• 0

De eerste keer....

Om even terug te komen op de topic "weinig animo om in startup's te investeren" heb ik nog een vraagje. (hij zat op slot vandaar een nieuwe topic)

 

Ik ben dus een jonge ondernemer in spe en ik vond de discussie behoorlijk interessant! Momenteel ben ook ik bezig om een goed gefundamenteerd ondernemingsplan te schrijven en ook voor mij komt er een dag dat ik informals ga overtuigen van mn plannen!

 

Ik heb daar dus nog geen ervaring mee maar toch vraag ik me soms af hoe dat in z'n werk zou gaan. De informals worden her en der afgeschilderd als monsters die niets anders willen dan geld verdienen, hoe dan ook! Dat dit uitgangspunt nummer 1 is kan ik best begrijpen.

Ik heb het idee dat er in ieder geval 2 soorten investors zijn:

1. De geldwolfen, (hoe maak ik van veel geld binnen afzienbare tijd meer geld, ongeachte het type plan (mits levensvatbaarheid uiteraard bewezen kan worden))

2. Investeerders met passie. Zij vinden het leuk om echt betrokken te worden bij een startup. Dat het wat langer duurt voor ze hun geld terug hebben....kunnen ze mee leven.

 

Heeft er iemand wel eens een investeerder afgewezen puur op het feit van zijn (of haar) mentaliteit/persoonlijkheid?

Persoonlijk zou ik een (of meerdere) investeerders willen hebben waar ik raakvlakken mee heb wat betreft interesse gebieden. (Of is dat een logische, en dus domme opmerking)

 

Welke voorstelling kan ik maken over de manier waarop ondernemers hun plannen kenbaar maken aan informal investors? Word er ergens een zaal gehuurd waar je een presentatie gaat geven aan genodigden?Hoe groot is de groep potentiele investors gemiddeld? (als het al een groep is) Of benader je investors persoonlijk met een gesprek, face to face?

 

De kloof tussen de investors en de jonge ondernemers is ook een belangrijk punt, denk ik. Ik denk niet dat alleen het onderwijs daar de schuld van draagt. Naar mijn inziens gaat het eerder fout, namelijk de opvoeding. Ik wil niet zeggen dat de opvoeding in Nederland niet deugd maar de etiketten zijn t.a.v de informals in de loop der jaren wat verslonst. Ik denk dat informals het meest wat oudere mensen zijn die zich in het bedrijfsleven reeds bewezen hebben. Oudere mensen, rond de 50 a 60 hechten veel, of laat ik zeggen meer, waarde aan bepaalde persoonlijke eigenschappen...twee woorden..netjes gekleed..etc etc.

Als iemand van mij leeftijd (22) daar aan komt met een bek van HIER BEN IK, DIT IS MIJ PLAN, EN DAT IS GEWOON GOED en daarmee basta!

Vragen worden beantwoord met ja of nee en de uitstraling als een verzopen kat.... Dat werkt dus inderdaad niet en zal zeker niet bijdragen aan een verkleining van de afstand.

 

 

Is het eingenlijk niet zo dat informal investers scheppen met geld hebben en dus eigenlijk ook gewoon kunnen rentenieren?

 

ik hoop dat jullie mij iets bij willen brengen ter voorbereiding op mijn "grote" dag! (niet dat die er op korte termijn aankomt...maar toch)

 

Alvast bedankt!!

 

Bart

 

 

ice

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ehm, regel 1 is inderdaad geld. Money talks, bullshit walks. Weet dus hoe je de winsten waar gaat maken.

 

Ik ken het spelletje alleen vanuit de kant van de ondernemer, er zijn anderen op het forum die je de VC kant van het verhaal erg goed uit kunnen leggen.

 

Ik kon het gevoel van renpaard nooit helemaal van me afschudden, maar de manier hoe ik mijn investering had gekregen had daar ook veel van weg.

 

Het is zowieso belangrijk dat je het goed kan vinden met je investeerders, als de stront de ventilator raakt wordt het zowieso moeilijk, ook al hebben jullie een diepe innige vriendschap ontwikkeld.

