• 0

Eenmanszaak of BV bij participatie van 20% in BV

Goedenavond,

 

Ik ga per 1-1-2009 20% van de aandelen kopen van een bestaande BV. Daar ik starter ben ben ik op dit moment van alles aan het uitzoeken met betrekking tot de juiste rechtsvorm, auto wel of niet op de zaak etc. etc. Nou heb ik op het forum al het één en annder gelezen wat de voordelen zijn van een eenmanszaak als starter, maar denk dat dat ophoudt op het moment dat het dividend aan het eind van het jaar vrijkomt waar ik mijn aflossingen en dergelijke van zal moeten doen. Kan iemand mij adviseren wat het meest gunstig is voor mij. Uitgaande van een winst van 80.000 per jaar(=20%).

Alvast bedankt.

 

Tim

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Tim,

 

Rond € 80.000 per jaar ligt zo'n beetje het omslagpunt voor een BV. Naast de hoogte van de winst, speelt ook je bestedingspatroon een rol. Als je alles opmaakt wat je verdient, is een BV minder snel interessant dan als je een wat zuiniger type bent. Met een BV is het ook eenvoudiger om je privé-vermogen af te schermen.

 

Afgaande op jouw kort berichtje lijkt me de BV de beste optie. Ik zou dan eerst een Holding-BV oprichten en de Holding BV 20% van de aandelen laten aankopen. In de Holding BV kun je eventueel een pensioenvoorziening opbouwen en dividenden kunnen onbelast naar je Holding doorgestoten worden.

 

Wat de auto betreft: Als vuistregel geldt dat het voordelig is om een nieuwe auto op de zaak te zetten; een oudere auto kun je beter in privé aanhouden.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Hoi Tim (en Odeon),

 

Als je 20% van een BV gaat kopen, dan kun je dat wel als eenmanszaak doen, maar dan is die EMZ wel aanmerkelijk belang(AB)houder. Veelal koop je een AB op eigen naam en valt je salaris in box 1 en dividend opbrengsten in box II.

 

Er is hier eerder geschreven over een AB houden via een eenmanszaak, maar ik vind het vooral een wat wazig verhaal!

 

Lees ook deze column over de BV vs. de eenmanszaak eens, wellicht dat dit de boel helder maakt!

 

Bij 80K zou ik niet zondermeer kiezen voor een BV. Zoals Odeon stelt, is dat het omslagpunt (m.i. wel erg laag) en dus is een goed advies welkom over het nut van de BV voor jou. Daarin zal berekend moeten worden of de BV in jouw geval (incl. jouw privé omstandigheden) wel voordeel biedt. Tevens moet daarbij alle aandacht geschonken worden aan jouw eisen en wensen. Kijk in de column maar wat daarbij komt kijken en vraag gerust verder.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste heren,

 

bdankt voor jullie snelle en heldere reactie. Ik ben vandaag weer verder gegaan met informatie vergaren en ben weer wat nieuwe constructies rijker. Waar het mij voornamelijk om gaat is het volgende: ik koop per 1-1-2009 20% aandelen van een BV, ik wil weten welke rechtsvorm voor mij het voordeligst is er vanuitgaande dat ik er alleen een salaris (39.000) uit betrek en de rest gebruik om zo snel mogelijk af te lossen. Ik was benieuwd of je met een EMZ met zijn startersvoordelen nu echt voordeliger uit zou zijn t.o.v. een BV, en wat je van het dividend wat in de BV vrijkomt, waar ik 20% in participeer, meer over houdt om af te lossen in een BV of in een EMZ.

Ik heb daarnaast vandaag ook nog vernomen dat de Holding van de BV en ik als bv EMZ samen een VOF kunnen vormen, zodat ik nog steeds van mijn startersvoordelen kan genieten. En een ander scenario was zelf in loondienst blijven van de BV, wat nu nog het geval is, en als natuurlijk persoon de aandelen kopen dit betekent dan wel dat ik geen bedrijf zou hoeven opstarten.

 

Het is weer een hoop informatie en nog meer vragen, maar ik hoop dat jullie hier nog wat over kunnen vertellen.

 

Tim

Link naar reactie
  • 0

Hoi Tim,

 

Ik blijf bij mijn advies om een Holding op te richten en daarmee de aandelen in de bestaande BV aan te kopen.

 

Een combinatie van eenmanszaak en BV raad ik je ten sterkste af, want hoe wil je een deel van de winst die wordt gerealiseerd door een BV met meerdere aandeelhouders toerekenen aan je eenmanszaak? Hoewel deze constructie door sommige accountantskantoren actief wordt geadviseerd, leidt de constructie in de praktijk vooral tot toerekeningsproblemen en kritische vragen van de kant van de fiscus, die vooral goed zijn voor de omzet van het adviserende accountantskantoor, maar waar de ondernemer in kwestie weinig mee opschiet. Niet doen dus!.

 

Je moet gewoon een keuze maken tussen eenmanszaak en BV en niet proberen van 2 walletjes te eten. Aangezien het in jouw geval om een bestaande BV gaat met een winstaandeel van € 80k lijkt me de keuze niet moeilijk.

 

Her en der advies inwinnen zal je niet verder helpen en alleen maar verwarring creëren.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.