• 0

Uitreden venoten vof , wat gebeurd er met de restjaren van het huurpand

Goedenavond,

 

Graag zou ik het volgende willen voorleggen.

Als een van drie vennoten van een bedrijf dat sinds 2,5 jaar actief is, is er inmiddels een tijd gekomen waarbij een van de huidige vennoten sinds begin van dit jaar niet meer actief is en dit leid tot een uitkoop situatie. Nu is het zover dat de andere vennoot ook uitgekocht wilt worden omdat beide vennoten inmiddels twee andere bedrijven gestart zijn. (samen)

Wij (de 3 vennoten) hebben sinds mei 2007 hebben wij een bedrijfspand betrokken en hebben 5 personeelsleden. De zaak heeft een bankverlies van 80.000 euro hetgeen deels gecompenseerd kan worden met openstaande deb. (20.000). Daarbij is er een aktie van ontbinding aangeboden aan mij waarbij de beide (ex) vennoten een afkoopsom van resp. 50.000 per vennoot willen ontvangen. Ze stellen in de akte voor dat ik alle kosten, schulden en lopende zaken op mij neem. (1) Is dit terecht? (2) Hoe zit het onder andere met het rest termijn van het pand. De huur bedraagt 40.000,00 per jaar, en we hebben nog 3,5 jaar te gaan. Daarnaast hebben wij verschillende lease contracten voor oa een printer a 1100 p.mnd, Heftruck.

 

Graag wil ik de zaak voortzetten, maar eerlijkheidshalve vind ik het bedrag dat zij vragen onterecht. Het netto bedrijfsresultaat van 2007 bedraagt: 180.000 euro welke voor iedere vennoot op 1/3 winstaandeel uitkomt. Hierin zit ons voorschot in berekend. (salaris). Mijn inziens is het billijk dat bij het voorzetten van de zaak ik de de risico draag. Gelet op de financiële zaken denk ik persoonlijk dat het resultaat om de vennoten te betalen niet beschikbaar is en daarbij gelet op het negatieve resultaat zij een deel moeten betalen voor het uitreden. (3) Is dit redelijk, klopt dit. De akte is opgemaakt door de accountant. Persoonlijk heb ik bij deze akte, waarbij de gegevens in de akte ook nog een niet kloppen, wo oude bedrijfsnaam, is halveweg veranderd, de data in de akte kloppen niet, geen goed gevoel van betrouwbaarheid. (4) Wat kan ik hieraan doen?

 

Ik zou graag advies willen hebben hoe dit aan te pakken.

 

M.vr.gr.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is er in de VOF-akte geregeld mbt het uittreden van vennoten? Laat anders een onafhankelijke waardering maken van de onderneming. Vergeet niet dan ook te kijken naar de stand van de kapitaalrekening van ieder van de vennoten. Als de een meer opgenomen heeft dan de ander, hoort hij nu ook minder te krijgen.

 

Verder zal het een kwestie van onderhandelen zijn. Wat gebeurt er als je minder wil betalen? Dan krijgen ze altijd nog meer dan dat ze zouden krijgen als jullie helemaal zouden stoppen (dan zou op basis van de verstrekte info iedereen zelfs bij moeten betalen).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 286 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.