• 0

Financiering goede doelen stichting met leningen van particulieren

Hallo,

Ik ben op dit moment bezig met een onderzoek voor een onderneming in de goede doelen sector. Ze zijn geïnteresseerd in het opzetten van een fonds, om op deze manier leningen en garanties te kunnen verstrekken voor ondernemers in de “derde wereld”.

Ik kom voor dit fonds al snel bij een stichting terecht, alleen zit ik met een probleem. Vergelijkbare stichtingen worden allen gefinancierd op basis van giften, legaten, erfenissen, subsidies etc. Ik ben echter op zoek naar een mogelijkheid dat financeerders hun geld (plus een sociaal ethisch winst marge) terug kunnen krijgen. Een mogelijkheid hiervoor is een beleggingsfonds voor gemene rekening. De structuur hiervoor vind ik echter complex en bovendien heb je dan te maken met de AFM.

Wat ik mij afvroeg is, of het een mogelijkheid is dat particulieren (en of bedrijven) geld kunnen lenen (met een “redelijk” rente %) aan de stichting? Als dit een mogelijkheid is, zou ik ook graag willen weten of er een maximum is aan het te ontvangen bedrag voor de stichting, of er een bepaalde vergunning nodig is en of er toezicht is van de DNB en of het AFM.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Cheers,

Jelmer

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Er bestaan meerder van dit soort alternatieven. Ik kan even niet op de naam komen, moet je zelf even opzoeken (of wellicht iemand anders hier die iets weet).

Edit: Nils de Witte houdt zich volgens mij met iets vergelijkbaars bezig. Misschien kun je hem eens PM-en?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Er bestaan meerder van dit soort alternatieven. Ik kan even niet op de naam komen, moet je zelf even opzoeken (of wellicht iemand anders hier die iets weet).

Edit: Nils de Witte houdt zich volgens mij met iets vergelijkbaars bezig. Misschien kun je hem eens PM-en?

Nils is hierbij betrokken: http://www.bidnetwork.org/

Ik ken daar een van de andere mensen, John van Duursen. Die kun je ook benaderen hierover.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Voor dit soort fondsen is een stichtingstructuur bijzonder geschikt, Een stichting kan leningovereenkomsten afsluiten met particulieren of instellingen. Er zijn veel zogenaamde "limited partners", fondsen die investeren in fondsen. Deze limited partners kijken heel goed naar het fondsbeheer. Ze hechten erg aan ervaring en "track record".

Je mag ook overeenkomsten met particulieren afsluiten, maar je mag niet zomaar particulieren benaderen met een voorstel om een lening te verstrekken, tenzij:

- je vergunning hebt van de AFM (duur en ingewikkeld)

- je beschikt over het CBF keurmerk (goede doelen, kan je ook een leningovereenkomst mee afsluten)

- je de aanbiedingen alleen in eigen kring doet (niet meer dan 100 mensen benaderd die je ergens anders van kent)

- de minimum bijdrage minsten 50.000 euro is (niet doen, wordt veel mee gefraudeerd)

Er is (buiten het probleem van de aanbieding) geen enkele belemmering om je fonds te vullen met rentedragende leningen. Dat gaat zelfs heel goed.

Ik weet niet op wat voor soort bedrijven je je richt, of wat voor soort bedragen, maar voor bedragen tot 20k euro per bedrijf kan je ook overwegen op "provider" van MyC4.com te worden. Dan bereid je de bedrijven voor, je plaatst ze op het platform, particulieren vertrekken het geld voor de lening en jij krijgr een commissie van 2,5 tot 3%. De betalingen gaan via locale banken of Micro Finance Institutions. Op die manier kan je waardevolle ervaring opdoen en een "track record" opbouwen.

Veel succes.

Nils de Witte

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar