• 0

Onderdelen boekenonderzoek/due diligence

beste mede-ondernemers,

 

Ik zal even kort uitleggen in welke situatie in zit, misschien dat iemand mij kan helpen.

 

Ik werk voor een bedrijf en heb de mogelijkheid om 50% van de aandelen over te nemen per 1oktober. prijzen, voorwaarden etc is allemaal al uitgeonderhandeld.

 

Nu zou ik per 1 oktober het geld over moeten maken. maar alvorens wil ik 100% zeker weten of er geen lijken in de kast zitten. Naar mijn idee zijn die er niet en mijn huidige directeur (en toekosmtig partner) geeft ook aan dat die er niet zijn, maar voor 100% zekerheid wil ik toch onze boekhouder om een verklaring vragen en onderzoek laten doen.

 

Ik weet echter niet wat er bij een dergelijk onderzoek komt kijken, waar men naar kijkt etc.

 

Kortom: wat zou een boekhouder/accountant moeten onderzoeken bij een due diligence onderzoek?

 

Ik weet namelijk niet wat ik de boekhouder moet vragen.

 

Zijn er daarnaast bepaalde garanties die verkoper moet afgeven? Ik heb gelezen over een balansgaarantie, echter weet ik niet wat dit precies inhoudt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

zijn er van de afgelopen jaren jaarrekeningen die goedgekeurd zijn door een register accountant? Als dat zo is ben je al een heel stuk verder

 

ja hoor, heb hier zelf de conceptversies, maar het is een kwestie van opvragen van de goedgekeurde jaarrekeningen bij het administratiekanoor lijkt me.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het fiscale onderdeel in die vragenlijst wat beperkt, maar dat is een persoonlijke mening.

 

Een balansgarantie is de garantie dat alle bezittingen en verplichtingen uit de balans blijken en voor het juiste bedrag zijn opgenomen. Dat gaat verder dan een accountantsverklaring, waar alleen in staat dat de balans een reeel beeld van de financiele situatie geeft, maar wat veel globaler is. Maar waarschijnlijk zal er een samenstelverklaring zijn van de accountant en geen controleverklaring.

 

Overigens word ik altijd erg zenuwachtig van conceptversies. Ik wil de definitieve, getekende versie met accountantsverklaring (dan kan ik namelijk ook zien welke verklaring de accountant heeft afgegeven).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.