Stront -> ventilator -> stress/oorlog/vreemde gebeurtenissen.

Ik heb nooit een investeerder afgewezen op het feit dat ik niet met hem/haar kon schakelen. Ik denk dat ik daar nu wel echter meer geneigd toe ben.

 

Zorg dat de investeerders jouw markt goed begrijpen. Het is een illusie om te denken "als mijn investeerder weinig van mijn business af weet, dan heb ik weinig last van hem/haar". Als je investeerder jouw business niet kent zal hij/zij eerder vreemde sprongen gaan maken als het allemaal tegen zit.

 

Zorg ook dat je investeerder je investeerder is. Wie betaald, bepaald. Maar het is toch wel fijn als je zelf de ruimte hebt om te ondernemen.

 

Waar presenteer je je plan? Ik ben via een matchmaker aan mijn investeerders gekomen. Het lijkt me zowieso verstandig om met de NEbib te praten. Uiteindelijk presenteer je je plan waar de investeerders zitten. Wederom zijn er vele op het forum die je in een bepaalde richting kunnen duwen. All you have to do is ask volgens mij :D

 

Mijn ervaring is dat persoonlijkheid erg belangrijk is bij het verkopen van je plan. Een oud ondernemer is ook beginnend ondernemer geweest. Ze begrijpen hoe het is om honger te hebben. Ik zou dus geen toneelstuk opvoeren maar gewoon jezelf zijn.

 

Waarom informals niet gewoon rentenieren? Het lijkt mij omdat ze met risico investeringen meer kunnen verdienen en dat het leuker is. Maar de achterliggende gedachtes daar ken ik over het algemeen niet.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ha Bart,

 

Dat zijn wel veel vragen in één keer. Gelukkig geeft je er zelf de antwoorden bij. Je hebt dan wel geen ervaring met informal investors, maar je ziet het goed! :D

 

1. De geldwolfen, (hoe maak ik van veel geld binnen afzienbare tijd meer geld, ongeachte het type plan (mits levensvatbaarheid uiteraard bewezen kan worden))

2. Investeerders met passie. Zij vinden het leuk om echt betrokken te worden bij een startup. Dat het wat langer duurt voor ze hun geld terug hebben....kunnen ze mee leven.

 

Precies goed gezien. Je hebt beleggers en investeerders. Beleggers zijn alleen geinteresseerd in risico en resultaat. Ze willen van je weten hoe rijk je ze gaat maken. Er zijn er zo'n 5000 van. Investeerders zijn geïnteresseerd in je business. Ze willen van je weten hoe je ze rijk gaat maken en vervolgens proberen ze te beoordelen of ze daar een bijdrage aan kunnen leveren. Er zijn er zo'n 500 van. En ja, het gebeurd dagelijks dat investeerders worden afgewezen op grond van hun persoonlijkheid of houding t.o.v. de ondernemer. Wij zelf (nebib) hebben een netwerk van investeerders. Van de potentiële investeerders die wij over de vloer krijgen, wijzen we zelf zo'n 80% af, omdat het eikels zijn, het niet snappen of de verkeerde verwachtingen hebben. Investeren is ook een vak, dat niet iedereen zomaar begrijpt.

 

Hier zijn 5 punten waaraan je een slechte investeerder herkent. Als een investeerder bij het eerste gesprek één van de onderstaande punten aanstipt, kun je het gesprek kort houden en vertrekken. Investeerders gaan de fout in door:

 

uitsluitend in rendement en fiscaliteit geïnteresseerd te zijn

Echte investeerders zijn geïnteresseerd in de ondernemer, zijn plan en zijn aanpak. Is het een goede ondernemer en doet hij verstandige investeringen, dan is rendement daarvan het gevolg. Rendement is NOOIT een doel op zich en fiscaliteit is een luxe probleem. Ik ken persoonlijk wel meer dan 100 particuliere investeerders en er woont er niet één in België.

