• 0

In 1995 heeft een klant ( V.O.F.) een stuks bouwgrond gekocht.

Vanaf die dag vestigd deze persoon zich met zijn bedrijf op het terrein in een noodgebouw.

Hij start ook eigenhandig met de bouw van een bedrijfspand.

Het bouwen gaat echter heel langzaam, er staat heden ten dagen alleen staalconstructie.

In 2007 heeft meneer een probleem met de balstingdienst aangezien hij het pand als

prive ziet en de belastingdienst van mening is dat als je er je eigen V.O.F. vestigd dat niet het geval is.

Meneer is per direct van het terrein gegaan en heeft een andere bedrijfsruimte gehuurd.

Mijn vraag is nu: Meneer wil nu het pand naar prive halen en ik wil het dan kopen, hoe kan dat het beste aangepakt worden zodat meneer zo min mogelijk belasting hoeft te betalen?

Staat er ook nog een bepaalde tijd voor dat een pand in privé moet zijn alvorens het als "privé" te kunnen verkopen?

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Aangezien het pand is bedoeld als bedrijfsruimte en tot op heden alleen is gebruikt door de v.o.f. lijkt mij het standpunt dat het pand zakelijk is wel correct.

Op het moment dat de v.o.f. elders een pand is gaan huren, heeft er echter een sfeerovergang plaatsgevonden van zakelijk naar privé.

Op dat moment moet de v.o.f. winst nemen over de eventuele meerwaarde in het pand. Die winst kan eventueel in een herinvesteringsreserve gestopt worden, indien de v.o.f. het voornemen heeft een soortgelijk pand terug te kopen, maar ik leidt uit de casus af dat dit niet het geval is.

Het pand kan op elk willekeurig moment verkocht worden aan een derde. Daar staat geen termijn voor.

Indien er echter een groot verschil zit tussen de waarde waartegen het pand is overgeboekt naar privé en de waarde waarvoor het pand aan u verkocht wordt, is het wellicht beter om een tijdje te wachten met de verkoop. Maar dat heeft dan als reden geen slapende honden wakker maken.

• 0

Hoi Odeon

Deze discussie wil ik wel aangaan met de fiscus. Het pand is nimmer feitelijk in gebruik genomen, dus een zakelijk etiket kan het m.i. niet hebben.

En dan nog: hoeveel overwaarde kan een stalen constructie nu hebben? Enig punt van aandacht is de ondergrond. Als deze destijds tegen land- of natuurbouwprijs is gekocht en nu dus een bebouwingsbestemming heeft, dan kan de prijs aardig opgelopen zijn. Leuke investering dus, maar als je de discussie verliest over het privé etiket, dan volgt dus wel een dikke stakingswinst en sito aanslag.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Hoi Joost,

Bedankt voor je reactie ( Odeon ook natuurlijk)

De grond had altijd al een industrie bestemming dus met die winst zal het nog wel meevallen.

Het pand is nooit in gebruik geweest dat klopt. Er is echter vanf de lokatie wel gebruik gemaakt van het buitenterrein (autoverkoop en een noodgebouw voor autoreparatie staat er op het terrein).

Ik zat aan het volgende te denken:

Mocht de fiscus toch vinden dat het pand zakelijk is dan kan meneer de staalconstructie met grond voor een minimale winst naar prive halen en hier over afrekenen.

Daarna zou ik de locatie 1 of 2 jaar kunnen huren dan heeft die meneer de huur in box 3 (toch?)

Middels een onderhandse akte kunnen we alvast een verkoopprijs vasstellen en dan na de huur periode de boel kopen voor het afgesproken bedrag minus de reeds betaalde huur.

Ik zit alleen nog even met het punt dat ik dan ook een tijd moet wachten met bouwen denk, want het lijkt mij dat ik niet alvast kan bouwen op een terrein dat nog niet van mij is.

Groet,

Richard

• 0

Daarna zou ik de locatie 1 of 2 jaar kunnen huren dan heeft die meneer de huur in box 3 (toch?)

Middels een onderhandse akte kunnen we alvast een verkoopprijs vasstellen en dan na de huur periode de boel kopen voor het afgesproken bedrag minus de reeds betaalde huur.

Ik zit alleen nog even met het punt dat ik dan ook een tijd moet wachten met bouwen denk, want het lijkt mij dat ik niet alvast kan bouwen op een terrein dat nog niet van mij is.

Groet,

Richard

Huur inderdaad in box3. Wat je niet kunt doen: een koopprijs afspreken en de betaalde huur daarop in mindering brengen. Immers: huur is een zakelijke overeenkomst en koop ook. Beide overeenkomsten moeten op hun merites beoordeeld worden en gaan niet in elkaar over, waardoor de koopprijs ineens lager kan komen te liggen.

Uiteraard kun je wel bouwen op een terrein dat niet van jou is. Dat heet huurdersbelang. Let wel op: daarmee verhoog je wellicht de waarde van het geheel, wat tot uitdrukking komt in een hogere verkooprijs.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar