• 0

Uren tijdens overname tellen voor zelfstandigenaftrek

Ik heb al veel gehad aan de goede informatie op dit handige forum, maar heb wel een vraag waar ik nog niet een heel duidelijk antwoord heb kunnen vinden.

 

Ik neem met een vriend eind augustus een huiswerkbegeleiding/bijles bedrijfje over. Aangezien ik nog niet eerder een onderneming heb gehad, hebben we veel tijd besteed aan inlezen, advies vragen aan medestudenten, gewend raken met de site en financien, etc. Ook het opstellen van het contract heeft veel tijd gekost. Mijn vraag is nu: kan ik deze uren kan tellen voor de zelfstandigenaftrek? In principe voldoet het aan de eis dat het tijd besteed aan de onderneming is. Het is echter voor de tijd dat ik officieel (volgens de KvK) bij het bedrijf betrokken ben.

 

Heeft iemand hier ervaring mee?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

 

Robin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Robin,

 

Volgens de Hoge Raad zijn alle uren die dienstbaar zijn aan de onderneming van toepassing. Dit ging in een helder voorbeeld zelfs erg ver:

 

Een man zonder ervaring met webdesign besteedde in een jaar 600 uur aan het ontwerp van zijn site voor zijn onderneming. Zijn onkunde werd hem door de Hoge Raad niet tegengeworpen. Alle uren telden mee en dus haalde hij het urencriterium. Of dat slim was, laat ik in het midden, namelijk:

 

Wees er wel op bedacht! Je mag kiezen in welk jaar je de startersaftrek claimt! Ga dus niet in het eerste jaar met geen of weinig winst de startersaftrek claimen. Dat levert dan geen of weinig belastingvoordeel op. Kies dan liever het eerste jaar waarin goed winst gemaakt wordt om de startersaftrek toe te passen. Je hebt 5 jaar de tijd vanaf de inschrijving bij de KvK om 3 keer de startersaftrek toe te passen. Wel moet je voor elk jaar natuurlijk de 1.225 uren halen! Denk daar dus goed over na.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@ Denarius: even een technische vraag: kun je zelf kiezen in welk jaar je de startersaftrek toepast, of moet je die toepassen op het moment dat je zelfstandigenaftrek claimt. Art 3.76, derde lid is immers dwingend geschreven en biedt geen keuzemogelijkheid. Dan zou je alleen kunnen "kiezen", door niet aan het urencriterium te voldoen.

 

Of zie ik nu iets over het hoofd?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het nog niet helemaal:

 

In de jaren 2003, 2004, 2005, 2006 en 2007 hebt u niet meer dan 2 keer de zelfstandigenaftrek toegepast.

 

Dat zou betekenen, dat als je de zelfstandigenaftrek toepast, je een jaar startersaftrek kwijt zou raken als je die niet óók in dat jaar claimt. Dus dan zou je ook geen zelfstandigenaftrek mogen claimen in dat 'voorloopjaar', wat, tenzij je géén winst hebt, dan wel weer jammer zou zijn.

 

Ik zie in de literatuur hier overigens niets over terug.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hier wordt het inderdaad leuk:

 

De wet schrijft het als dwingend voor:

 

Indien de ondernemer in een of meer van de vijf voorafgaande kalenderjaren geen ondernemer was en bij hem in die periode niet meer dan tweemaal zelfstandigenaftrek is toegepast, wordt de zelfstandigenaftrek verhoogd met EUR 1969

 

De site van de fiscus laat het zien als een keuze. Doch de redernering van Ronaldinho klopt: claim je het niet gelijk met de zelfstandigenaftrek, dan raak je een jaar startersaftrek kwijt. Namelijk:

 

in 2003 start ik en claim ik de zelfstandigenaftrek, maar niet de startersaftrek

In 2004 claim ik beiden en in 2005 ook.

 

2006: nu heb ik in 3 van de voorafgaande jaren de zelfstandigenaftrek geclaimd. Daarmee vervalt mijn recht op de startersaftrek, ondanks dat ik formeel nog starter ben en pas twee keer de startersaftrek heb toegepast.

 

Maar ik doelde op het feit dat het wellicht een goede keuze is om de ondernemersaftrek als geheel (dus zelfstandigen en starters) in een startjaar te laten varen als je toch al weinig tot geen belasting betaalt.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.