• 0

Balans kosten.

Beste allemaal,

 

Even een vraagje, ik kom er niet helemaal uit.

Ik weet dat kosten niet op de balans komen.

Maar stel, een simpel voorbeeld. ik koop voor mijn bedrijf voor 10 euro papier. er gaat 10 euro van mijn bank af.

Maar waar komt het bij op de balans? inventaris lijkt me niet, het papier is snel op, en afschrijven op papier lijkt me wat overdreven.

 

kijk het zit zo.

voor:

 

inventaris 100 | ev 150

bank 100 | vv 50

 

totaal 200 200

 

na

 

inventaris 100 | ev 150

bank 90 | vv 50

 

totaal 190 200

 

 

klopt niet. kan iemand mij zegggen hoe het dan wel moet ?

 

bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

dit wordt geboekt op de R.R.

Alle kosten komen nl op de R.R. daaruit onstaat een saldo van het boekjaar winst of verlies, dit boek je door naar je balans. Op het moment dat je een inkoop doet, daalt je resultaat.

 

ik neem aan dat je de W aangeeft als winst, die daalt met 10 omdat er een inkoop tegenover staat.

dit is heel simpel uitgelegd, maar ik probeer het zo simpel mogelijk te omschrijven.

 

Link naar reactie
  • 0

@Karel: de vraag ging toch echt over hoe een (kleine) uitgave de balans beïnvloed.

Natuurlijk komt de uitgave zelf terug in de W&V maar niet op de door jou vermelde manier: m.i. zit er een factor 10 tussen ;)

 

Je vraag is echter dermate basaal, dat je echt een boekhouder nodig hebt.

 

Mee eens, maar - zoals je zelf herhaaldelijk roept - is er niets mis mee (integendeel!) om bepaalde boekhoudkundige processen, zoals de basale werking van balans en W&V, proberen zelf te begrijpen.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Racing,

 

Ik heb inderdaad over het hoofd gezien, dat je de werking van de balans wilde weten. Ik heb 100,-- gebruikt omdat de afsplitsing in centen daarmee gemakkelijker wordt. Dus van die ene enkele post komt het uiteindelijk ten laste van je eigen vermogen rekening - immers je bankrekening wordt "gedekt" door je eigen vermogen. Alleen niet de volle pond omdat je iets van de OB te vorderen krijgt.

 

Karel

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.