• 0

registreren bij de BD?

 

Ik las in een aantal oudere topics dat het registreren van een "schriftelijk stuk" ook bij de Belastingdienst kan.

De situatie is dat ik een handleiding heb gemaakt en deze wil vastleggen dmv een datumstempel,

om op die manier het auteursrecht te beschermen.

 

in eerste instantie dacht ik aan een Notaris (akte van depot), maar het schijnt bij de BD veel goedkoper te zijn.

 

Wat raden jullie me aan? en bestaat deze optie überhaupt nog bij de Belastingdienst?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De Belastingdienst kent de Dienst Registratie en Successie. Je kunt voor een paar € overeenkomsten laten registreren bij de fiscus. De bedoeling van deze dienst is vooral om aan te kunnen tonen dat overeenkomsten op tijd zijn aangegaan en niet achteraf zijn opgesteld (een doodzonde bij de fiscus).

 

De Belastingdienst gaat niet over auteursrecht e.d., dus je kunt de handleiding wel laten registreren, maar of daarmee ook je auteursrecht is beschermd, waag ik te betwijfelen. Daarvoor is de registratie bij de fiscus niet bedoeld.

Link naar reactie
  • 0

Lees eerst even over auteursrecht op de betreffende site. auteursrecht wordt namelijk automatisch verleend.

 

Registratie bij de belastingdienst kan bij een beperkt aantal kantoren zie de site van de Belastingdienst

Een andere registratie vorm is door middel van een iDepot.

 

nuttige site inderdaad, die van auteursrechten.

maar als ik het goed begrijp hoef ik dus verder niks vast te leggen en gaat het auteursrecht automatisch in?

 

wat ik me dan wel afvraag is, wanneer het (in het ergste geval ;) ) tot een rechtszaak komt en ik zit daar tegenover iemand

die beweert dat hij het geschreven heeft, hoe bewijs ik dan dat hij niet de waarheid verteld?

 

Ik las wel iets over persoonlijkheidsrechten, maar een handleiding kan iedereen schrijven.

en eventuele persoonlijke details kunnen worden herschreven.

Link naar reactie
  • 0

Als iemand jouw handleiding in eigen bewoordingen herschrijft is het een nieuwe handleiding geworden.

 

Wat betreft schermutselingen over de datum van productie, ik neem aan dat je deze handleiding schrijft of hebt geschreven met als doel deze uit te gaan geven of al uitgegeven hebt. Op het moment dat iemand jou beschuldigd van inbreuk ligt de bewijslast bij hem. Die persoon zal dan aan moeten tonen dat het zijn werk was dat door jou gebruikt word. Dat wordt een beetje moeilijk als die persoon "zijn" handleiding nog nergens heeft gepubliceerd bijvoorbeeld door het als cursusboek te verstrekken of op andere wijze beschikbaar te maken.

Link naar reactie
  • 0

Als iemand jouw handleiding in eigen bewoordingen herschrijft is het een nieuwe handleiding geworden.

 

Wat betreft schermutselingen over de datum van productie, ik neem aan dat je deze handleiding schrijft of hebt geschreven met als doel deze uit te gaan geven of al uitgegeven hebt. Op het moment dat iemand jou beschuldigd van inbreuk ligt de bewijslast bij hem. Die persoon zal dan aan moeten tonen dat het zijn werk was dat door jou gebruikt word. Dat wordt een beetje moeilijk als die persoon "zijn" handleiding nog nergens heeft gepubliceerd bijvoorbeeld door het als cursusboek te verstrekken of op andere wijze beschikbaar te maken.

 

ja klopt ik ga het uitgeven, maar dan in digitale (ebook) vorm.

dit had ik er bij moeten vermelden, excuus.

 

Punt is dat wanneer ik het ebook b.v. morgen in de verkoop doe, persoon x het ebook kan kopen. De persoonlijke gegevens kan veranderen en een datumstempel haalt. Wanneer hij mij vervolgens beschuldigt van plagiaat, weet ik niet waar ik sta?

 

Ik denk dat ik daarom even ga informeren bij I-DEPOT,

zodat ik toch iets van zekerheid inbouw.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ja klopt ik ga het uitgeven, maar dan in digitale (ebook) vorm.

dit had ik er bij moeten vermelden, excuus.

 

Punt is dat wanneer ik het ebook b.v. morgen in de verkoop doe, persoon x het ebook kan kopen. De persoonlijke gegevens kan veranderen en een datumstempel haalt. Wanneer hij mij vervolgens beschuldigt van plagiaat, weet ik niet waar ik sta?

 

Als je even googles vind je diverse uitgeverijen die boeken uitgeven vanaf 1 exemplaar.

Laat ergens zo'n boekje drukken en dan heb je een boek en gelijk bewijs van datum waarop het boek is "uitgegeven".

 

Waarom ben je zo bang dat dit zal gebeuren, is er iemand waarvan jij weet dat hij deze stappen gaat ondernemen ?

 

Heb je er al eens over nagedacht om het boek als ebook gratis beschikbaar te stellen en hem eventueel tegen betaling als drukwerk te verkopen ?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ja klopt ik ga het uitgeven, maar dan in digitale (ebook) vorm.

dit had ik er bij moeten vermelden, excuus.

 

Punt is dat wanneer ik het ebook b.v. morgen in de verkoop doe, persoon x het ebook kan kopen. De persoonlijke gegevens kan veranderen en een datumstempel haalt. Wanneer hij mij vervolgens beschuldigt van plagiaat, weet ik niet waar ik sta?

 

Als je even googles vind je diverse uitgeverijen die boeken uitgeven vanaf 1 exemplaar.

Laat ergens zo'n boekje drukken en dan heb je een boek en gelijk bewijs van datum waarop het boek is "uitgegeven".

 

Waarom ben je zo bang dat dit zal gebeuren, is er iemand waarvan jij weet dat hij deze stappen gaat ondernemen ?

 

Heb je er al eens over nagedacht om het boek als ebook gratis beschikbaar te stellen en hem eventueel tegen betaling als drukwerk te verkopen ?

 

 

 

 

 

dat is inderdaad ook een slim idee, ik zal eens zoeken.

 

en, nee ik ken niemand die dit van plan is (gelukkig ;)), maar bij een digitaal product is kopiëren zo ontzettend makkelijk,

dat ik toch wat voorzorgsmaatregelen wil nemen.

 

Heb je er al eens over nagedacht om het boek als ebook gratis beschikbaar te stellen en hem eventueel tegen betaling als drukwerk te verkopen ?

 

Het voordeel van een ebook t.o.v. een gewoon boek is dat je het binnen 1 minuut in je bezit hebt. Een dergelijke constructie met een ebook en een fysiek boek kan op zich wel, maar daarbij komt dat de handleiding die ik heb gemaakt bedoeld is voor (grotendeels) een jonge doelgroep. Een doelgroep die het gemak van downloaden (hoop ik) als een groot voordeel ziet.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.