• 0

Hoe moet ik mijn voorraad inboeken in mijn administratie.

Hallo,

 

Ik heb al veel gelezen op higherlevel en heb er al redelijk veel van geleerd ik had nog wel enkele vragen waar ik antwoord op hoop te krijgen.

 

Wanneer ik mijn voorraad binnen krijg onder welke journaalpost moet ik dat dan inboeken in mijn boekhoudprogramma minipak? Mijn voorraad word betaalt met mijn bankrekening.

 

Moet ik dan bij de voorraad bijvoorbeeld een inkoopfactuur van 700 euro inboeken bij voorraad credit 700 euro

En moet ik dan bij bankrekening debet 700 euro boeken (inkopen btw hoog) (wanneer ik mijn bankafschrift ontvang)?

 

En stel dat ik enkele artikelen uit die voorraad verkoop en ik ontvang het geld vervolgens van mijn klant op mijn rekening hoe moet ik dit inboeken in mijn administratie?

 

Gewoon bij mijn bankboek credit het bedrag wat ik van de klant heb ontvangen (wanneer ik mijn bankafschriften ontvang)?

 

Ik hoop dat jullie een antwoord weten op mijn vraag.

 

P.S. ik ga binnenkort naar een boekhouder maar ik probeer vanwege de kosten zo veel mogelijk zelf te doen en zoveel mogelijk zelf te kunnen.

All by one webshops - Een persoon, een magazijn, een hoofdbedrijf kortom een kracht!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1

Je kunt het beste eerst alles afstemmen met je boekhouder, de kans is anders groot dat je voor niets dingen aan het doen bent omdat je boekhouder een ander rekeningschema gebruikt. Het is daarnaast ook verstandig om zelf een boekhoudcursus te volgen, daar wordt de vraag die je nu stelt zeker op beantwoord. Op http://www.minipak.nl/minipakcursus.pdf staat een hele sumiere cursus, als ik jou was zou ik een meer uitgebreide cursus volgen.

 

Normaal gesproken boek je niet op voorraad, deze is pas aan het eind van het boekjaar van belang. Een inkoopfactuur boek je normaal op 7000 (Inkopen BTW Hoog) en 1600 (Crediteuren) en daarna 1600 (Crediteuren) en 1200 (Bank) volgens de rekeningen uit bovenstaand voorbeeld. Laat het zeker door je boekhouder controleren want ook de BTW is van belang.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een sterke voorstander van eigen boekhouding, maar je moet het wel leren

 

je koopt

1400 Crediteuren 100,-- kopen incl. BTW, balans

1511 Te vorderen OB 19% 15,97 de BTW balans

2000 Voorraad 19% tarief 84,03 vorraad

 

je betaalt ik ga daarvan uit dat je E 100,-- op je rekening hebt

1100 ABN: 11.22.etc (100,--)

1400 Credidteuren 100,-- crediteur valt op nul

1100 ABN: 11.22.etc 100,-- in dit geval valt je bank ook op nul

 

je verkoopt met 35% winst

1300 Debiteuren 153,84 +35% winst + 19% BTW, dit bedrag moet je afnemer betalen

2000 voorraad 19% tar. 84,03 valt nu op nul, want verkocht

1501 Af te dragen OB 19% 24,56 de BTW

 

hij betaalt

1300 debiteuren 153,84 valt nu op nul, balans

1100 ABN: 11.22 etc. 153,84

 

in je boekhouding

8000 Omzet 19% tarief 129,28 inkoop + winst, ex BTW

4300 Kostprijs verkopen 84,03 je eigenlijke inkoop

Winst 45,25

 

de fiscus

1501 Af te dragen OB 24,56 wat je dus aan de klant hebt geheven

1511 Te vorderen OB 15,97 dit betaalde je toen je inkocht

Te betalen het verschil 8,59 krijgt de fiscus van je

 

Het resultaat

Je voorraad is 0 (leeg)

Je bank 153,84

je schuld 8,59 bij de fiscus

je winst 45,25

 

ik hoop dat het goed overkomt, ik ben niet zo handig met de indeling

 

De rekeningnummers heb ik willekeurig gekozen uiteraard ben je vrij een andere schema te volgen.