51% aandeel of zeggenschap “eisen”

De ondernemer is de baas. Het is een slechte zaak als de investeerder op de stoel van de ondernemer gaat zitten. Dat is niet zijn taak. Een goede investeerder helpt de ondernemer de baas te blijven over zijn eigen zaak. Als investeerders substantieel meer investeren dan ondernemers, worden er afspraken gemaakt, dat de investeerders kunnen ingrijpen als het mis gaat. Ingrijpen en misgaan zijn dan wel netje gedefinieerd.

fee, salaris of vaste vergoeding vragen

Investeerders investeren en zijn geen interim-manager of adviseur. Ze investeren niet alleen geld, maar ook tijd. Daarvoor zijn ze aandeelhouder. Geld onttrekken aan de onderneming is niet slim als je het er eerst zelf in moet stoppen. Soort sigaar uit eigen doos, die de overheads opjaagt en de levenskansen van de onderneming ernstig in gevaar brengt.

een andere agenda hebben

zoals exclusief goederen en diensten willen leveren, snel winst willen maken terwijl de ondernemers wil/moet investeren, andere toekomstplannen hebben voor de onderneming dan de ondernemer zelf, kortom: de investeerder en de ondernemer moeten BEIDEN dezelfde motivatie hebben om hun tijd en geld in de onderneming te steken, anders gaat het mis.

garanties vragen van de ondernemer zelf

Investeerders verstrekken risicodragend vermogen. Dat betekent dat het geld van de investeerder risico draagt. Daarvoor krijgt de investeerder ook een (winst)aandeel in de onderneming. Als de investeerder dat risico niet wil lopen, moet hij niet investeren. Het is uit den boze, dat een investeerder (privé)garanties vraagt of krijgt van de ondernemer voor als het mis gaat. Samen uit samen thuis, dat is het motto.

 

Persoonlijk zou ik een (of meerdere) investeerders willen hebben waar ik raakvlakken mee heb wat betreft interesse gebieden. (Of is dat een logische, en dus domme opmerking)

Nee, zo hoort het ook

 

Welke voorstelling kan ik maken over de manier waarop ondernemers hun plannen kenbaar maken aan informal investors?

Heel voorzichtig. Meestal zijn het 1 op 1 gesprekken, waarbij er eerst fatsoenlijk kennis gemaakt wordt. Soms worden er zaaltjes gehuurt, maar dan moet al wat gespreken achter de rug hebben en weten hoe die investeerders in elkaar zitten.

 

Als iemand van mij leeftijd (22) daar aan komt met een bek van HIER BEN IK, DIT IS MIJ PLAN, EN DAT IS GEWOON GOED en daarmee basta!

Ligt helemaal aan je persoonlijkheid. Netjes en beleefd is de norm, maar je bent wie je bent en je moet je niet al te anders voordoen als je bent. Je persoonlijke "stijl" is bepalen voor hoe je je zaak aanpakt. Er is niet maar één manier om het goed te doen, er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

 

Is het eingenlijk niet zo dat informal investers scheppen met geld hebben en dus eigenlijk ook gewoon kunnen rentenieren?

Ja en nee. In mijn ogen kunnen ze beter gaan rentenieren. Een rente rekening leverd meer op dan participeren in nieuwe innovatieve bedrijven. Inkomen mag dan ook nooit een argument zijn voor een investeerder. Het is overigen niet zo dat de goede investeerder heeeel veel geld hebben. Meer dan € 20 mln komt niet veel voor. Dan zijn het beleggers. Op dit moment zijn de investeerders niet erg liquide. Hun participaties in start-ups hebben (nog) niet genoeg opgeleverd en hun beleggingen op de beurs zijn aleen maar in waarde gedaald. Ik heb zelf het gevoel dat de investeerders er toch weer meer zin in krijgen. Alleen grote bedragen (vele tonnen of miljoenen) moet je nu niet verwachten.

 

ik hoop dat jullie mij iets bij willen brengen ter voorbereiding op mijn "grote" dag! (niet dat die er op korte termijn aankomt...maar toch)

Lees ook de Gids Startkapitaal. Die gaat hierover.

