• 0

een vriend eenmalig inhuren

Ik heb voor een opdracht expertise nodig van een vriend. Hij zal de werkzaamheden dan ook voor mij uitvoeren. Hij is echter gewoon student met studiefinanciering en ik ben zijn enige opdrachtgever.

Kan hij mij gewoon een factuur sturen?

Ik neem aan zonder BTW?

Er moet een contract opgesteld worden tussen beide waarin duidelijk naar voren komt dat hij geen diensbetrekking heeft?

Is er een maximum aan het aantal euro's / uren? Het is een opdracht van rond de 150uur waar hij zo'n 5000euro voor krijgt.

Moet hij iets als een var verklaring aanvragen?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16906-een-vriend-eenmalig-inhuren/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik ga deze topic in de gaten houden want ik ben ook wel benieuwd hoe het precies zit.

Wat ik tot dusver begreep:

- moet hij factuur zonder btw maken

- moet hij het onder 'overige inkomsten' melden bij zijn belastingaangifte

- kan jij het gewoon in je boekhouding stoppen

- mag het rond de max 1000 per jaar gewoon op deze manier, als het meer is inderdaad VAR verklaring omdat je anders kans heb dat hij alsnog 'in dienst' moet wat alles veel duurder maakt

Maar ik ben geen accountant, vandaar dat ik heel benieuwd ben wat de echte kenners hierover weten.

• 0

Het meest simpele is payrolling maar dat is wel kostbaar.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

• 0

Hoi Tom,

Om de zaken administratief in orde te maken, zou je kunnen volstaan met een IB'47 verklaring. Dan betaal je hem gewoon het geld uit en dien je de opgave in bij de fiscus. Geen BTW en geen gehannes met facturen etc. Jouw vriend geeft het bedrag aan in zijn IB aangifte als neveninkomsten.

Voorbeeld vind je hier: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/opgaaf_van_uitbetaald_bedragen_aan_een_derde_in_2007_ib0472z71pl.pdf Maar bel de fiscus even voor een niet specimen exemplaar.

Let wel: deze verklaring is in wezen niet bedoeld voor deze situatie, maar uiteindelijk gaat het om de juiste heffing en die bereik je hiermee. Door de verklaring in jouw admin op te nemen, vormt dit voor jou aftrekbare kosten.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar