• 0

Wanneer ben je een groothandel?

Hallo allemaal,

 

Bij deze een vraagje van mij waar ik zelf niet helemaal uitkom.

 

Bij de KvK heb ik mijn bedrijf ingeschreven als eenmanszaak met als doel het verkopen van producten aan particulieren.

B2C dus..

 

Nu ben ik de trotse importeur van een fantastisch product in dierenland, hondenluier SnuggEase.

 

Omdat ik weet dat dit product niet alleen voor Consumenten maar zeker ook voor bedrijven heel interessant kan zijn wil ik graag als zijne mijn simpele eenmanszaak ook aan bedrijven gaan verkopen. Tegen weder-verkoperskorting uiteraard.

 

Bij de KvK heb ik navraag gedaan, als ik een groothandel wil zijn moet ik daarvoor een wijziging in mijn inschrijving doen.

Logisch want mijn hele doel zou dan veranderd / uitgebreid zijn.

 

Maar ik vroeg me af of ik die wijziging ook moet doen als ik slechts 1 product ook B2B verkoop?

Ben ik dan een groothandel of gewoon nog steeds de simpele eenmanszaak die toevallig ook B2B verkoopt?

 

Kortom, wanneer ben je een groothandel? Bij 1 product of bij meer?

 

Groetjes Karen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

WIL je een groothandel zijn? Zoals je het beschrijft lijkt dat niet zo, dus een aanpassing voor slechts 1 nieuw product lijkt me niet nodig.

 

Een groothandel is een winkel voor winkeliers, en dat is toch iets anders dan een winkel voor particulieren met meerdere producten die 1 product ook aan bedrijven verkoopt.

 

In het algemeen zou ik zeggen dat jouw bedrijf een groothandel wordt als het merendeel van je omzet aan winkels verkocht wordt ipv particulieren. Of dat nou 1 of meerdere producten zijn.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het bedrijf begonnen als B2C, gewoon omdat ik daar ook veel beter inzit en daar meer mee heb.

Consumenten ken ik, heb ik een netwerkje van en dat loopt wel.

Zaken gaan B2C best goed voor zo'n jong bedrijf als ik ben dus daar heb ik alle vertrouwen in.

 

B2B weet ik gewoon nog niet zo goed, dat is nieuw voor me en misschien best wel een interessante optie,

maar voor nu is dat nog niet aan de orde.

 

Op dit moment wil ik me, wat B2B betreft, vooral op dit ene product richten, waarvan ik verwacht dat andere bedrijven het bij me zouden willen kopen. Als dat nou heel goed gaat bevallen kan ik altijd nog zien of ik dat professioneler aan wil gaan pakken met een officiele groothandel.

 

Groetjes Karen

Link naar reactie
  • 0

Karen,

 

Zoals Fred al opmerkte: de (zuivere) groothandel verkoopt uitsluitend aan detalllisten. De praktijk leert, dat een dergelijke activiteit later uitgebreid wordt met meer (dan 1) artikelen. Aangezien je ook - en vooral - aan particulieren verkoopt, kom je op enig moment in concurrentie met je groothandel-afnemer. Je snoept als het ware ZIJN klanten af. (niet persé als je prijsbeleid goed is), Je zou derhalve kunnen overwegen (dat is mijn raad) om voor je groothandelsactiviteiten een tweede bedrijf op te richten, onder een andere naam. De inschrijving bij de KvK kost maar een paar tientjes,

 

Ave, Karel

 

Link naar reactie
  • 0

Aangezien je ook - en vooral - aan particulieren verkoopt, kom je op enig moment in concurrentie met je groothandel-afnemer. Je snoept als het ware ZIJN klanten af.

 

Uit de openingspost van starter begreep ik dat ze zelf importeur is voor haar product.

 

Ik zie zelf het probleem niet helemaal. Wat is er op tegen om ook B2B te leveren en de KvK omschrijving aan te passen?

 

Link naar reactie
  • 0

Crisis, het is de KvK...

 

Betalen voor een vrijwel waardeloos register en als dank ladingen met spam/reclamepost krijgen.

Niet druk over maken wat daar staat. Wil je je in laten schrijven als groothandel, dan do je dat. Lever je aan consumenten, dan mag dat ook. Beide, geen probleem. Specialiseer je je in inter-sterrenstelsel leveringen dito.

 

Geen zorgen maken over die inschrijving, gewoon lekker ondernemen en doen wat je moet doen om geld te verdienen.

 

Succes

Mark

 

Link naar reactie
  • 0

Karen,

 

Nog nooit eerder, dan NU, uitgerekend vanochtend, kwam ik er achter hoe onprettig het is als de twee functies doorelkaar lopen.

 

Vanochtend zag ik bij een doorgaans heel trouwe klant een dure machine die ik normaliter lever, geleverd direkt door de importeur groothandel, waar ik normaliter koop. Ik ben woedend op beiden, op de leverancier en op de klant. En als de klant over enige tijd bij mij onderdelen voor de machine wil kopen dan zal ik heel naïf opmerkend, dat hij nooit zo'n machine bij mij gekocht heeft. En de importeur, voor deze zal ik echt geen millimeter meer doen dan nodig is. Ik zal zijn belangen negeren, zoals hij dat bij mij doet.

