• 0

Logistieke termen

Vanuit mijn IT tijd kan ik me herinneren dat met termen gooien geen goed idee is. Nu ben ik betrokken bij een logistiek verhaal en hier krijg ik onbekende termen naar mijn hoofd geslingerd. ik kreeg de termen FOB en LC in een gesprek te horen en ik was niet zeker wat er bedoelt werd. Volgens de tekst van mijn relatie werdt FOB gebruikt om de kosten te dekken (het lijk me dat dit FOB verklaart) maar LC is zo algemeen dat ik geen idee heb wat hier nou precies mee bedoelt wordt. Hebben we het hier over een Letter of Credit? En zo ja, wat zijn de meest belangrijke zaken waar ik op zou moeten letten?

 

Het is een tijdje geleden dat ik hier een vraag heb gesteld, ik hoop dat iemand me kan helpen.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

FOB valt onder het begrip incoterms.

LC lijkt me inderdaad voor Letter of Credit te staan.

Een beetje open deur misschien maar ondanks de LC moet je wel zeker weten dat de leverancier levert wat hij zegt te leveren.

Denk daarbij vooral aan een stuk kwaliteitscontrole. Als jij een container speelgoedautootjes besteld en deze zijn van andere kwaliteit dan het geleverde sample dan heb je alsnog weing aan een LC.

Zijn dit een beetje de antwoorden waar je naar opzoek bent of begrijp ik jouw vraag verkeerd ?

Link naar reactie
  • 0

Thanks Nico, volgens mij begrijp je mijn vraag goed. Een LC betekend dus eigenlijk gewoon een escrow voor de levering zodat de leverancier zeker is van zijn geld? Ik neem aan dat je die LC op 1001 manieren aan kan passen en dat we er idd voor moeten waken dat de producten die geleverd worden ook daadwerkelijk goed zijn. Thanks :)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Overzee´s transport is in hoge mate gestandariseerd. Er worden vele duizenden LC´s per dag gesloten-afgegeven, meestal door banken. Het heeft zin om je er enigzinds in te verdiepen. Scheelt al gouw een hand vol domme blikken. Naast banken hebben ook expediteurs veel verstand van dit soort zaken. Wikipedia is een goede start.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 64 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.