 

MAAR JE MOET HET ECHT LEREN - nu heb je nog de tijd, straks als het goed gaat met je bedrijf niet meer.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Ja klopt ik meot het wel meer gaan leren zodat ik het beter begrijp. Echter een vraag moet ik het per se bij de voorraad bij en af boeken want zo moet ik dus wel goed weten wat de inkoop prijs is maar echter koop ik zoon 200 artikelen waarvan 25 verschillende. Ik kan dus niet per artikele kijken wat het kost en dat bedrag dus van mijn voorraad dagboek afboeken want dat bedrag weet ik niet.

 

Wat raden jullie mij aan om te doen?

All by one webshops - Een persoon, een magazijn, een hoofdbedrijf kortom een kracht!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nu de volgende dingen gedaan in mijn bankboek kunnen jullie kijken of dit klopt?

Verder is er in geen enkel inkoop, verkoop, voorraad, crediteuren,debiteuren boek etc. iets in geboekt is dit zo voldoende? De facturen zijn zoals jullie zien direct betaalt per ideal.

 

Er zit een printsreen bij het bericht gevoegd.

printscreen_higherlevel.thumb.jpg.7f76590a64b5b268a5b3fed583ecb917.jpg

All by one webshops - Een persoon, een magazijn, een hoofdbedrijf kortom een kracht!

Link naar reactie
  • 0

Nee ik hoef mijn marge niet te weten ik voer de inkoopprijs van mijn producten inmijn webwinkel programma en daar doe ik 2 a 3 euro bovenop. Dat is dus verder niet van belang (of dit nou wel of neit verstandig is) het gaat mij dus echt er om of dit zo klopt wat ik doen.

 

Wel bedankt voor al jullie (snelle reacties).

All by one webshops - Een persoon, een magazijn, een hoofdbedrijf kortom een kracht!

Link naar reactie
  • 0

Ruben,

 

Er zijn verschillende manieren om de voorraad in de boekhouding te administreren:

 

1, Opboeken tegen inkoopprijs en afboeken tegen verkoopprijs. Aan het einde van chet boekjaar neem je de voorraad op en zet die weg op de balans. Het verschil met het saldo van de voorraadrekening is winst (of verlies) op verkopen. Dit is de gemakkelijkste manier. Nadeel is dat de voorraadrekening een gemengd karakter krijgt; er staan balansbedragen op en resultaatbedragen. Geen controle op de voorraad met de boekhouding.

 

2. Resultaat wordt weggeboekt op het moment van verkoop. Voordeel: de rekening Voorraad is zuiver; het saldo moet ook de waarde van de voorraad zijn die aanwezig is in het magazijn. Nadeel: de inkoopprijs moet bekend zijn op het moment van verkoop.

 

3. Werken met een standaardprijs. Verschillen met de werkelijke inkoopprijs worden weggeboekt naar een rekening Prijsverschillen. Bij verkoop wordt de standaardprijs gebruikt voor de afboeking. De aanwezige voorraad kan worden gewaardeerd tegen standaardprijs en die waarde moet op de rekening Voorraad staan. Als de afwijking tussen inkoopprijs en standaardprijs te groot wordt kan dit éénmalig worden aangepast.

 

Het is afhankelijk van wat er voor voorraden zijn welke methode het handigste is.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ruben,

 

1, Opboeken tegen inkoopprijs en afboeken tegen verkoopprijs. Aan het einde van chet boekjaar neem je de voorraad op en zet die weg op de balans. Het verschil met het saldo van de voorraadrekening is winst (of verlies) op verkopen. Dit is de gemakkelijkste manier. Nadeel is dat de voorraadrekening een gemengd karakter krijgt; er staan balansbedragen op en resultaatbedragen. Geen controle op de voorraad met de boekhouding.

 

Deze methode vond ik zelf het handigst ik heb slechts een kleine onderneming die ik als een soort uit de hand gelopen hobby heb en waar ik een groot zakcentje probeer uit te halen ik hoef dus geen uitgebreide (voorraad administratie) ik hoef dus niet te weten wat ik precies verdien per artikel etc. (al begrijp ik wel dat grote bedrijven dat wel nodig hebben).

 

Bedankt allemaal en ik heb er weer wat (belangrijks) bij geleerd en heb inmiddels het boek boekhouden voor dummies besteld en ik heb morgen een afspraak met een boekhouder.

All by one webshops - Een persoon, een magazijn, een hoofdbedrijf kortom een kracht!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.