 

De tweede gedachte die mij opkomt: zou het met de importeur zo SLECHT gaan dat hij nu de klanten van zijn klanten moet afsnoepen?

 

Anders dan Mark en Xolphin, onderstreep ik dat de twee functies niet voor niets bestaan. De door hen geschetse nadel zijn niet inherent aam functie maar aan de hebberigheid van anderen.

 

Ik blijf bij mijn aanbeveling.

 

Succes, Karel

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Karel,

 

Neem ajb van mij aan dat ik dat zeker ook niet goed keur. Ik had het enkel over het KvK aspect van TS.

Het ligt een beetje aan de afspraken die je met elkaar maakt. Nike verkoopt volgens mij via eigen winkels en via derden. Natuurlijk kunnen ze altijd goedkoper verkopen in hun eigen winkels dan elders, maar dat doen ze niet.

 

Als TS met zichzelf een adviesprijs afspreekt en sowieso zichzelf daaraan houdt, dan kan het voor enkele brick en mortar winkels best interessant zijn om haar producten te gaan voeren, terwijl zij zelf de online verkoop blijft doen.

 

Maar goed, misschien moet je maart even in de markt duiken om te onderzoeken of er nog een goed alternatief is voor je huidige leverancier. Jij bent ook vrij om andere producten te verkopen/adviseren.

 

Succes

Mark

 

Link naar reactie
  • 0

Betalen voor een vrijwel waardeloos register en als dank ladingen met spam/reclamepost krijgen.

 

Even bellen met je KvK kantoor en vragen of ze de non-mailing indicator willen aanzetten.

 

Binnen een minuut bespaar je je voor de toekomst dan een hoop tijd.

 

@Karel: Ze is zelf importeur, er is geen groothandel die ze dwars zit door zelf groothandel te zijn. Daarnaast denk ik dat het verstandiger is als je met je groothandel afspraken maakt over dergelijke zaken.

Link naar reactie
  • 1

Mark en Alle anderen,

 

Ik moet tot mijn schande erkennen, ik ontdekte het net, dat wijzelf de importeur gevraagd hebben om ONZE bestelling rechtstreeks naar de klant te sturen, vanwege de nare vakantietijden. Dat wist ik niet.

 

Dit neemt niet weg, dat mijn stelling daarmee overeind blijft, het is jammer dat ik 2 uur van mijn leven onnodig vergald heb.

 

We hebben een tweede bedrijf, een groothandel - deze leent zich uitstekend voor de verticale functie (ofschoon we dat niet doen). Je levert tape (plakband) bij dozen aan de detailist en bij rollen aan de privékoper. De prijs per rol is dan wel de 4-voudige van de dozen/rollen-prijs, zodat je nimmer goedkoper bent rechtstreek dan de detaillist.

 

Ave, Karel

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Xolphin

 

jij: @Karel: Ze is zelf importeur, er is geen groothandel die ze dwars zit door zelf groothandel te zijn. Daarnaast denk ik dat het verstandiger is als je met je groothandel afspraken maakt over dergelijke zaken.

 

Heb je het wel goed gelezen? Het is niet de groothandel die ze dwars zit, maar mogelijk de detailhandel.Zij wil haar import zowel aan de groothandel (waarvan ze een zou willen zijn) als haar direct aan de consument leveren. Wat is het functioneel verschil tussen importeur en groothandel op de binnenlandse markt zelf?

 

Jansen gaat naar dierenwinkel Pink Panter om een SnuggEase te kopen. Asjeblieft Mijnheer Jansen dat is E 24,21. Jansen roept verontwaardigd uit bij "Karen Pets" kost het maar E 19,27. Pink Panter, verbaast zich daarover, want hij betaalt zelf E 19,14 bij zijn leverancier, weet dat Karen Pets de importeur, dan wel de groothandel is, en is even woedend als ik vanochtend was.

 

Nike voorbeeld is niet goed, omdat daar zich het merk verkoopt. Ik krijg van Bizon heel weinig korting, omdat Bizon zelf veel adverteert (lees: een hoop kosten voor mij bespaart) en ik hoef alleen maar "Bizon" te leveren en vrijwel niets voor de verkoop doen, de klant vraagt hetzelf. Ik probeer een minder bekend merk, evengoed maar veel goedkoper, (logisch er zitten veel minder marketingskosten er op, dan bij Bizon), te verkopen. Gaat, maar heel langzaam (en ik moet me inspannen) en zelfs de klant die dit merk fantastisch vindt, bestelt volgende keer uit een automatisme weer: Bizon).

 

Ave, Karel

Link naar reactie
  • 0

...

Omdat ik weet dat dit product niet alleen voor Consumenten maar zeker ook voor bedrijven heel interessant kan zijn wil ik graag als zijne mijn simpele eenmanszaak ook aan bedrijven gaan verkopen. Tegen weder-verkoperskorting uiteraard.

...