 

Vriendelijke groeten,

 

Nils de Witte

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk zijn alle antwoorden al gegeven,

 

Een paar opmerkingen waar je wellicht wat aan hebt.

 

Een cliche maar wel een goede als je het mij vraagt: Investeren is net als trouwen.

 

De informal of VC zit je aan vast. Deze wordt aandeelhouder van het bedrijf en is dus niet iemand die je aan de kant kan zetten. Aangezien de founders ook aandeelhouders zijn moet je het zien als een soort huwelijk. (of beter een soort harem, je trouwt met meerdere tegelijk en normaal gesproken blijf jij de baas!)

 

Trouwen doe je niet met de eerste de beste. Vertrouwen moet er zijn, het moet klikken en naast alle aardigheid en gezelligheid moeten beide partijen ook nog het idee hebben dat er naast het geld een toegevoegde waarde in advies kan zijn.

 

Voordat je gaat trouwen ga je daten, wordt je verliefd etc. Dan ga je trouwen en heb je de huwelijksweken, alles is koek en ei. Daarna echter begint het harde werken en ook de kritiek. Deze is bedoeld om het huwelijk te redden, besef dit goed. Kritiek komt in vele vormen, ongezouten / onrealistisch / opbeurend / opbouwend. Dat ligt weer een beetje aan hoe goed je je partner kent.

 

In dit cliche is "tot de dood ons scheidt" geen leuke scenario. Dus we gaan voor een scheiding. En scheidingen komen in twee vormen: goed en naar.

 

Naar is duidelijk denk ik: niet leuk en proberen te vermijden.

Ik heb het hier wel over scheiding in de vorm van aandelen kapitaal. Niet over de functie in het bedrijf. Ondernemers zijn vaak goede aanjagers maar niet altijd goede managers. Er zijn beroemde uitzonderingen maar over het algemeen komt er een einde aan de combinatie oprichter / algemeen directeur. Als iemand anders beter het bedrijf kan leiden mag dit nooit een probleem zijn voor de aandeelhouder. Op jou leeftijd kan dit best snel te spraken komen, maar dat geeft niets, want algemeen directeur is toch vaak niet de leukste rol in een bedrijf!

 

Een goede scheiding is een zogenaamde exit voor de investeerders waarbij ze geld + rendement krijgen. Daar doen ze het voor.

 

Elke investeerder wil uiteindelijk een exit.

Het verschil tussen Venture Capitalist en informals is erg groot. De informal investeert met zijn EIGEN geld, de VC heeft een baan en beheert het geld van derden (pensioenfondsen / banken / particulieren etc). De VC kan ontslagen / afgebrand etc worden en is in de regel vaak nerveuser dan de informal. Zijn image / carriere staat op het spel, bij de informal zijn geld.

 

Een nerveuse VC maakt soms gekke sprongen. Willen in een keer heel snel goed scheiden, zijn some onrealistisch of zeer verandererlijk. Dit onderscheidt de slechte van de goede. Informals zijn vaak wat rustiger, maar hebben minder middelen ter beschikking. Ligt dus een beetje aan je onderneming en je plannen of je daar genoeg aan hebt.

 

Daarnaast is het vaak handig indien je investeerder kan vinden die zijn sporen verdient heeft in datgene waar jij mee bezig bent.

 

Indien je bijvoorbeeld een software bedrijf start is het handig om een ex-software hottemetoot als informal te hebben. Deze begrijpt een ontwikkelproces en begrijpt met wat voor soort mensen je nodig hebt om zo een bedrijf te runnen.

 

Veel succes en ik ben benieuwd!

 

Karel

 

Karel van der Poel

www.mirror42.com

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie reacties!

 

Ik ga gauw weer verder met het schrijven van mn ondernemingsplan!

Over dit onderwerp heb ik momenteel geen vragen meer, de reply's waren helder en duidelijk!

 

Ik hou jullie op de hoogte!!

 

Gegroet,

 

Bart

ice

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.