgelopen maandag het spul ingeleverd (400 pagina's per stuk in 3-voud pfff)

 

Heb er toch voor gekozen de risico's te beperken. Prijs gelijkgehouden aan datgene wat ik denk dat mij collegaondernemers ongeveer maximaal zullen gaan doen. Komt het aan op de kwaliteit van de offerte, product en al die andere zaken waarmee ik de afgelopen keren meer punten haalde dan de anderen, dus het wordt een spannende tijd

 

Ik mag graag een gokje wagen, maar ja, gezond verstand kan ook geen kwaad

 

Frans

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.