 

@Karel, zelf ook even goed lezen ;D Karen geeft de winkel ook korting tov de particulier.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Fred en Allen,

 

Wij waren ook met één bedrijf begonnen tot we door de praxis genoodzaakt waren twee van te maken - en echt en uitsluitend door de functieverschillen. Wij hadden een groothandel, waarin we hoe langer hoe meer detailhandel (in het groot) bedreven en op een dag het niet meer zo verder kon. Kijk naar onze website www.cephal.nl IS DETAILHANDEL (scholen zijn eindgebruikers en mogen geen BTW aftrekken), hetgeen niet wegneemt, dat de order vanochtend E 5.323,98 bedroeg en uit 281 artikelen bestond.

 

Tweede boodschap is: HOUD het ZUIVER. En dat is nu waarmee Karin bij ons kwam!!!!

 

Succes Karen

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Juist ja,

 

We hebben het hier over een webshop die in een micro niche als groothandel gaat optreden.

Zuiver houden, ja natuurlijk. je mag natuurlijk via internet altijd duurder verkopen als dat je klanten doen in hun eigen winkel. Je hebt dan als voordeel dat je wel in het hele land kunt leveren en de winkeleigenaren hebben niet het idee dat je direct met ze concurreert. Je onnodig veel zorgen maken, sowieso niet doen. Mochten de hondenluiers nog eens een miljoenenmarkt in Nederland worden, dan kun je alsnog net als Karel 2 verschillende bedrijven starten. Tot die tijd gewoon lekker ondernemen en niet teveel met minder belangrijke details bezighouden.

 

Mocht TS vandaag al meer dan E 1000 aan deze luiers verkocht hebben, dan heb ik me vergist in de marktomvang en gaat dit verhaal niet op.

 

Succes met ondernemen

Mark

Link naar reactie
  • 0

 

Bij de KvK heb ik navraag gedaan, als ik een groothandel wil zijn moet ik daarvoor een wijziging in mijn inschrijving doen.

Logisch want mijn hele doel zou dan veranderd / uitgebreid zijn.

 

Maar ik vroeg me af of ik die wijziging ook moet doen als ik slechts 1 product ook B2B verkoop?

Ben ik dan een groothandel of gewoon nog steeds de simpele eenmanszaak die toevallig ook B2B verkoopt?

 

 

Hallo Karen

 

Met je vragen wek je bij mij de indruk dat jij drie aspecten van ondernemerschap door elkaar haalt.

1. Dat je vanuit een eenmans(of vrouws)zaak werkt heeft niets te maken met je activiteiten. Je kunt zowel een winkel, groothandel, industrieel bedrijf, kroeg of wat dan ook hebben met een eenmanszaak. Dat is slechts de juridische vorm waarin je werkt en die verandert pas als er bijv een partner bijkomt en je kiest voor een vof, of als je zoveel risico gaat lopen dat je liever vanuit een BV wilt werken.

 

2. Of jij andere activiteiten ontplooit dan verkoop aan particulieren is aan jou en hoe je dan je bedrijf omschrijft is dat ook.

Heel veel bedrijven combineren een beetje detailhandel met een beetje groothandel en soms ook nog wat eigen productie erbij (wie weet bedenk je straks zelf ook nog iets leuks voor honden,wat je door anderen laat maken en verkopen). Deze Karen is het dus niet eens met Karel (tenzij je zoals Tonino al aangeeft veeeeel omzet draait).

Als ik jouw bedrijfsactiviteiten vanuit Verweggistan analyseer, wil jij eigenlijk helemaal geen groothandel of detailhandelsbedrijf hebben, maar wil je je bezighouden met allerlei producten die met (de verzorging van) huisdieren (of honden?) te maken hebben. Ik zou me dus niet te druk maken over het 'soort' bedrijf dat je hebt. Als je maar klanten hebt.

 

3. Je inschrijving bij de kvk is zoals Tonino al zegt slechts een formaliteit en een detail van het ondernemerschap. Je draait echt niet meer omzet als je omschrijving daar beter is en in ondernemerschap draait het toch echt om omzet (of nog beter: winst).

De 'fout' die veel startende ondernemers maken is dat ze bij de kvk precies omschrijven wat ze bij de start gaan doen en vervolgens zet een kvk-medewerker dat precies in hun register. Eigenlijk had je voor je bezoek aan de kvk voor jezelf even op papier moeten zetten wat je misschien op termijn allemaal zou willen gaan doen. En dan vervolgens van de gemeenschappelijkheden daarvan een bedrijfsomschrijving maken die zo ruim is dat je er alle kanten mee op kunt. Dan komen het soort vragen als waar jij nu mee zit niet. Dat kun je alsnog doen.

Het kan overigens ook om een andere reden interessant zijn je omschrijving bij de kvk te wijzigen. Als jij nu als webwinkel/detailhandel verplicht lid bent van het HoofdBedrijfsschap Detailhandel, hoeft dat waarschijnlijk niet meer als je je bedrijfsomschrijving verandert in 'importeur en (groot)handelsbedrijf op het gebied van dierenverzorgingsproducten' .

 

Tot zover mijn 2 centen.

 

Veel plezier met de luiers.

 

Karen (Romme dus)

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.