• 0

BizWiz - opvolger BizWorld, nu nog een businessmodel

BizWorld heeft nu een nieuw project voor leerlingen van 13-15 jaar oud genaamd BizWiz, wat een vervolg is op BizWorld.

 

Met BizWorld laten we leerlingen kennismaken met ondernemerschap en met BizWiz laten we leerlingen kennismaken met investeringen en financieringen. Het BizWiz project kan tijdens 7 economie lessen ingezet worden en is compleet met beursoverzicht en beursbel ;D.

Leerlingen krijgen 200 BizEuro startkapitaal en gaan in groepjes van 3 een portefolio samenstellen van Aandelen, risicokapitaal, obligatie, vastgoed en waardeobjecten. Gedurende het spel zijn er economische ontwikkelingen die een invloed hebben op deze zaken en er zijn ook nog eens kanskaarten die een invloed op zaken kunnen hebben. Zo kan je vastgoed ineens minder waard worden omdat het door termieten is aangevreten >:(.

 

He project is klaar en de koffertjes kunnen "verkocht" worden. Nu is onze insteek niet alleen de verkoop van koffertjes maar het betrekken van mensen uit de "echte" beleggers wereld.

Ik heb zitten denken om een virtueel gebeuren hiernaast te laten verlopen waarbij (ervaren) beleggers leerlingen zouden kunnen adviseren. Probleem is dat er geld nodig is om het virtuele concept te ontwikkelen (50K) en dan is het zaak een partij erbij te zoeken die dit vanuit maatschappelijk verantwoord ondernemen op zich zou willen nemen.

 

Iemand een idee wie hier invulling aan zou kunnen geven? Met Centiq en de VEB ben in helaas (nog) niet veel verder gekomen. Wellicht heeft iemand nog een ander idee hoe we dit vorm zouden kunnen geven.

 

groet,

 

Pauline

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Toen ik nog naar school ging had ik alleen in 1 en 2 vwo Economie. Dus voor de meeste is dat hun 12e en 13e jaar. Ik weet niet hoe het bij Havo en vmbo zit.

 

Verder klinkt het enorm gaaf, wou dat ik dit soort dingen tijdens mijn middelbare school mocht doen.

 

Ik kan zo even 1,2,3 geen andere businessmodel bedenken behalve het verkopen van de koffertjes. Voor de hogere scholen is het waarschijnlijk nog wat te vroeg om daar hun nieuwe studenten te werven. Op havo en vwo is bij die leeftijd de profielkeuze nog niet gemaakt of zijn er net mee bezig.

 

Wellicht dat je het ook nog in een andere vorm kan gieten. Dat het i.p.v. 7 lessen goed in een projectdag of projectweek te verwerken is. Daar was mijn school altijd vrij bedreven in.

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor je reactie. Tja, het hele voortgezet onderwijs is niet meer te vergelijken hoe het geweest is....

 

Momenteel is het zo dat economie op het vmbo pas in het 3e leerjaar is en ik ben het nog aan het uitzoeken hoe het zit met HAVO en VWO.

 

Punt is gewoon dat we geen "dozenschuiver" willen worden maar kwaliteit willen bieden door kennis uit de "echte" wereld te koppelen aan dit soort projecten. Misschien wil ik gewoon te veel van het goede.... :-\

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Welk jaar het gedaan wordt is niet zo heel belangrijk. De vraag is hoe krijgen we het project in het voortgezet onderwijs en dat onder begeleiding van iemand met ervaring uitgevoerd wordt (of dat leerlingen met iemand kunnen consulteren)

.

Kosten van het BizWiz koffertje met inhoud wordt 249 euro, dat is alvast bekend.

Indien we met een virtueel programma werken, zou dit met een abonnement systeem kunnen werken om inkomsten voor de stichting te kunnen genereren.

 

So far, so good. Nederlandse BizWiz koffers zijn klaar en kunnen verkocht worden. Nu deel II.

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik zit in 3VWO en heb economie ( nouja, dat krijg ik zeer binnenkort na mijn vakantie, veel zin in :) ) en daarna is het afhankelijk van mijn profiel.

Het spel lijkt mij ontzettend leuk en ik weet ook dat men vorig jaar ook een dergelijk programma heeft gebruikt bij leerlingen (dit zal dan wel BizWorld geweest zijn).

 

2 vragen die ik zo heb: één koffertje is neem ik aan genoeg voor alle klassen? En moet een school ieder jaar een nieuw koffertje kopen of is het onbeperkt?

 

Is het niet een idee om eerst enkel het koffertje te verkopen en van de opbrengst (evt + extra financiering) je virtuele concept te ontwikkelen en dit als software update + abonnement aan te bieden aan scholen die het pakket reeds hebben?

 

Anders denk ik dat het idee van de software zonder het contact met ervaren beleggers ook al heel mooi is en ik denk zeker dat je die bij veel scholen kwijt zal kunnen.

 

Succes,

 

hwjd

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Dat is inderdaad wellicht ook een idee, extra vragen voor het koffertje. Gooi ik in de groep.

 

Per klas heb je aan één koffer genoeg (is wel prettig als een leerkracht eigen koffer heeft). We rekenen op dit moment 249 euro voor de koffer excl. handling & shipping en de leerkracht kan het dan zo uitvoeren.

 

groet,

Pauline

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.