• 0

storting in stamrecht BV

Ik heb een bestaande stamrecht BV, waarin ik enkele jaren gelden mijn ontslagvergoeding heb ondergebracht.

Gelukkig vond ik vrij snel weer een andere baan, waardoor ik geen lijfrentetermijnen aan mijn BV hoefde te onttrekken.

Nu vindt echter een reorganisatie plaats bij mijn huidige werkgever en komt mijn functie te vervallen. Van de zijde van de werkgever wordt een ontslagvergoeding aangeboden.

Mijn vragen zijn:

1) kan ik deze vergoeding onderbrengen in mijn bestaande BV, zonder verdere formaliteiten, anders dan een een nieuwe stamrechtovereenkomst?

2) kan de BV gedurende de periode, dat ik nog geen nieuw werk heb gevonden (tijdelijk) mij een lijfrenteuitkering toekennen, welke weer wordt stopgezet na aanvaarding van een nieuwe baan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Whitney

 

Ja, de huidge werkgever kan de ontslagvergoeding belastingvrij storten in de bestaande stamrecht BV. Dan moet er wel een tweede stamrechtovereenkomst komen!

 

Ja, de BV kan tijdelijk uitkeren, mits voldaan wordt aan de 1% sterftekans. Dat wil zeggen dat wanneer je de uitkeringen in laat gaan, deze net zo lang moeten lopen totdat er een statistische kans van 1% (sterftecijfers CBS) opkomt dat je in die periode komt te overlijden.

Ter verduidelijking:

 

Ik kan het CBS bellen en vragen aan hen: ik ben nu 32. Hoe groot is de kans dat ik binnen 12 jaar kom te overlijden. Dan kunnen zij mij meedelen dat die kans 0,9% is.

 

Als ik de vraag omkeer: hoe lang duurt het voordat er een kans opkomt van 1% dat ik kom te overlijden, dan zeggen zij 13 jaar.

 

Dus als ik direct ingaande uitkeringen vanuit mijn stamrecht BV wil laten ingaan, dan moeten die in mijn geval minimaal 13 jaar doorlopen!

 

Naar mate je ouder wordt daalt die termijn uiteraard. Zie voor een globale tabel:

 

Leeftijd minimale looptijd

mannen vrouwen

40 jaar 71 maanden 84 maanden

45 jaar 47 maanden 56 maanden

50 jaar 31 maanden 40 maanden

55 jaar 20 maanden 28 maanden

60 jaar 13 maanden 20 maanden

65 jaar 8 maanden 13 maanden

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Hartelijk dank voor de uitleg.

Eén ding is mij nog niet geheel duidelijk.

 

Veronderstel, dat de periodieke uitkering ingaat op de ontslagdatum (ter aanvulling van de WW-uitkering); bij een leeftijd van 50 jaar dient deze dan (minimaal) 40 maanden door te lopen.

 

Kan ik de periodieke uitkering nu afstemmen op mijn persoonlijke situatie; met andere woorden, kan ik slechts een deel van het kapitaal (de stamrechtreserve) aanwenden om gedurende de genoemde 40 maanden een (beperkte) periodieke uitkering te ontvangen als aanvulling op de WW en na die 40 maanden de uitkeringen weer stopzetten om dan, bijvoorbeeld op mijn 65e levensjaar ,het alsdan aanwezige stamrechtkapitaal verder uit te keren op basis van de op dat moment (op grond van de sterftekans) geldende minimale uitkeringsduur (in onderstaande tabel zou dat 13 maanden zijn) ?

 

Of mag een eenmaal ingegane periodieke uitkering niet meer onderbroken worden?

 

Ik begrijp toch goed, dat ik - als ik na 6 maanden weer een nieuwe baan zou hebben - de uitkeringen dan toch in ieder geval door moeten gaan tot er in totaal 40 maanden zijn verstreken?

 

MVG

Whitney

Link naar reactie
  • 0

Hoi Whitney

 

Ja, je mag de uitkeringen in laten gaan naar een eigen gewenst bedrag en na 40 maanden weer stopzetten. En ja, helaas, als je na 6 maanden een nieuwe baan vind, moeten de uitkeringen nog 34 maanden doorlopen.

 

Dit kun je ondervangen als je van de BV leent voor die 6 maanden. Wel een zakelijke rente betalen en zorgen voor voldoende zekerheden (overwaarde woning) in een rekening courantovereenkomst. Zo heb je geen verplichting om 40 maanden door te gaan en kun je volstaan met het lenen van de netto-behoefte.

 

Overigens: het restant stamrechtkapitaal na 65 in 13 maanden uitkeren, is wel een duur grapje wegens het 52% IB tarief waarin dan alles belast wordt. Wellicht kun je het restant gebruiken om eerder te stoppen met werken. Omdat je dan geen ander inkomen hebt, begint de heffing bij 33% over de eerste 17.000. Zo bespaar je al snel 20% op de uitkering ineens en daar was het je toch om te doen uiteindelijk.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.